Transistor - thyrister, hvilken ?

Hej. Jeg sidder med et lille print fra en lystbåd.  Printet kan ses her:
http://peecee.dk/upload/view/200657

Det er beregnet til 24 volt DC ind og en spænding ud som forsyner to små 8
watts lysstofrør. Printet virker ikke, og jeg kunne tænke mig at skifte
transistoren/thyristeren som er mærket: SM 8515 og IVT001.  Den er i TO220
hus. Printet er antagelig fremstillet i 1980érne.

Jeg kan ikke finde den nogen steder og hos Brinck Elektronik har de heller
ikke kunnet hjælpe.

Er der nogen som kender den (ved hvad det er) - hvor den kan købes, muligvis
en erstatningstype ?

Venlig hilsen Frank.

Re: Transistor - thyrister, hvilken ?

Det første jeg får øje på er en gammel blå elektrolytkondensator. Den
skifter du INDEN du skifter noget andet. Den er givetvis tørret ud efter
20-30 år.

mht transistoren kan jeg ikke hjælpe.

Bo //

Re: Transistor - thyrister, hvilken ?

jeg reparerde sE5%danne invertere i stakkevis for mange E5%r siden. sE5% je=
kan huske at det kun var med transistorer ,og
det kan passe med at der sidder to relativ lavohmsmodstande til
baserne, desuden sidder der en kondensator mellem kollektorer over
trafo primE6%r . der er lytten som muligvis sidder i basekredslF8%bet,
hvis ikke der er en diode, eller begge dele.. hmmm typisk fejl var
sekundE6%r vikling kortsluttet.. alsE5% viklingen mellem rF8%renderne. nE6%
st
almindeligst  fejl var kortsluttede transistorer, uden anden skade..
og de blev skiftet med TIP 41.. eller var det 42.. ihvertilfE6%lde var
det mest almindeligt med et sE6%t NPN.. og TIP typen kunne klare
frekvensen .
hvis der manglede en stelplade, amaturet ,sE5% tE6%ndte de ikke, men man
kunne se glF8%den var der.. det var en hF8%jspE6%nding som blev tilfF8%rt
mellem stel planet og rF8%ret.. sE5% se fF8%rst efter om den bruger en halv
ampere og rF8%ret glF8%der. for sE5% kan det vE6%re at du vare skal have en
metalplade tE6%t pE5% rF8%ret ,men minus tilsluttet.
og med forbehold for at denne er lavet anderledes.. man ved aldrig ..
alex

Re: Transistor - thyrister, hvilken ?
Hej, og mange tak for jeres svar.  Jeg vil skifte lytten (og lige måle på
den gamle).

Så vil jeg stikke den en TIP41 eller TIP42 som du foreslår.

Jeg har ikke fået "stelpladen" med hjem - var ikke klar over at den havde
nogen betydning.  Den vil jeg så få fat i til afprøvningen og forbinde til
stelplanet.

Jeg troede egentlig altid det var nødvendig med en GLIMTÆNDER i forbindelse
med lysstofrør - kan en sådan være indbygget i de små 8 watts lysstofrør
  -  eller er det metal bagpladen som giver den samme funktion ?

Mange tak for hjælpen, hvis jeg går "død" på projektet kommer jeg nok
tilbage med flere spørgsmål.

Venlig hilsen, Frank.

Re: Transistor - thyrister, hvilken ?
Hej frank

Nej, glimtænderen er ikke nødvendig da du forsyner rørene med
en højfrekvent spænding, så slår rørene nemlig fint igennem og
begynder at lyse. Derfor er der heller ikke glimtændere i lavenergi
pære, de undnytter nemlig samme teknik.

Re: Transistor - thyrister, hvilken ?

Tak Max, det var jeg ikke klar over.  Ved du i hvilket frekvensområde der
"arbejdes" ?

V.h. Frank

Re: Transistor - thyrister, hvilken ?

Lidt variabelt fra produkt til produkt, men 30KHz er ikke ualmindeligt.

Mvh Hauge

Re: Transistor - thyrister, hvilken ?
Hej Max

Det er ikke helt rigtigt, det er fordi der kommer en ret høj startspænding
på de højfrekvensforsatse, inden røret lyser.

En sådan type selvoscillerende psu'er, vil stige op til en meget høj
spænding, hvis de ikke bliver belastet. Og et lysstofrør belaster ikke før
det lyser, så når spændingen bliver meget høj, så vil røret begynde at lyse
og så belaste psu'en så meget, at spændingen ryger ned på omkring 90 volt,
lidt afhængig af rørstørrelsen.
Man kan prøve at tage en gammel blits, og tilslutte den til enderne på et
ganske alm. lyssøfrør, så vil det blinke som en blits. Det er selvfølgelig
der hvor det originale blitsrør var tilsluttet, som lysstofrøret skal sættes
til..

Var selv med til at udvikle disse forsatse da jeg var i praktitk ifm.
uddannelse, derfor kender jeg lidt til det ;o)

Mvh Hauge

Re: Transistor - thyrister, hvilken ?

Nuh ?

Der er da glødetråde i enderne på røret i en std. lavenergipære.

mvh
JBH

Re: Transistor - thyrister, hvilken ?

Ja sådan kan det også være. De behøves ikke at blive brugt. Enten starter
man dem med en høj spænding, eller også sætter man en lille kondensator
mellem den ene pol i hver ende af røret og hæver frekvensen mens røret er
slukket, så vil glødetrådene lyse/varme, og røret starter, og frekvensen
sænkes igen.

Mvh Hauge

Re: Transistor - thyrister, hvilken ?
Tak for svarerne - det var meget lærerigt for mig.  Jeg var ikke klar over
at der skulle være en metal bagplade.  Jeg havde en spritny inverter til
lysstofrør liggende, som jeg nu kunne få til at virke med en metalbagplade
under lysstofrørene.  Så nu skal jeg bare have liv i det gamle print -
forhåbentlig med en TIP42.

Her er 2 links til billeder af opstillingen som virker.

http://peecee.dk/upload/view/200743

http://peecee.dk/upload/view/200744

Tak igen.

Venlig hilsen, Frank.

Re: Transistor - thyrister, hvilken ?
Det bekymrer mig dog lidt at transistorens køleplade efter kort tid (2
minutter) har en temperatur på små 90 grader C.  Transformatoren omkring 50
gr. C.  Og så er komponenterne endnu ikke monteret i et lukket armatur !

Mon det er forsvarligt ?

Iøvrigt samme temp. med eet eller to lysstofrør.  Printet trækker 0,3 amp
ved 24 volt.  Og det ændrer sig ikke uanset eet eller to rør.

Armaturet består af en metal "bagskål" med en plastik/glas (?) lukket
kuppel.  Armaturet er indfældet i loftet på en båd - loftet er antagelig
krydsfiner.

v.h. Frank

Site Timeline