Transformer til batteribrugende elektronik

Jeg har en trådløs vejrstation, hvor senderen er placeret udendørs i et
haveskur, og den er forsynet med 2 stk AA 1,5 V batterier.
Jeg frygter at når temperaturen når -12°C til næste vinter, så er der ikke
meget kraft tilbage i batterierne.
Derfor er mit spørgsmål om man kan bruge en 3V transformer (Jeg har 230V
lige ved siden af senderen.). Klippe jackstikket af og lodde enderne på,
hvor batterierne skulle sidde.
Hvilke faldgrupper kan jeg komme ud for i ovenstående?

Mvh
Lasse B. Jørgensen

Re: Transformer til batteribrugende elektronik

Strømforbruget er så lavt at enhver strømforsyning kan klare det, så det
eneste du skal tænke på er den giver 3 VDC og sørge for at + går til + og -
til -

Hilsen Aksel

Re: Transformer til batteribrugende elektronik
Hej Lasse

Jeg har nu haft følere af den type sidene ude i en del vintre
efterhånden og aldrig haft problemer med batteriforsyningen.

Mvh Max

Re: Transformer til batteribrugende elektronik

Du skal bare sikre dig at transformeren har den tæthedsgrad, der kræves i
lokaliteten. I et haveskur skal den være mindst IP44

Børge

Re: Transformer til batteribrugende elektronik

Det kan godt være at målestationen stiller visse krav til en stabil
forsyningsspænding = Udglatning og stabilisering = ekstra energiforbrug.
Transformatoren kan nemt blive til en strømtyv der snupper 0,2 til 0,5
KW-time pr år. Hvad koster et sæt batterier tilsvarende - og de skal
selvfølgelig være i en fornuftig kvalitet for at have en fornuftig
levetid..  LAd det komme an på et forsøg.

/Lars

Re: Transformer til batteribrugende elektronik

0.2kWh pr år svarer til et forbrug på 20mW, og det får du ikke meget
transformator for. Omvendt koster 0.5kWh kun omkring en krone, så det
kan vel ikke kaldes en rigtig "strømtyv"

En realistisk størrelse for mange af de små sorte klodser vi sætter i
stikkontakten er nærmere 2watt i tomgangstab, hvilket giver ca 32 kr pr
år. Og har man ret mange af dem er det dyrt at have dem siddende. Derfor
kan det ofte betale sig at bruge tørbatterier af god kvalitet til
vejrstationer og den slags.