Trafo med 2 sekundære udtag

Jeg har en trafo på 100VA, 220V primær og 2x17V sekundær.

Jeg overvejer at serieforbinde de to sekundære, så jeg får 34V ud, og
fører det igennem min ensretter bro.

Mit spørgsmål er så, om jeg så samtidig med, må tage den ene sekundære
og føre den igennem en anden ensretter, således at jeg har en udgang på
34V og én anden udgang på 17V?

Et dejligt forenklet diagram kan ses på:
http://www.rasmus-nielsen.dk/trafo.png

mvh

Rasmus

Re: Trafo med 2 sekundære udtag

Det må du godt, så længe at du ikek blander de 2 stelpotentialer.

Har du brug for fælles stel ?

Vær opmærksom på at når du bruger dobbeltensretter bliver din DC
spænding 1,41 gange højere altså bliver 17 volt til 24 volt og 34 volt
til 48 volt.

Det kan do råde bod på, ved at lave enkeltensretning (en simpel siode).
Det kræver blot lidt mere kondensatorkapacitet, men til gengæld kan du
"blande stelpunkter" som du lyster.

               |-------->|---------o--------- 34V
               C|                  |
               C|                  |
               C|                  |
               |                   |
               o-------->|-o----------------- 17V
               |           |       |
               C|          | +     | +
               C|         ###     ###
               C|         ---     ---
               |           |       |
               ------------o-------o-----   GND
created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta www.tech-chat.de

Re: Trafo med 2 sekundære udtag

Selvom man bruger enkeltensretning, sE5% bliver de 17Vac vel stadig til
24Vdc og ligesE5% for de 34Vac? Jeg har ihvertfald lige afprF8%vet (med
enkeltensretter) og har mE5%lt 24Vdc og 48Vdc...men som sagt er dette
ogsE5% fint nok

Re: Trafo med 2 sekundære udtag

nej - det er KUN ved en bro + lyt at der ganges med kvadratrod 2.

Rasmus
Re: Trafo med 2 sekundære udtag

Det skulle der ikke være noget problem med, men du kan også ensrette de 2
17V hver for sig, også derefter serieforbinde dem.

JJ

Re: Trafo med 2 sekundære udtag

Ok, men jeg vil meget gerne have fælles stel. Som Klaus skrev, kunne det
åbenbart være et problem.

Men jeg overvejer at bruge din løsning med at ensrette de to sekundære
hver for sig, og så serieforbinde dem bagefter.

Til Klaus: iøvrigt et lille fint ASCII program, du har fundet der

Re: Trafo med 2 sekundære udtag

Ja ikke?

Jeg kan kun anbefale det.

Re: Trafo med 2 sekundære udtag

Jo, det kan du da.
Du skal bare være klar over, at det ikke er rigtig jævnstrøm, der kommer ud,
men pulserende jævnstrøm, og hvor spidsen af de 17 volt vil antage ca. 24
volt, og tilsvarende 48 volt.
Hvis du sætter en glødelampe på udgangen, vil du ikke opdage noget. men hvis
du sætter en udglstterlyt på, vil spændingen ubelastet stige til disse
værdier.
Hvad vil du bruge det til?

Erling

Re: Trafo med 2 sekundære udtag
Jeg er godt klar over, at det er RMS der regnes på, og det er heller
ikke noget problem, men tak for de gode råd.

Jeg vil gerne lave en digital strømforsyning, og de 17 Vac (24Vdc) ville
jeg bruge til at forsyne det digitale kredsløb gennem fx en 7805, som
max kan tåle 35V på indgangen.

De 34Vac (48Vdc) vil jeg gerne bruge til at kunne levere omkring 30-35V
på strømforsyningens udgang. (Dette reguleres gennem det digitale kredsløb)

mvh

Rasmus

Re: Trafo med 2 sekundære udtag

Husk at regne på, hvor meget varme du skal have afsat i den !

Jeg ville nok satse på en seperat transformator til de 5VDC.

Re: Trafo med 2 sekundære udtag
Kan du ikke bare undlade at montere den nederste bor og måle på midtpungtet
i forhold til minus (GND) på den første bro.
Der skal gerne være + U½ V. Altså kun en bro.

mvh Søren

Re: Trafo med 2 sekundære udtag

Jeg skal ikke montere noget som helst.

(Hint: Overvej, hvem du svarer)