Transistoranalyse

Hejsa.

www.d00d.dk/cir.png

Er der en der kan fortælle mig hvad strømmen gennem modstand R4 er?
Umiddelbart ville jeg sige (5-0.6)/1000, men det kan jo ikke passe når R3 =
1M.

--
Hilsen Anders.

Re: Transistoranalyse

..vi kan sige at spændingen på R3(ikke over) er 10V og at R4 ligger til
stel.

Venlig hilsen,
Anders.

Re: Transistoranalyse

I dette tilfælde vil der næsten ikke løbe nogen C-E strøm, og du ser
kun den strøm der løber gennem B-E dioden.  Den vil nok være ret
lille, så du vil slet ikke se 0.6V over B-E dioden.

Kai

Re: Transistoranalyse

"Anders"

Det er korrekt. Men det er væsentlig basisstrømmen, der har den værdi.

Aage

Re: Transistoranalyse

Du skal vel have strømforstærkningen i transistoren med i stykket?

Jens

Re: Transistoranalyse

Husk på at strømforstærkningen (beta) er strømafhængig.

Kai

Re: Transistoranalyse

"jens"

Hvis transistoren har en rimelig strømforstærkning vil den være i mætning.
Med en VCC paa 10 volt vil der være en strøm paa 5e-6 amp gennem
kollektoren.
Denne har jeg negligeret, fordi den er saa lille men den skal selvfølgelig
lægges til basisstrømmen

Aage

Re: Transistoranalyse

Ingenting, da det andet ben af R4 ikke er forbundet til noget.

Re: Transistoranalyse

Hvis der er 5V på basis som der står, så er det korrekt, strømmen går i B-E
dioden. Den ubetydelige kollektorstrøm skal dog lægges til.
Kollektorspændingen vil være næsten lig med emitterspændingen.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Site Timeline