Transistor 10A 48VDC - Page 2

Re: Transistor 10A 48VDC

Tak for tippet.

Jeg har lige bestilt ved EL-Supply så jeg regner med det er iorden.

Anders

Re: Transistor 10A 48VDC

Men det er stadig et problem med dårlige erstatninger, en søgning på
"counterfeit" og "transistor" vil vise at det ikke kun er 3055 der er
produceret som discount, men også mange nye halvledere. Men jeg håber da
ikke det er et problem man ser hos danske forhandlere !

Ole

Re: Transistor 10A 48VDC

Een af forfalskningsklassikerne er MJ15003/MJ15004. Det ene sæt døde som
stuefluer på en varm vindueskarm, de andre var/er umulige, at slå ihjel.

Hilsen
Lars

Re: Transistor 10A 48VDC

Husk køling.

En stor fordel ved Fet transistorer er at styresignalet er spænding og
at de åbner helt, dvs. meget mindre varmeudvikling.

Sammenligning:
Mosfet: For at åbne skal den have 12 volt og ingen strøm på gaten, når
den er åben er der 0.01 ohm (afhængig af type) mellem drain og source.
Dvs. spændingsfald omkring 0.1 volt ved 10 A.

Bipolar (2N3055): For at åbne (for 10 A) skal den have 1.5 volt, 1 A på
basis (Giver en lun basismodstand), der vil ligge omkring 1 volt mellem
emitter og collector.

Re: Transistor 10A 48VDC

Hej HKJ

Det er jo en forskel der vil noget og en forklaring der er let at forstå.

Jeg prøver at lave nogle tests med en af de mosfet der er foreslået og med
den 2N3055.

Mange tak for den gode forklaring.
Anders

Re: Transistor 10A 48VDC

Der er en grund til at fet's er så populære, men alt er dog ikke
rosenrødt med dem.

Gaten er en stor kondensator, dvs. hurtig tænd/sluk er besværlig (men
meget anvendt).

Gaten tåler ikke over 20 volt og spikes på drain kan kobles kapacitivt
til gaten. Dvs. ved hurtige spikes på drain, skal gaten sikres ekstra
mod overspænding.

Men så lang tid man styrer den rigtigt, er den langt bedre end bipolære
transistorer til on/off anvendelser ved lavvolt.

Re: Transistor 10A 48VDC

Jeg skal max koble 1 gang pr 10 sek. Ofte flere dage/uger uden koblinger

Drain forsynes fra en 48V UPS så dette burde ikke blive et problem.

Endnu engang mange tak :-)

Anders

Re: Transistor 10A 48VDC

Så er der ikke de store krav til gatestyringen.

Det er nu mere belastningen der kan være et problem, ihvertfald hvis den
er induktiv. Spændingen flytter sig ret hurtigt, hvis du bryder 10 A i
en spole/motor. Den energi skal styres, ligegyldigt om du bruge fet,
bipolar eller relæ til tænd/sluk. Og hvis den styring medfører et
spændingshop på drain, så skal man måske passe på gaten.
Hvis du kan holde drain under 50 volt, er der nok ingen problemer.

Site Timeline