Transistor maaling

Jeg har en BC547 NPN transistor. Jeg måler både en diodestrækning fra basis
til emitter og fra basis til kollektor.....kan dette være helt rigtigt?
Burde´der også være en diodestrækning fra basis til kollektor? Så kan der
vel ikke løbe nogen strøm eller hvad? Troede meningen var at nå Vbe blev
større end 0.7 kunne der løbe strøm fra kollektor til emitter. Er det mig
der er helt gal på den?

Mvh.
Don

Re: Transistor maaling

Det er da rigtigt at der ogs skal være en diodestrækning fra basis til
collector. Men den er jo forspændt i spærreretningen. Kollector er mere
posiitv en basis.

--
/Jan

Re: Transistor maaling

Ja, ellers er den defekt !

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Transistor maaling
basis

Ok tak for svarene begge to. Det der undrer mig er så hvorfor når jeg ser
transistorer afbilledet, så kan jeg kun se den ene diode mellem basis og
emitter, f.eks.her:
http://www.analyzethat.net/90_bjt_circuit_design.php

Hvorfor er den anden ikke afbilledet? Og jeg forstår stadig ikke helt at den
skal vende med anode på basis og katode til kollektor for så spærrer den jo
for strøm......hvis det er helt sort det jeg skriver spørger jeg nok mere om
hvordan en transistor reelt virker så.....

Mvh.
Don

Re: Transistor maaling

Hej Don

Transistorer er nogle underlige fE6%tre - det skyldes nogle "fE6%le"20%
kvantemekaniske effekter i basis-omrE5%det ;-)

Kig her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Transistor

Kig ogsE5% i de eksterne adresser i bunden af ovenstE5%ende adresse.

Introduction to the [modern] transistor:
http://www.4p8.com/eric.brasseur/vtranen.html

Den fysiske forklaring finder du her:
http://old.iot.dk/jjm/adsen/2semDIG/ELE/DIG_ELE_Transistor.pdf
Tidligere:
http://www.iot.dk/jjm/adsen/2semDIG/ELE/DIG_ELE_Transistor.pdf

-

Info om transistorer:
http://cph.ing.dk/konf/root/elektronik/html/2956.all.html

Her er f.eks.:

Byg din egen Germanium punkt kontakt transistor:

A Home-made Transistor:
http://ourworld.compuserve.com/homepages/Andrew_Wylie/homemade.HTM

mvh/Glenn

Site Timeline