transistorfrobrug i en PLA

Hvis jeg har en pla med 6 input og 11 output, ændrer den så hastighed alt
efter hvor mange forbindelser der er i AND- og OR-planerne`?

Jeg lavede lige en simpel test med to definitioner. De skal læses som at
første blok i en linie er bitmasken for det input der matcher og aktiverer
det efterfølgende output. "1----- 1-1--------" betyder at hvis første input
bit er on, så tændes første og tredje (regnet forfra) bit i output.

Det jeg undrer mig over er at min simulator siger at der bruges et
forskelligt antal transitorer i de to setups. Jeg ville jo mene at der er
samme antal, men nogle er uforbundne. Spørgsmålet er så om disse uforbundne
transistorer hjælper med til at holde probagation delay i min PLA på en
lavere værdi end hvis de alle er forbundne. Spørgsmålet er egentlig om der
er nogen fidus i at lave en reduktion af min sandhedstabel, når det eneste
reduktionen gør er at introducere flere "don't cares", hvilket jo ikke reelt
sparer på noget når min pla jo alligevel har de gates internt. De er bare
uforbundne.

Gavner en reduktion?

Her er de to eksempler som giver forskelligt transistorforbrug

sysPlanes1 =
" 0----- 1---------- , "
" --110- -1--------- , "
" --10-0 -1--------- , "
" ---011 -1--------- , "
" 1----- --1-------- , "
" -0-000 ---1------- , "
" -0110- ---1------- , "
" -01010 ---1------- , "
" -00011 ---1------- , "
" 1----0 ----1------ , "
" 100001 -----1----- , "
" --0100 ------1---- , "
" --0101 -------1---  ";

sysPlanes2 =
" 011111 1111111---- , "
" --110- -1----11--- , "
" --10-0 -1--------- , "
" ---011 -1--11111-- , "
" 1111-- --1-11111-- , "
" -0-000 ---1-111--- , "
" -0110- ---1-111--- , "
" -01010 ---1-111--- , "
" -00011 ---1-1111-- , "
" 111--0 ----1------ , "
" 100001 -111111111- , "
" --0100 ------1---- , "
" --0101 -------1---  ";

Re: transistorfrobrug i en PLA

Nej, det det gode ved PLD'er, at de er meget forudsigelige i timingen

Resten kan jeg ikke svare på. Hvilken kreds er de tale om ?

Bo //

Re: transistorfrobrug i en PLA

ok, så meget mindre grund til at optimere da.

Ingen specifik fysisk kreds. Det er en del af et teoretisk kursus i
cpu-design. Jeg bruger en PLA til at tolke en række opcodes og generere
styresignaler til resten af kredsløbet.

Site Timeline