Trafo med to udgange - skal blive til en!

Hejsa

Jeg har et par trafoer med sekundærside på 2 x 7,5v - de skal så gerne give 15v tilsammen - hvordan kobler man det sammen?

Skal jeg forbinde X1 til X3 og X2 til X4 og så videre til det der skal have strøm som X1X3 og X2X4

Primær Sekundær

X1 X X2

X3 X X4

Håber I forstår hvad jeg mener!

//Søren

Reply to
SB

Kan du da ikke bare forsøge dig frem.?

Hvis de er galvanisk adskilt, dvs. isoleret fra hinanden, kan du ikke ødelægge noget ved at forsøge.

Mvh. Jørgen

Reply to
Jørgen Rasmussen

"SB" skrev i en meddelelse news:42dd4c77$0$64275$ snipped-for-privacy@dread15.news.tele.dk...

Forstår ikke helt, har du 7,5 V mellem klemme X1 og X2, og og 7,5 V mellem klemme X3 og X4?

Hvis det er tilfældet skal du sandsynligvis forbinde X2 med X3, så har du

15V mellem X1 og X4, altså en serieforbindelse.

Dit eget forslag er en parallelforbindelse som vil give 7,5V, men med mulighed for at trække dobbelt så stor strøm.

Hilsen Aksel

Reply to
Aksel

jo det kan man.

forbind dine to spoler X2+X3 forbindes. mål med et multimeter om spændingen mellem X1 og X4 er ca15V. er den 15V kan du betragte X2+X3 som et midtpunkt udtsg. er der ca 0V fjernforbindelsen mellem X2 og X3 og forbind X2 og X4.

Reply to
Jacob

Lav en lus mellem ben 9 og 10

Så har du 15V på ben 12 og 7

\Lars G

Reply to
Lars G

hmmm hvis jeg måler på de to yderste X1 og X4 giver den faktisk 15v :-)

//Søren

Reply to
SB

"SB" skrev i en meddelelse

De to sekunder vindinger (2x7.5V ) skal kobles i serie altså X2 til X3 og udtag er X1 og X4 så fordobles spændingen , hvis du kobler dem parallel så fordobles den strøm du kan belaste trafoen med, men stadig kun 7.5 V ud jeg ved ikke om du er til engelsk men her er en side

du skal så bruge eks "Series Winding Connections Secondary" og lad dig ikke forvirre af at der er 2 vindinger på primær på siden ....det er i dit tilfælde jo lige meget ,der har du jo 220V

--
                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen

Tak for alle de hurtige indlæg - ved at forbinde X2 med X3 får jeg de 15v!

//Søren

Reply to
SB

Hvis tegningen er fasemæssigt korrekt binder du X2+X3 sammen, og så er der 15V mellem X1 og X4.

kobberbane i et andet apparat, via et sølvbelagt 4 mm2 polafhængigt
højteknologisk kulfiberinfiltreret kabel til et astronomisk beløb.

Tro flytter ikke bjerge. Tro flytter kroner.
Reply to
Ole Geisler

Jo man kan. For eksempel ved at lægge sekundærerne sammen i modfase.

Læs evt. tilbage i gruppen og lær lidt om grundlæggende elektronik.

[...]

For os nysgerrige - hvad sker der i så fald? :-)

--
 M.V.H
Christian Iversen

Så for man afprøvet den sikring man naturligvis har monteret i serie primærviklingen.

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

For mindre trafoer:

Formentlig røgudvikling + defekt trafo

For større trafoer:

KAPOW + sprungen sikring.Trafoen vil formentlig overleve.

- begge dele afhænger af hvilken sikring der er monteret på primærsiden.

-- Jeg kan virkelig ikke se, hvad det skulle betyde, at forbinde en 0,1 mm X 1 mm tin-fyldt kobberbane i ét apparat med en anden 0,1 mm X 1 mm tinfyldt kobberbane i et andet apparat, via et sølvbelagt 4 mm2 polafhængigt højteknologisk kulfiberinfiltreret kabel til et astronomisk beløb.

Tro flytter ikke bjerge. Tro flytter kroner.

Reply to
Ole Geisler

s=E5

Var der ikke allerede m=E5lt mellem X1 og X4 og konstateret en = sp=E6nding p=E5 15=20 V? I s=E5 fald m=E5 de 2 viklinger vel allerede v=E6re koblet i serie = s=E5 der er et=20 midtpunkt med 7,5 V. til henholdsvis X1 og X4?

--=20 Med venlig hilsen Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge

Reply to
Karsten H. Jensen