Transistor 10A 48VDC

Hej alle,

Jeg skal bryde en strøm på 10A ved 48VDC
Det kobles max 1 gang pr minut. Ofte vil der gå flere dage uden koblinger.

Kan nogen af jer anbefale en transistor til dette formål ??
Skal måske tilføje at der skal være med nulgennemgang, altså hvis der ikke
er spænding på base så skal transistoren lede strømmen til det tilsluttede
udstyr.

Anders

Re: Transistor 10A 48VDC

Der er rigtigt mange der kan bruges, men jeg har selv brugt den her og
den er til at få alle steder, well måske ikke i Bilka, men Århus
Radiolager havde den på lager alle de gange jeg havde brug for en:
http://www.semiconductors.philips.com/pip/IRFZ44N.html

Den her kan holde til 55V, så det kan godt ske at du skal browse lidt
rundt i Philips' online katalog og finde en der kan holde til lidt mere,
bare for en sikkerhedsskyld:)

Øhm, nulgennemgang er noget man har ved AC hvor man tænder og slukker
for switchen når der ikke løber nogen strøm.

Hvor stort er styresignalet?

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Transistor 10A 48VDC

Oki :-)
Jeg kan vel også bare sætte en pullup modstand mellem collector og base og
så trække base til Gnd når der skal brydes ??

Jeg har en transistor jeg kan bruge til at give styresignalet.

Mvh
Anders

Re: Transistor 10A 48VDC

Hvis du med collector mener drain og base mener gate, ja, det skulle jeg
mene:)

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Transistor 10A 48VDC

Hvordan kan det egentligt være at (MOS)FET'er har fået nye forbindelsesnavne,
når nu det stadig væk er en transistor?

Hvad er det lige forskellen på en alm. transistor og en FET er andet end
at de kan trække større strømme/spændinger?

Og hvad er egentligt forskellen på en MOSFET og en FET?

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Transistor 10A 48VDC

forbindelsesnavne,

Fordi det ikke er ligesom en alm. transistor..

Det kan de heller ikke automatisk, bare fordi det er en FET...

Den grundlæggende forskel er at en FET er spændingsstyret, hvorimod en alm.
Bipolar transistor er strømstyret..

Ikke det vilde, bortset fra den måde, den er lavet på..

/peter

Re: Transistor 10A 48VDC

Hmm? Dvs man kan også få almindelige transistorer i power udgaver?

Ahaa, se der kom guldkornene :)

Dvs for at en FET åbner op banker man spændingen i vejret på den?

Ok, tusind tak :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Transistor 10A 48VDC

Ja, masser.....

2N3055 er f.eks en alm. bipolar effekttransistor

alm.

Så'n cirka...
Se her for mere info
http://sound.westhost.com/amp-basics.htm#bipolar%20transistors

/peter

Re: Transistor 10A 48VDC

Spæændende :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Transistor 10A 48VDC

Det var vist dagens underdrivelse...

En FET og en bipolær benytter fundamentalt forskellige måder til at
lave elektrisk forstærkning på. Af samme årsag er karakteristik
felterne også en hel del anderledes.

På en FET transistor løber strømmen parallelt med overfladen af
materialet, hvilket gør at man bl.a. kan direkte udnytte udvikling i
geometrierne til at lave mindre og hurtigere transistorer, som
samtidig også har lavere parasitter. Styresignalet ("gate") indgår kun
kapacitivt, og der løber derfor ikke nogen DC-strøm i gaten.

I en Bipolær transistor løber strømmen hovedsageligt vinkelret på
overfladen af materialet. Pga behovet for kontaktering til den
"nederste" terminal (typisk collector terminalen), fylder en bipolær
transistor væsentligt mere end en FET. Yderligere er en bipolær
transistors hastighed sat af hvor tynde "basis" lag man kan pådampe.
Idet den bipolære transistor baserer sig på at man injicerer ladning
ind via styreindgangen, vil der løbe en DC-strøm i den.

Yderligere har bipolære transistorer et problem med "thermal runaway",
dvs at opvarmingen af selve transistoren fra den løbende strøm
resulterer i en lavere parasitisk modstand, som igen giver højere
strøm => positiv tilbagekobling.  En FET har ikke dette problem.

ObBonus trivia: Kilby et al frosøget egentligt at lave en FET, da de
opdagede den bipolære transistor.

Kai

Re: Transistor 10A 48VDC
Hej Kai,

Min kæreste forsøgte egentlig at lave æblemuffins da hun opdagede... Øh...
Noget (har ikke navngivet det, men en kombination af en grov skuresvamp og
eddikesyre er ikke helt galt - sikkert gode til kalk på fliser ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Den historie kan vist gentages gang på gang... Pennicilin?

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Transistor 10A 48VDC
Hej Michal,

Næh, de lå ikke så længe at de blev grønne, de røg nemlig direkte i den
grønne ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Øhh, det gør jeg måske....benævnes benene anderledes end på alm. transitorer
??

Mvh
Anders

Re: Transistor 10A 48VDC

transitorer

Ja, fordi det er en FET, der bliver foreslået til dit projekt..

/peter

Re: Transistor 10A 48VDC

I plus eller minussiden ?

Jeg vil falde helt hen i nostalgi og foreslå dig en 2N3055....

Re: Transistor 10A 48VDC

Minus.

Mvh
Anders

Re: Transistor 10A 48VDC

Så vil jeg gentage 2N3055...

Re: Transistor 10A 48VDC
Mange tak til jer alle for jeres svar.

Jeg prøver med en 2N3055.

Mvh
Anders

Re: Transistor 10A 48VDC
Der er kun en hage ved det - sørg for at få en fra et anerkendt fabrikat
- i en periode var der en del "falske" 2n3055 i omløb - der ikke holdt
specifikationerne der var for stor termisk modstand fra chip til hus -
så de døde hvis de fik for stor belastning, om det er et problem mere
ved jeg ikke, men formentlig ikke. Så hvis det er nys indkøbte stumper
du bruger er det formentlig OK.

/carsten

Site Timeline