Transistor erstatnings opslag på nettet...

... findes det ? hvor ? sidder med en 2n4403, er i tvivl om en bc557 kan
gøre det ud for det samme... ?

Anders

Re: Transistor erstatnings opslag på nettet...

Tja, du kan prøve at bruge google til at søge på databladet og dermed finde
ud af om den kan erstatte den.
Normalt bruger jeg en opslagsbog/cd-rom, fra. f.eks. ECA.

2N4403 kan i følge den erstattes af BC488, BC527, BC638 (samme
benforbindelser). Og mon ikke BC327 også kan bruges

2N4403's data siger Si-PNP, 40V, 0,6A.

--
Venligst

Lasse C. Johansen

Re: Transistor erstatnings opslag på nettet...

IC-Master kan evt bruges

 - patrick

Re: Transistor erstatnings opslag på nettet...
ECA findes faktisk på nettet. Jeg kan dog ikke huske adressen. Prøv google.

Mvh.

René Kirstein

Re: Transistor erstatnings opslag =?iso-8859-1?Q?p=E5?= nettet...

NTE (http://www.nteinc.com /) har en fin samling dataark.

    Mvh
        Kimjand

Re: Transistor erstatnings opslag på nettet...
google.

Er prøvet nu, kan godt finde det, men (for mig) ser det ud til man skal
slippe mønten for at få lov til at bruge det... ?

PS: Det jeg ønsker er ikke at finde databladet på transistoren, det kan jeg
sagtens finde ud af. Jeg vil gerne have en funktion hvor jeg smider 2n4403
ind, og får en liste med transistorer der 1:1 kan erstatte den.

Anders

Re: Transistor erstatnings opslag på nettet...

jeg
Det finnes nok ikke desverre, skulle gjerne hatt en selv.
Det er faktisk for mange data på en transistor til at dette kan bli helt
pålitelig.
Om du tar din 2N4403, så har den en forholdvis liten rbe, som er
basis/emitter spredemotstand. Dette gjør transistoren støysvak for
kildeimpedanser på ca 500 Ohm. Det er ikke helt lett å finne på de vanlige
BC transistorene uten å studere datablader meget nøye. Noen oppgir
støyfaktor i forhold til kildeimpedans og kollektor strøm, andre som en
kurveskare, og noen kun som støyspenning.
Uansett må man vite forholdsvis mye for eksakt å kunne erstatte en
transistor.
Jeg skulle gjerne ha funnet en erstatning for 2SB737, som jeg ikke klarer å
få tak i lenger.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Transistor erstatnings opslag på nettet...

Både 2SB737 og 2SD786 findes her under Halvledere/Transistorer:

http://www.aanielsen.dk/katalog.htm

/ Hans

Re: Transistor erstatnings opslag på nettet...
Hej Hans

Ja, og halvdelen af varene på de sider er udgået af deres lager, de burde
skamme sig over den side hos Aage Nielsen.

.Mvh Max

Re: Transistor erstatnings opslag på nettet...
Det kan ikke skade at spørge. Det er ikke til at vide om der alligevel
skulle gemme sig nogle i skuffen, men ellers har du helt ret.

/ Hans

Re: Transistor erstatnings opslag på nettet...

2n4403

Min gamle erstatningstabel fra ECA siger  BC488, BC527, BC638*, 2N2906*,
202907*

Min gamle erstatningstabel fra ECA siger BC214*, BC315*, BC416*, BC560*

Vær opmærksom på at * betyder andre benforbindelser.

Mvh Max

Re: Transistor erstatnings opslag på nettet...

klarer

Som jeg sa før så er det flere parametre som "rbe" som bestemmer om
transistoren er støysvak nok for en kildeimpedans på 200 Ohm. Dette betyr at
denne serie tapsmotstand må være meget lav. Om jeg husker riktig er den bare
noen få Ohm på 2SB737, hvilket gjør det mulig å lave balanserte
mikrofonforsterkere med støyfaktor under 0,5 dB. Jeg har kjøpt de i 1000
tall for kr 0,50/stk  fra Rohm, men nå finnes de ikke lenger, og Norsk agent
skjønner ikke engang betegnelsen. Ingen BC transistor kan dette. For mange
år siden brukte jeg faktisk 2N4403 til dette, som på den tiden var noe av
det beste, men støyfaktoren ble ca 3 dB.

Med hilsen
Arne Offenberg