Transistor som relæ.

Hej,

Tak for svar p=E5 mit tidligere problem. Jeg er imponeret over hvor hurtigt= =20 svaret kom. Jeg har nu en anden lille ting jeg sidder og roder med som jeg med min=20 ikke elektronik baggrund har sv=E6rt ved at gennemskue.

Jeg har en IO udgang med f=F8lgende spec. Volt ved lav udgang kan v=E6re op= =20 til 0,64 VDc og ved h=F8j udgang 2,4-3,0 VDc 2 mA.=20 Det jeg =F8nsker er at drive 2 stk 6V p=E5 ca. 25 mA lysdioder n=E5r IO udg= angen=20 er h=F8j Disse kan bare sidde i serie.. Til r=E5dighed har jeg en 12 VDc forsyning i samme box.

Kan man bruge en transistor som rel=E6 til at drive de 2 dioder med de 12 V= =20 som jeg har tilg=E6ngelig. Jeg pr=F8vede lige at lave et lille fuglerede hvor jeg brugte en BC558 som =

rel=E6 med en 330 Ohm modstand foran de 12 V. Mit problem med dette er at selv de lille str=F8m der ligger i IO udgangen =

n=E5r den er lav er nok til at tr=E6kke transistoren. Hvad kan jeg g=F8re for at undg=E5 dette.

P=E5 forh=E5nd tak.

Allan Randa=20

Reply to
allan

Jeg har en IO udgang med følgende spec. Volt ved lav udgang kan være op til 0,64 VDc og ved høj udgang 2,4-3,0 VDc 2 mA. Det jeg ønsker er at drive 2 stk 6V på ca. 25 mA lysdioder når IO udgangen er høj Disse kan bare sidde i serie.. Til rådighed har jeg en 12 VDc forsyning i samme box.

Kan man bruge en transistor som relæ til at drive de 2 dioder med de 12 V som jeg har tilgængelig. Jeg prøvede lige at lave et lille fuglerede hvor jeg brugte en BC558 som relæ med en 330 Ohm modstand foran de 12 V. Mit problem med dette er at selv de lille strøm der ligger i IO udgangen når den er lav er nok til at trække transistoren. Hvad kan jeg gøre for at undgå dette.

Sæt en diode og en passende modstand i indgangen af transistoren.

Aage

Reply to
Aage Andersen

snipped-for-privacy@ransoft.dk skriver:

Tænk alternativt. Tænd for lysdioderne på "minussiden".

| o created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta

En BC 547 vil kunne klare opgaven

Kalus

     Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html