transformator

Hej derude

jeg har bygget mig en rF8%rforstE6%rker. som jeg forsyner med nogle dc
strF8%mforsyninger og et variabel skilletrafo.
jeg skal bruge en spole der gE5%r fra 230 til 150 AC. men jeg kan ikke
rigtig finde nogle pE5% nettet, jeg vil betale for. sE5% tror jeg vil lave
min egen.

men hvordan beregner jeg hvor tykt den isolere copper ledning skal
vE6%re og hvor kF8%ber jeg det billigst.

mvh
yspede0000

Re: transformator

Har du en kerne ?

Hvor stor effekt skal du bruge ?

Re: transformator

jeg har en ferrit kerne og det er ikke noget problem at skaffe
forskellige kerner for mig.

ca 60W. i 150V

og ca 24W i 12 V

Re: transformator
Hejsa,

--
jeg har en ferrit kerne og det er ikke noget problem at skaffe
forskellige kerner for mig.

Re: transformator
har ogsE5% jern kerne. i mange forskellige stF8%rrelser :-)

Re: transformator

har også jern kerne. i mange forskellige størrelser :-)

Har du også data de kerner, for du skal sikre dig de er storer nok til ikke
at gå i mætning.

kasper

Re: transformator

okay i skal ikke designe den for mig :-) jeg spF8%rger bare om en formel
for at kunne beregne lednings tykkelsen. og om der er nogen der kender
nogle sider hvor jeg kan kF8%be noget isoleret copper

mvh
yspede0000

Re: transformator

NE5%r du spF8%rger pE5% den mE5%de bliver jeg lidt bekymret for om du burde=
 gE5%
i gang med at fremstille en transformater der skal tilsluttes
lysnettet. Der er altsE5% nogen ting omkring sikkerhed som skal vE6%re i
orden med sE5%dan en.

Hilsen Kim

Re: transformator

okay i skal ikke designe den for mig :-) jeg spørger bare om en formel
for at kunne beregne lednings tykkelsen. og om der er nogen der kender
nogle sider hvor jeg kan købe noget isoleret copper

Tjek om evt. miscel programmet kan være til nytte.. Jeg tror det er nemt at
finde tråd tykkelsen når du kender strømmen i viklingerne...

Kasper

Re: transformator

Jeg har vidst en bog om emnet, jeg kikker lige efter den.

Og det bedste sted du kan købe den lakisolerede kobber tråd,
ja det er hos en trafofabrik, eller hos et elektro firma der
reparere motore. Det er nok bedst at bruge en type der ikke
har loddebar lak af hensyn til sikkerheden.

Et firma der kan levere isoleringsfolier og tråd er f.eks. Synflex

http://www.gulex.dk/firmainfo/synflex_a_s/900078657834.htm

Ps: det er også fandens at VRT er lukket, men har du snakket
med dem der har overtaget http://www.cumag.dk /

Re: transformator

mange tak for svaret :-)

Re: transformator

Nu har jeg fundet bogen, ca. 10 sider, dem scanner jeg
lige til dig.

Har du en mailadresse jeg kan sende dem til ?

Re: transformator

jo mange tak snipped-for-privacy@gmail.com

til bF8%rge

jo jeg vil prF8%ve at se om de har den pE5% biblioteket

Re: transformator

Er sendt.

Re: transformator

Hej!
Forlaget Franzis har udgivet en lille bog: Netztransformatoren und
drosseln berechnung und bau.  Den er skrevet af Dr. Ing. Pauk E.
Klein. PrF8%v at fE5% biblioteket til at skaffe den til dig.
Hvis den ikke kan skaffes. Kan jeg kan skanne den, 130 sider sE5% det er
et stF8%rre arbejde.

M.v.h.

BF8%rge

Re: transformator

men hvordan beregner jeg hvor tykt den isolere copper ledning skal
være og hvor køber jeg det billigst.

Følgende tommelfingerregel for traaddiameteren har jeg fundet i
litteraturen:

Ø = kvadratrod(I / 2), Ø = traaddiameter i mm og I = strømstyrke i amp.

Bemærk det er kun en tommelfingerregel. En nøjagtig beregning af en
transformer er ret kompliceret.

Aage

Re: transformator

Der er forøvrig også denne side