Transistor som for-relæ

Hej NG

Jeg vil lave en opstilling med en transistor som giver +12 volt ud i det
øjeblik den får +9V ind. De +12V skal drive et relæ.
Har købt mig en BC547, en 3.29 kohms modstand og en spærrediode, som iflg.
elektronikbiksen var var jeg havde brug for.

Jeg er rimelig grøn mht. elektronik og kan derfor slet ikke finde ud af
hvordan det skal sættes sammen! :-/
Kan nogen hjælpe?

På forhånd mange tak!!

-Mathias

Re: Transistor som for-relæ

Modstanden på basen og hen til...?

Kollektor op til relæet. Emitter til stel. Dioden skal have katoden
(stregen) vendt VÆK transistoren, dvs. i retning af de 12V som også
tilsluttes den anden ende af dit relæ.

BC547 hedder C-B-E læst fra venstre når du kigger ind på den flade side med
benene nedad.
http://www.webx.dk/oz2cpu/ap2pic/bc547.gif

Peter

Re: Transistor som for-relæ

Det er også godt nok, bare lige med den mente at du får nul volt ud i
stedet for 12 volt, men så forbinder du bare 12 volt til den anden side
af relæspolen

Modstand fra de 9 volt og ind på basis af transistoren. Emitter til nul
volt og collectoren til "minussiden" af dioden (den uden ring omkring).
Plussiden af dioden (den med ring om) til + 12 volt. Relæ forbindes til
hhv collectoren på transistoren og +12 volt.

Hvilke ben der er hvad på transistoren er let. Den flade side ind mod
dig selv og "benene op i øjnene", til venstre er emitter, i midten basis
og til højre collector.

Re: Transistor som for-relæ

Mange tak, det var en væsentlig detalje, for min opstilling kræver at det er
+12V der bliver "switched" på relæspolen. Men så må løsningen vel bare være
at indskyde et lille ektra relæ imellem, ikke?

-Mathias

Re: Transistor som for-relæ
Går ud fra dette også viser opstillingen præcis som I beskriver?

http://www.kpsec.freeuk.com/images/diopro.gif

Mvh
-Mathias

Re: Transistor som for-relæ

Jeps

Re: Transistor som for-relæ

Hvorfor gør den det ?

Re: Transistor som for-relæ
 Fordi det er et færdigt kabelsæt med 2 relæer jeg ikke vil til at lave om
på.

-Mathias

Re: Transistor som for-relæ

Kan det laves smartere end at indskyde et ekstra lille relæs, når nu jeg vil
have +12V som output?

Mvh
Mathias

Re: Transistor som for-relæ

Ja, en modstand og en BC557 modtand fra emitter på 547 op til basis på
557, 557 emitter til +12 volt og 557 collector til relæspole.

Re: Transistor som for-relæ

Mange tusind tak!
9V + modstand går jeg ud fra stadig skal til 547 basis? Og stel til 547
collector?

Venligst,
-Mathias

Re: Transistor som for-relæ

Ja.

Hvor store relæer er det du skal trække ?
Spørgsmålet er om en 557 er nok.

Husk for øvrigt at flytte spærredioden med relæet.

Re: Transistor som for-relæ

Får relæerne med posten en af dagene, så måler jeg lige hvad de trækker.

Ja.. Men er det muligt at placere spærredioden mellem collector og den ene
relæspoleterminal, i stedet for på hver side af spolen?
Så behøver jeg nemlig ikke pille ved relæer + kabelsæt..

Venligst,
Mathias

Re: Transistor som for-relæ

Du kan placere den mellem emitter på 547 og collector på 557.

Re: Transistor som for-relæ

Tusind tak!
Jeg valgte at lave det med 547 og et lille ekstra relæ, det havde jeg lige
ved hånden..
Mit problem er nu, at relæet står og klaprer pga. timeren sender et
pulserende styresignal ud. Hvordan kan jeg løse det?

Venligst,
Mathias

Re: Transistor som for-relæ

I første ombæring, så skal du nok prøve at forklare, hvad der er du er
ved at lave og hvilken "timer" du har hvor.....

Re: Transistor som for-relæ
Timeren er et ur, som giver pulserende 9V ud når det "ringer". Skal bruges i
en bil, til at starte oliefyr (motorvarmer) på et forudindstillet tidspunkt.
Problemet er så, at de 9V ikke er nok til at aktivere relæet som starter
fyret. Desuden må urets udgang kun belastes med 20mA.
Derfor har jeg så lavet denne opstilling med et lille 1A relæ. Men det
klaprer som sagt pga. den pulserende jævnstrøm fra uret. Kan man glatte det
ud på en måde?

Håber det gav mening..
-Mathias

Re: Transistor som for-relæ

Ja, en kondensator mellem basis og emitter på din 547'er vil hjælpe en
del. 10uF og du er kørende.

Re: Transistor som for-relæ
 Mange tak igen!
Hvordan skal den vende?