Transistor som relæ.

Hej,

Tak for svar pE5% mit tidligere problem. Jeg er imponeret over hvor hurtigt=
20%
svaret kom.
Jeg har nu en anden lille ting jeg sidder og roder med som jeg med min20%
ikke elektronik baggrund har svE6%rt ved at gennemskue.

Jeg har en IO udgang med fF8%lgende spec. Volt ved lav udgang kan vE6%re op=
20%
til 0,64 VDc og ved hF8%j udgang 2,4-3,0 VDc 2 mA.20%
Det jeg F8%nsker er at drive 2 stk 6V pE5% ca. 25 mA lysdioder nE5%r IO udg=
angen20%
er hF8%j Disse kan bare sidde i serie..
Til rE5%dighed har jeg en 12 VDc forsyning i samme box.

Kan man bruge en transistor som relE6% til at drive de 2 dioder med de 12 V=
20%
som jeg har tilgE6%ngelig.
Jeg prF8%vede lige at lave et lille fuglerede hvor jeg brugte en BC558 som =

relE6% med en 330 Ohm modstand foran de 12 V.
Mit problem med dette er at selv de lille strF8%m der ligger i IO udgangen =

nE5%r den er lav er nok til at trE6%kke transistoren.
Hvad kan jeg gF8%re for at undgE5% dette.

PE5% forhE5%nd tak.

Allan Randa20%

Re: Transistor som relæ.

Jeg har en IO udgang med følgende spec. Volt ved lav udgang kan være op
til 0,64 VDc og ved høj udgang 2,4-3,0 VDc 2 mA.
Det jeg ønsker er at drive 2 stk 6V på ca. 25 mA lysdioder når IO udgangen
er høj Disse kan bare sidde i serie..
Til rådighed har jeg en 12 VDc forsyning i samme box.

Kan man bruge en transistor som relæ til at drive de 2 dioder med de 12 V
som jeg har tilgængelig.
Jeg prøvede lige at lave et lille fuglerede hvor jeg brugte en BC558 som
relæ med en 330 Ohm modstand foran de 12 V.
Mit problem med dette er at selv de lille strøm der ligger i IO udgangen
når den er lav er nok til at trække transistoren.
Hvad kan jeg gøre for at undgå dette.

Sæt en diode og en passende modstand i indgangen af transistoren.

Aage

Re: Transistor som relæ.

Tænk alternativt. Tænd for lysdioderne på "minussiden".

                    V LED
                    -

                   .-.
                   | |