Transistor / Effekt

Jeg bliver lidt i tivil på dette datablad:
http://komponenten.es.aau.dk/fileadmin/komponenten/Data_Sheet/Transistor/MJE340.pdf

Jeg skal have fundet en transistor der kan afsættes et par W i uden
køleplade og i to126 hus.

Jeg mener denne kan afsætte 4W op til 125grader, men er i tivil om det er
med eller uden køleplade ?

evt. nogle der har bedre forslag, da denne egentlig er en høj spændings, og
jeg skal kun bruge den op til 40V

Kasper

Re: Transistor / Effekt
Hej Kasper

Tja, der står jo godt nok, at absolute maximum ratings er 20W,
men det tror jeg kræver noget af en køleplade. Har du evt.
mulighed for at lægge transistoren ned på printet og lade denne
virke som køleplade?

Alternativt kunne en FET måske bruges. Her har du jo en langt
lavere ON-modstand hvorved du ikke afsætter ret meget effekt i
selve transistoren i forhold til en alm. BJT.

--
Mvh.

Tomas

Re: Transistor / Effekt

Der er absolut ikke plads :(

Jeg bruger transistoren liniært, og ikke som switch.

Det er til en 4-20mA udgang...

hvis udgangen kortsluttes og der er 28-30V forsyning bliver der lidt
effekt...
pt kører jeg med en bc547, men den bliver pisse varm, men er ikke brændt
af...

Kasper

Re: Transistor / Effekt

Hej Kasper

Du kan afsætte 0,6 watt i transistoren og det klarer et TO126 hus nemt. Jeg
laver nogle forsøg i øjeblikket og der afsætter jeg ca. 1 watt i mine to126
huse. Ja de bliver varme men overlever.

Husk at forstærkningen er mindre i den større transistor.

Benny

Re: Transistor / Effekt

Oki, det lyder godt, jeg har skiftet huset ud med et TO220 nu, det kunne
lige være der...

Re: Transistor / Effekt

http://komponenten.es.aau.dk/fileadmin/komponenten/Data_Sheet/Transistor/MJE340.pdf
Det er ligegyldigt, om det er med eller uden køleplade, idet grafen fig.4 i
databladet taler om Tc (case temperaturen). Om den opnås med trans'en
siddende på en køleplade, der sammen med MJE'en er 125 grader varm eller med
MJE'en varmet op til 125 grader i fri luft betyder ikke noget.

Hvis det skal være hustypen TO-126, så er forskellen i termiske data nok
ikke særlig afhængig af, hvilken chip, der er kommet indeni.

Hilsen Sven

Re: Transistor / Effekt
http://komponenten.es.aau.dk/fileadmin/komponenten/Data_Sheet/Transistor/MJE340.pdf
Hej Kasper

Det er med køleplade.

For denne hustype ligger Rthj-amb normalt mellem 80 - 90*C/W
(sammenlignet med TO220, hvor Rthj-amb normalt ligger i området
60 - 70*C/W).

Mvh.
Bjarne

Re: Transistor / Effekt

Ja, det sucks :(

Hmm, må nok hellere lave det om til TO-220, det tror jeg at jeg kan få plads
til..

Men har lige regnet lidt på det, det er måske kun 8-900mW der afsættes...

Det sucks, men det er nok det bedste jeg kan gøre, det er også worstcase med
udgangen korsluttet og max strøm ud...

Kasper

Re: Transistor / Effekt

//
Så er det der hvor det kan lade sig gøre med "hiv og sving"
F.eks. har TIP31 en Rthj-amb = 62.5*C/W. Ved 1W og Tamb 40*C vil chippen
således nærme sig 1 * 62.5 + 40 ~ 113*C. Der er en lille (lille)
sidegevinst ved afledning fra ben til PCB. Er der ikke plads til en
lille uformet kølefinne eller en clips-udgave? Selv en kølefinne med
30K/W vil være at foretrække, da det vil bringe Tjmax ned til
1 * (30 + 3.125) + 40 ~ 75*C.

//Bjarne

Re: Transistor / Effekt

Det jeg er bange for ved de clips on kølefinner er den mekaniske stress, da
det kommer til at sidde hvor der er mange vibrationer, for slet ikke at tale
om hvis den falder af og ned i elektronikken....

Jeg kan lave lidt større kobber flader ved kollector benet på begge sider af
printet, det må også give lidt

Evt, kunne man måske popnitte et 1mm alu-plade på der er bare en smule
højere...

Men jeg tror det skal kunne gå uden, kortslutter man udgangen er de selv ude
om det, i normal drift kommer man ikke så højt op i effekt, der er det måske
max 500mW

Kasper

Re: Transistor / Effekt
//
Der eksisterer små Uformede kølefinner der er forsynet med to
lodde-tappe til montage i PCB. Det giver en solid mekanisk fastgørelse
af kølefinne + trans.

En forøgelse af printarealet omkring collector vil også hjælpe i den
rigtige retning. Endelig kan man lige regne på Murphy-faktoren (Pmax +
Tamb-max + max tid).

Bjarne
//

Re: Transistor / Effekt

Der er bare ikke plads til noget, transistoren sidder helt ude på hjørnet af
et print, og der er kun lige plads til den... (printet er ca. 2x4cm og skal
indeholde 3 optocouplere, en dc-dc converter, 2x10pins IDC header, 3x 8pins
SO8, tantaler og tranzorb dioder, og så alr små rallet), så der er bare ikke
plads... :(

 Kasper

Re: Transistor / Effekt
hvorfor ikke i stedet lave kortslutningssikring / strømbegrænsning... så er
du da helt ude over problemet...

Rasmus

Re: Transistor / Effekt

Det er en strømgenerator, den skal kunne give den strøm ud.. (egentlig er
det ind...)
Problemet bliver spændingen over transistoren ganget med max strømmen på
generatoren.

Kasper

Re: Transistor / Effekt

Av Av. Vibrationer og det lidt tungere hus + evt. køleplade er ikke nogen
lykkelig kombination.

Benny

Re: Transistor / Effekt

Nej. Popnitter og effekttransistorer er to uforenelige ting.

/Bo.

Re: Transistor / Effekt

Glem det.

Hvis du skal afsætte 2W skal du på en eller anden vis komme af med
varmen (de 2W) til den omkringliggende luft, ellers brænder transistoren
af.

Det er så uanset om den er i to92 eller to126 hus.