Transistorer - Oscillator!?

Som nogen måske ved har jeg siddet og jølet med en 433,42MHz SAW resonator i
de sidste 2 uger jeg kunne simpelthen ikke få lortet til at gå i selvsving
omkring en BFQ81 som er en 5.8GHz transistor det sjove er så at jeg prøvede
ALT simpelthen systematisk at skifte alle kondensatorer i feedback til
collpitts'en osv. intet hjalp indtil jeg for 5 minutter siden loddede jeg i
desperation en gammel BFX89 transistor ud af en antenne forstærker denne
gamle ft=1.2GHz transistor oscillere som en DRØM !

Jeg fatter simplethen ikke hvorfor det ikke skulle virke med den
"fantastiske" BFQ81 hvis Ft er 4 gange større, meget lavere støjtal osv... ?

Jeg må indrømme at min viden om HF og transistorere er så svindende lille at
jeg ikke kan give nogen god forklaring :o(

Men kan i ?

Datablade:
http://212.242.218.104/BFQ81.pdf
http://212.242.218.104/BFX89.pdf

M.v.h.
Lasse Madsen

Re: Transistorer - Oscillator!?

Tja - som en gammelkendt joke. Byg dig en forstærker og du får en
glimragende oscilator. Byg dig en oscilator og du får en glimragende
forstærker.

KHJ

Re: Transistorer - Oscillator!?
Og så er det svært at give et bud på uden at kende hverken diagrammet eller
opstillingen (fuglereden)

;-)

Og dr. Hedes 1. lov: "Prøv med en lille kondensator"
og 2. lov: "Hvis ikke det virker så røv med en stor.."

--
/carsten

Re: Transistorer - Oscillator!?

Joke og joke, det er nok ikke en "joke" der bygger på det rene ingenting ;)

--
MVH.
N_B_DK

at

En forklaring kan jeg ikke give, men det minder lidt om nogle oscillatore
man laver
med rør, de svinger kun når rørets egenkapacitet passer, derfor kan rør af
forskellige
fabrikater opføre sig vidt forskellig, måske er det egenkapacitet der
spiller ind i
dit tilfælde.