Trafoer der brummer

Hej,

Mine 230V, 320W ringkernetrafoer brummer. Jeg har læst, at årsagen til
støjen højst sandsynligt er, at de ikke er viklet stramt nok. Jeg har
tidligere læst herinde, at man skulle kunne fjerne beskyttelsestapen og
dyppe dem i lak og lade dem tørre. Efter et par gange lak og tørring påføres
ny beskyttelsestape. De skulle nu ikke brumme mere.

Er der nogen der har erfaringer med den slags? Kan det evt. give
varmeproblemer at gøre det? Andre ideér?

Mvh. Kim

Re: Trafoer der brummer
On Wed, 14 Jun 2006 21:40:48 +0200, "Kim Therkelsen"

Tjek for DC på lysnettet. To antiparalleldioder med en 1000uF lyt over
hjælper ofte.

Re: Trafoer der brummer
Hej Ole

Skal der ikke to lytter til ?

Mvh Max

Re: Trafoer der brummer
On Wed, 14 Jun 2006 22:06:23 +0200, "Max"

Nej

Re: Trafoer der brummer
Hej,
Jeg bruger allerede en netbrønd med netstøjsfilter:
http://www.kimtherkelsen.dk/images/blandet/stoejfilter.JPG

Skulle det ikke være tilstrækkeligt?
Det er i øvrigt ikke alle fire trafoer, der larmer lige meget.

Mvh. Kim

Re: Trafoer der brummer

Den napper ikke DC.

Re: Trafoer der brummer

Hvorfor får DC trafoen til at brumme?

Re: Trafoer der brummer

DCen får trafokærnen til at gå i mætning i den ene halvperiode.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Trafoer der brummer

Ja det er klart. Tak for uddybning.

Re: Trafoer der brummer
Tak for svaret.
Sådan som jeg forstår det, skal jeg prøve følgende:
http://www.kimtherkelsen.dk/images/blandet/dc_fjerner.bmp

Hvilke komponenter vil du anbefale/hvad skal specifikationerne være? Der
skal kunne trækkes en del strøm igennem det.

Mvh. Kim

Re: Trafoer der brummer

Jeg har observeret, at støjen nogle gange kan gøres mindre ved at vende
strømstikket. Hvordan hænger det sammen?

Mvh. Kim

Re: Trafoer der brummer

det er nok dc-resten på lysnettet, der spiller ind her

--
snipped-for-privacy@stevns.net
(Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)

Re: Trafoer der brummer

påføres
Hvis du har mod på lidt læsning ( lidt lang tråd ), så er der flere bud på
løsninger her:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid20%80&perpage10%&highlight=&pagenumber=1

mvh
Ebbe

Re: Trafoer der brummer

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid20%80&perpage10%&highlight=&pagenumber=1

Jeg har ikke lest dette, men vet av erfaring at bladkjernen i en
ringkjernetrafo er meget stram. Det som er problemet er slappe
viklingsmaskiner. Vanligvis vil lakkering, dypping i resorcinlim, eller
lignende fjerne problemet. Vi skal vel ikke tenke at trafoen er feil
dimensjonert?
Om trafoen er beregnet for feil spenning, vil den gå i metning. En
ringkjerne trafo for 240 Volt vil begynne å trekke tomgangsstrøm ved ca 265
volt. Da øker det magnetiske og mekaniske nivået betraktelig.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Trafoer der brummer
Jeg tror ikke, at trafoen er fejldimensioneret. Som du nævner er det
viklingerne, der ikke er stramme nok på trafoerne. Jeg kan ligefrem se, at
viklingerne ikke er lige stramme på alle trafoerne. Jeg vil prøve med et
DC-filter, men er næsten 100% sikker på, at det ikke kan gøre tricket alene.
Spørgsmålet er, hvad er bedst at dyppe trafoerne i?
Hvad skal jeg købe? Skal det være tynd eller tyk lak eller skal det være
resorcinollim? Hvad er bedst til at lede varmen bort/har den mindst
isolerende effekt?
Skal man købe noget specielt isoleringstape, når man skal pakke trafoerne
ind igen?

Mvh. Kim

Re: Trafoer der brummer
Det trafoerne skal dyppes i må ikke opløse den eksisterende lak. Så alt på
fortynderbasis er vel udelukket?

Re: Trafoer der brummer
Hej Kim

Nu er kobbertråd på ringkernetrafoer lakeret med en meget temperatur
bestandig lak da ringkerner har det med at blive meget varme. Lakken
er lagt på som pulver som så smeltes på tråden og den kan du højest
sansynlig ikke fjerne uanset hvilket opløsningsmiddel du bruger.

Findes der i din nærhed ikke en trafofabrik hvor du kunne tigge
lidt trafolak til at give dem med ?

Mvh Max

Re: Trafoer der brummer
Det er ikke lige lykkedes mig at finde et sted i nærheden af Aalborg, hvor
jeg bor.

Mvh. Kim

Re: Trafoer der brummer

Da jeg for mange år siden gik på teknisk skole lakerede vi vores
selvlavede trafoer, måske der ligger en skole i Ålborg.

Tomas

Ps. Toppostning er noget gris.

Re: Trafoer der brummer

Ok, hvis teknisk skole har faciliteterne, kunne man måske være heldig at få
lov at gøre det der. Jeg prøver at kontakte dem.

Mvh. Kim (der for fremtiden nok skal prøve på at lade være med at topposte
:-) )

Site Timeline