Transformer brummer

Hejsa

Min loddekolbe ( Hakko 926) er ved at drive mig til vanvid....
Når den slår fra på termostaten begynder trafoen at brumme. Det er til at
blive skør af at høre på.

Kan jeg gøre noget ved det ??

Mvh
Anders

Re: Transformer brummer

Bank en kile ind imellem I og E profilerne, eller slå på dem, så de
deformerer lidt.
Det er nok blikket der rasler

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

... og hvis det ikke virker, så brug en større hammer :-)

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: Transformer brummer
Eller giv den en gang lak

Mvh. Richard

Re: Transformer brummer

Jeps. :-) I virkeligheden, behøver man ikke meget værktøj..
Gaffa tape, hvis det ikke sidder fast, og det skal sidde fast..
WD 40, hvis det sidder fast, og det ikke skal sidde fast..
En hammer, og en større hammer..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Re: Transformer brummer

Med en pakke strips og en rulle gaffa-tape kan man lave _alt_ :-)

Jesper G. Poulsen

Re: Transformer brummer

Personligt vil jeg nu også gerne tilføje en rulle 1,5 kvadrat tråd.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Transformer brummer

Ja, det er rigtigt. Min PC er faktisk sat sammen på denne måde, PT;
altså med gaffa, strips og tråd. Mange enheder i et lille kabinet og
for få originale befæstningspunkter. Desuden er der moddet lidt af
hensyn til kølingen :-)

Jesper G. Poulsen

Re: Transformer brummer

Hør, hvad skal du bruge strips til?

--
M.V.H
Christian Iversen

Re: Transformer brummer

Det er ikke alt der lader sig montere med gaffa-tape. Tape kræver nogle
flader hvor limen kan binde på.

Jesper G. Poulsen

Re: Transformer brummer

Man kan da bare lave strips AF gaffa-tape ;-)

--
M.V.H
Christian Iversen

Re: Transformer brummer

For at gøre noget ved det kræver det nok en ny trafo (hvis det skal
holde i lang tid).
Ellers hvis trafoen er helt uimprægneret, så bør du trykimprægnere den -
og det skal være under tryk (har jeg ladet mig fortælle i hvert fald),
da der ellers kan opstå luftbobler, hvorved du ikke har nogen effekt af
arbejdet.

Mvh / Preben Holm

Re: Transformer brummer

Normalt dyppes de i varm ankerlak så længe, at der erfaringsmæssigt er
trængt lak ind i alle kroge og hjørner. Herefter stilles/hænges trafoen til
tørre/afkøling. Trykimprægnering vil nok under alle omstændigheder give et
royalistisk svineri. Husk, ankerlak faktisk ikke kan opløses med kendte
opløsningsmidler.
KHJ

Re: Transformer brummer

Trykimprægnering er mest velegnet til træ :-) transformere vakuum lakeres,
dvs dyppes i transformerlak og sættes under vakuum så vælter alle luftbobler
ud af viklingerne og erstattes med lak. Og det sviner ikke nødvendigvis.

--
/carsten

Re: Transformer brummer

Det var jo det, jeg udtrykte på en anden måde.

< transformere vakuum

Nej, det vil være usædvanligt.

Den måde, jeg beskriver, er den måde VT i Vindinge gør det - og han lever
dog af at fremstille transformatorer. Som slang nærmest kalder vi det at
"koge" transformatorerne. Jeg har aldrig være udsat for, at tranforer fra
ham brummer/snerrer. Tværs i mod har jeg lejlighedsvis fået trafoer af andet
fabrikat "kogt" hos ham og altid uden efterfølgende problemer.

Jeg kan ikke se, at det ikke skulle være muligt, selv at gøre det. Nu er
ankerlak, som det kaldes ikke så nemt at få fat i. Ankerlak anvendes også
til imprægnering af ankere og statorer i el-motorer - deraf navnet. Flere
typer tråd til transformatorer og motorer er også isoleret med ankerlak, da
denne laktype er mere hård og varmestandig - prøv blot at afsolere
tråeenderne på sådan en tråd. Brug ikke tråd, der isoleret med termoplastisk
lak. Det er dømt til at gå galt på grund af mulig for høj varme, der får
lakken til at smelte tråden sammen med kortslutning til følge - og det er
møj ubelejligt at skulle vikle en trafo om på det grundlag.

Køb noget gulvblitsa. Jeg tror, det vil være OK til formålet. Varm det op
til ca. 80° C. i et vandbad (husk det er brandfarligt ved for høje
temperaturer og åben ild). Dyp transformatoren i lakken og lad trafoen varme
op til samme temperatur. Hæng derefter frafoen op til afkøling. Sæt en skål
underneden, da det kan dryppe indtil lakken er tørret nogenlunde.

Lad være med at file, hamre eller på anden måde volde jernet (kernen) da du
meget nemt risikerer at ødelægge jernets egenskaber. Prøv først om det ikke
er tilstrækkeligt at stramme bolte og skruer, der holder sammen på både
kerne og chassis, trafoen er skruet på.

Kan du mærke, at det er hele spolen med spoleform, der sidder løsw på
kernen, er det som regel tilstrækkeligt at låne konens neglelak og hæld så
meget i spalten mellem spoleform og kerne. Så bliver trafoen som regel også
tavs, når lakken er tør. Sluk for trafoen ind til lakken er tør.

Igen en lidt dybere forklaring i forhold til dit spørgsmål (prøv først
nederste 2 afsnit), men det kan være, der andre, der har sværere problemer
og kan bruge noget af det, jeg skriver.
KHJ

Re: Transformer brummer

Præcis

En af fiduserne ved vakuum metoden er at den er velegenet til
tokomponent lakker/støbemasser hvor der ikke er så lang "potlife" og
hvor der er rørt en del luft ind under blandingen. Til alm nettrafoer er
det muligvis overkill da det ikke spiller nogen rolle om der er nogle
luftbobler inde i trafoerne, bare kernens blade er fikseret.

/carsten

Re: Transformer brummer

Jo, netop den korte potlife bevirker, at det ikke er muligt at imprægnere
trafoer i bundter, og så kunne jeg forestille mig, at det bliver for
omkostningsfuldt.

Selvfølgelig skal jernet bankes ordentlig sammen, og det sidste stykke blik
skal nærmest voldes ind. Et problem kan der imidlertid være, og det er, at
en spoleform med en given størrelse til en trafo, hvor jernet passer til den
samme størrelse ikke altid passer, så spoleformen ligefrem kan rasle på
kernen, så det skal man i givet fald være opmærksom på.

Tid efter anden har jeg da oplevet trafoer, der var lakimprægnerede, der
pludselig begyndte at støje - simpelthen fordi lakken var for gammel og
sprød. Men en ny opkogning hjalp altid. Jeg har også i nogle tilælde dænget
den til med noget af det her K70 fra Kontakt Chemie - det er virkelig en
universallak, der holder.
KHJ

Re: Transformer brummer

til

Hvor købes ankerlak forresten? (i portioner til mindre projekter)

Mvh. Uffe Ravn

Re: Transformer brummer

Jeg aner det faktisk ikke. Det kan være, at du kasn købe en sjat hos VRT i
Vindinge - eller får at vide, hvor han køber det. Hellere ville jeg snakke
for min syge moster og få ham til at koge trafoen (han koger om torsdagen).
Det kan kun være begrænset, hvad det vil koste + forsendelse, hvis man ikke
lige bor i nærheden, og så er man fri for selv at stå med bøvlet. Ring og
tal med ham - en meget flinker mand, der gerne giver råd med på vejen vedr.
trafoer, og man også få ham til at vikle specialtrafoer i små antal- hvis en
standard ikke kan bruges.
KHJ

Re: Transformer brummer

torsdagen).
ikke
vedr.
en

Ja jeg har faktisk før fået lavet specialtrafoer hos ham, og erindre også
noget med en "kogedag", så det er nok ham jeg skal have fat i.

Ditto her

Mvh. Uffe Ravn

Site Timeline