Transistor

Hejsa.

Jeg har en transitor der hedder BD239. Hvis jeg sætter en 12V pære til dens
emitter, og så sætter kollektor og basis til +, så lyser pæren, og alt er i
den skønneste orden. Hvis jeg derimod begynder at skrue op og ned for
spændingen(dog ikke over 12), så bliver transistoren varm! Hvad er der lige
galt?

--
Hilsen Anders.

Re: Transistor
Det skal siges at jeg regulerer spændingen ved at forbinde et potentiometer
mellem +12v og basis. I mit "rigtige" kredsløb er det udgangen fra en
operationsforstærker(som svinger mellem 10 og 5v) jeg forbinder til basis.

--
Hilsen Anders.

Re: Transistor

Intet !

Når du sænker spændingen på basis, vil emitterspændingen være 0,7 volt
lavere.

Har du 12 volt på kollektor og 6,7 volt på basis kommer der kun 6 volt
på emitter. De resterende 6 volt ligger over transistoren.. Da pæren
trækker strøm ved 6 volt, vil varmetabet i transistoren være 6V x
I(strøm) = W

Re: Transistor [linear serieregulator kontra pulsbreddemodulation]

Hej Anders

Det du lavet kaldes en linear serieregulator og sådanne skal normalt
udstyres med køleplade.

Vil du undgå effekttabet/energitabet, kan du anvende
pulsbreddemodulation [PWM].

På disse adresser er der PWM regulatorer:

Fan Controller:
http://liquid-nexus.net/fanctrl/schematics.htm
Citat: "...Below that is the switching circuit for the PWM consisting of
IRF510 MOSFET transistors. MOSFETs are used as they are far more
efficient in switching circuits than bipolar transistors; they have a
much higher slew rate and low on resistance..."

[god information] Fan Speed Control is Cool!:
http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/707

mvh/Glenn

Re: Transistor [linear serieregulator kontra pulsbreddemodulation]

Øøøh.......

Re: Transistor [linear serieregulator kontra pulsbreddemodulation]

Hej Klaus

Det er godt at du er vågen - jeg håber også at Anders læser indlægget.

mvh/Glenn

Site Timeline