Transistor bliver varm

Hej.

Jeg har følgende: www.d00d.dk/bob.jpg.
Transistoren er en BD 239, og "dioden" er en 12V pære der trækker 0,33A ved
denne spænding.

Hvorfor bliver transistoren brændvarm? Burde den ikke kunne tåle 0,33A?
Eller skal jeg have en køleplade sat på?
--
Hilsen Anders.

Re: Transistor bliver varm

Hej Anders

Du har vel selvfølgelig husket en basismodstand på ca. ((12-0,7
V)/0,03A) Ohm ?

Du kunne også istedet anvende en "ordentlig" transistor som f.eks. en
power MOSFET ;-) Den må godt få 12V direkte på gaten, men dog ikke mere
end ca. 15-20V.

mvh/Glenn

Re: Transistor bliver varm

Det var dog et mærkeligt kredsløb....

Hvad har du transistoren til ?

Fordi du forsøger at have 12 volt over basis-emitter dioden, her skal
kun være 0,7 volt

Jo, det kan den sagtens.

Nej, du skal have en formodstand på basis.

Re: Transistor bliver varm
Der mangler så vidt jeg kan se både basismodstand på transistoren og en
modstand i serie med lysdioden.

Lars M. Johansen
Odder
Re: Transistor bliver varm

Ja. - Men det smarteste vil da være at fjerne transistoren, som Klaus
skriver.
Den har jo ingen funktion.

Og istedet bruge 1 modstand i serie med lysdioden.  Selvfølgelig med
passende ohm-værdi og effekt.

Mvh. Jørgen

Re: Transistor bliver varm

Hej Jørgen

Det kunne være at han bare var nysgerrig?

Når man lærer noget nyt gør man spøjse ting/erfaringer som f.eks. falder
på cyklen eller skøjter. Eller f.eks. kaster en basketbold forbi nettet
mange gange.

Nogle brænder transistorer af...

Nogle brænder en 2N3055 (117W) fordi de tror man kan dumpe 70W samtidig
med at man giver den 50Vce. Men så kommer hotspot secondary breakdown og
knalder sin brændvarme hånd på transistoren...

Det er skrappe sager...?

mvh/Glenn

Re: Transistor bliver varm

Ikke hvis "dioden" som nævnt er en 12V pære.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Transistor bliver varm

Korrekt.
Det havde jeg overset i farten.  Så kan modstanden(e) også spares.!!

Så fatter jeg ikke hvorfor der skal tegnes et så "kompliceret" diagram
når det bare drejer sig om at få en pære til at lyse på 12 V.!!

Mvh. Jørgen

Re: Transistor bliver varm

Hej.

Jeg prøvede blot at simplificere min problemstilling, men desværre har jeg
vist gjort den lidt for simpel, for transistoren bliver heller ikke varm for
mig(med formodstand). Jeg vender måske tilbage når jeg har fundet det
rigtige problem.

Hilsen Anders.

Site Timeline