Transistorer - generelt spørgsmål

Hej,

Jeg er rimeligt ny til elektronik, så håber i vil bære over med mig.

En transistor har 3 ben; +, - og en "styrespændning". Skal denne
styrespændning give lige så mange volt som selve strømmen du bruger...?

Kan jeg for eksempel bruge 5 volt fra paralelporten på min computer, til at
styre en 12 volts spænding med en transistor? Eller skal der er relæ til?

Hvis jeg skal ud og købe transistorer, hvad skal jeg kigge efter; de hedder
nogle underlige navne (BDX 33C etc..)!?

Håber i kan hjælpe. Har søgt på google, men ikke kunnet finde noget på et så
lavt niveau :p

~Casper

Re: Transistorer - generelt spørgsmål

Ja hvis du bruger transistoren som "emitterfølger" det er hvis Collectoren
er sat på forsyningsspændningen. så kommer der den spændning du sætter på
Basis minus 0.6V ud på emitteren

at

Ja det kan du godt , så skal opstillingen hedde en jordet emitter.

hedder

Gå ind i Brinck og køb feks. BC547 transistore de kan bruges til noget sådan

Skriv lidt om hvad du vil lave så kan jeg evt. tegne et diagram

Mvh
Allan

Re: Transistorer - generelt spørgsmål

Hvordan finder jeg ud af hvilken type transistor jeg skal bruge, og hvor
mange amperer jeg kan hive igennem den?

sådan

Hvad kan den som alle andre ikke kan? Jeg mener hvad er forskellen mellem
alle de mange typer?

Jeg ville godt kunne styre alle pins på min paralelport... Nogle skal tage
outputtet fra computeren og behandle, andre skal tage input andetsteds fra,
og smide 5 volt videre.
Men hvis du kunne hjælpe med et hurtigt diagram, med de to muligheder; en
som styrer 12 volt med en 5 volts input, og en som styrer 5 volt med 12
volts input.

Ville være et godt sted at starte for mig.

Re: Transistorer - generelt spørgsmål (TU P, TUN...)

KredslF8%bet til styring via en parallelport er som regel ukritisk. Derfo=
r20%
kan de fleste laveffekts-, lavfrekvens-transistorer anvendes her.

BC547 (NPN) er en af mange meget anvendte standardtransistorer - her er20%
andre - kredslF8%b som er specificeret til TUP, TUN er rimelig ukritiske =

for de fleste data/parametre/karakteristikker. PE5% denne adresse er der =

bl.a. en benforbindelses oversigt og liste med et udvald af transistorer =

som kan anvendes som TUP, TUN:
http://www.meridianelectronics.ca/circ/tuptun.htm

TUP TUN betegnelserne anvendes som regel i Elektor Electronics.

Hvis priserne stort de samme som TUN, TUP ville jeg kF8%be:
NPN: BC550 B eller C
PNP: BC560 B eller C

*Prisen
*Fabrikanten(ITT, Philips, Infineon, GE, HP, NEC, Toshiba, Samsung...)20%
og i hvilken verdensdel, hvori den er designet (Europa, USA, Japan...).
Data/parametre/karakteristikker:
*Benplacering
*Hustype
*Max effekt afsE6%ttelse
*Max temperatur pE5% chippen (typisk 150-200°C)
*Ice max
*Vce max
*Ibe max
*StrF8%mforstE6%rkning (hfe, beta) som funktion af: input- og20%
output-impedans, frekvens, Ice, Vce, temperatur...
*Ft (transition frequency) er frekvensen, hvor spE6%ndingsforstE6%rkninge=
n20%
er faldt til E9%n gang i fE6%lles-emitter(jordet-emitter) koblingen.  Den=
20%
afhE6%nger af: input- og output-impedans, Ice, Vce, temperatur...)
*EgenstF8%j (stF8%jtal som funktion af: input- og output-impedans, frekve=
ns,20%
Ice, Vce, temperatur...)

Re: Transistorer - generelt spørgsmål

For vi er her for, at hjælpe dig.

bruger...?

Det er rigtigt, at en transistor har tre ben, men de hedder colektor,
emitter og basis

til at
til?

Både og.

Som hovedregel, så er en transistor en "strømforstærker" men den kan
åbne for næsten hvad som helst med kun 0,6 Volt på basis.

En transistor er mange ting, alt efter hvad den skal bruges til, så det
er ikke bare lige til, at give et præsis svare på dit spørgsmål.
hedder

En BDX 33C er en darlington til 100Volt 10 Ampere, så den ville jeg ikke
vælge til dit projekt.

Men!

Allerførst skal du gå ned på biblioteket og låne "Elektronik for alle"
Det er efter min mening den bedste begynder vejledning til selvstudie.

Du kan vist også finde en bog der hedder "Lær elektronik" skrevet af
"Ravn, E. Dam" et godt supplement.
et så

Det lavste niveau er "begynder" men det plejer, at være et godt
initiativ.

Velkommen

Ejvind Andersen
Re: Transistorer - generelt spørgsmål

Colektoer er styrespændingen, emitter er minus, basis er plus - er det
korrekt? Eller er det lidt op til en selv hvordan man opstiller det?

Jeg er ikke helt med på strømforstærker... Fandt det samme på en
hjemmeside - mener i at man åbner en større spænding ved hjælp af en
styrespænding?
Hvad er forskellen på dét og et relæ så?

Så snart bilen kommer hjem fra mekka vil jeg suse en tur til byen og låne
den :)

thanks!

Re: Transistorer - generelt spørgsmål

På en NPN transistor er basis styrespænding, collector er "plus" og emitter
er "stel"
Jo højere spænding (volt) der er på basis på en NPN, jo højere er spænding
er der på emitter.

På en PNP er basis styrespænding, collector er "stel" og emitter er "plus"
Jo lavere spænding der er på basis, jo _højere_ spænding er der på
collectoren, den virker altså i "modsat retning" af en NPN transistor.

Man tegner også PNP og NPN transistorer forskelligt;
PNP -
http://www.geda.seul.org/symlibrary/symbols/analog/pnp-3_tn.png
NPN -
http://www.geda.seul.org/symlibrary/symbols/analog/npn-3_tn.png

Læg mærke til pilen, den viser lederetningen, den "peger på stel"

Strøm er Ampere. De fleste almindelige transistorer har over 100 ganges
strømforstærkning, dvs. hvis du har 0,01A ind på basis, kan du trække 1A
igennem transistoren (Hvis den kan holde til det!).

Da du ikke kan trække f.eks. en blæser på parallel porten er du nødt til at
bruge en transistor eller f.eks. et relæ!

Dem jeg så har skrevet om her er almindelige silicium-transistorer, der
findes så også en masse andet, f.eks. FET transistorer som virker på en lidt
anden måde :)

Brian

Re: Transistorer - generelt spørgsmål

Det er nok tvivltsom, det eksemplar jeg har er fra bibliotekets udgået
kasse, forøvrigt en næsten ubrugt eksemplar. Men hvis der er der
står den under 62.36.

Mvh Max

Re: Transistorer - generelt spørgsmål

Hej Casper

Kig på:

http://da.wikipedia.org/wiki/Transistor

Hvem kender et byggesæt?

mvh/Glenn

PS - her er mere supplerende information:

Prøv at se på disse adresser:

A Transistor is a Current In/Current Out Device:
http://www.williamson-labs.com/480_xtor.htm

FIELD-EFFECT TRANSISTORS:
http://www.williamson-labs.com/480_fet.htm

TRANSISTORS:
http://www.tpub.com/neets/book7/25.htm

Field Effect Transistors:
http://www.tpub.com/neets/book7/26i.htm

hoved adresse:
http://www.tpub.com/neets/book7 /

Vejviser:
http://www.101science.com/transistor.htm

-

Måske har dette også interesse:

Links til forklaring, grundlæggende elektronik:
http://cph.ing.dk/konf/root/elektronik/html/2626.all.html

links til byggesæt:
http://cph.ing.dk/konf/root/elektronik/html/2712.all.html

Info om transistorer:
http://cph.ing.dk/konf/root/elektronik/html/2956.all.html

Simpelt spørgsmål om transistor:
http://cph.ing.dk/konf/root/elektronik/html/0815.all.html

http://www.dat.ruc.dk/~glenn/elektronik.html

Re: Transistorer - generelt spørgsmål

Godt link. Meget relevant.

at
til?

Har et i forvejen, men ville godt lave et fra bunden.... blandt andet så jeg
kunne lave input til computeren igennem det.

 [SNIP adresser]

Dem vil jeg kigge igennem ved lejlighed

Site Timeline