Transformer - hvad er hvad ?

Jeg har fået fat i en stor transformator -  der er et hav af tilledninger.

Hvordan finder jeg nemmest ud af, hvilke ledninger, der er til 230V ?

Mvh KS

Re: Transformer - hvad er hvad ?

Bruk Ohmmeter og teikna eit bilde av transfirmatoren. (legg alle viklingane
ut på ei klemmerekke)

Bruk ei låg spenning, 3 - 5 V. Sett spenning på den vilkinga som ser yt til
å ha tjukkast ledninger i villinga, og moter spenningane ut.

HM

Re: Transformer - hvad er hvad ?
On 1 Jun 2004 11:00:37 +0200, "Harald Mossige"

Hmm... Heri er jeg da ikke enig. Hvis transformatoren nedtransformerer
netspændingen, hvad jeg antager den gør, vil tilledningerne til
netspændingen som regel være tyndere end ledningerne på sekundærsiden
af transformatoren.

Torben

Re: Transformer - hvad er hvad ?

Jep, og være dem der er højest spænding ud af :-)