Trafo: forbinde to sek. viklinger?

Hej gruppe

Jeg har en ringkerne-trafo med flg. spec.:

Sec 1: 15V/1A Green-Red Sec 2: 15V/1A Brown-Blue

Jeg ved at en parallel-forbindelse af disse to giver 15V/2A og en serie

30V/1A eller -15V,0V,+15V/1A, hvis man benytter "midter-udtaget" Det er sidstnævnte jeg skal bruge:

- men hvilke farver skal jeg lodde sammen til dette midtpunkt?

- kan man ikke komme til at koble dem i mod-fase? (med 0V som resultet)

Mit umiddelbare bud er, at man skal lodde rød + brun sammen (men dette er kun begrundet i den rækkefølge hvori farverne er nævnt!)

Mvh Poul C

PS.: desværre råder jeg ikke over et oscilloscop.

Reply to
Poul C

"Poul C" skrev i meddelelsen news:521491bd$0$8149$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Koble 2 sammen og måle med multimeter om du har 30VAC eller 15VAC på de 2 andre (serie / parallel ). Du skal bruge 30VAC = 2X15VAC med midterudtag.

Jo, men det forudsætter at du kobler de 2 ´sammen du måler 30VAC på, kan IKKE anbefales, trafo vil niok brænde af, hvis du måler 15 VAC er de i paralel og der skulle ikke ske noget

Prøv det, og mål, hvis ikke der er 30VAC så byt den ene ud.

Kommer til at tænke på at hvis du forestiller dig flg.

Sec 1: Green 15V/1A 0V Red Sec 2: Brown 15V/1A 0V Blue

I serie = red 0V kobles til brown 15V I paralel = green 15V kobles til brown 15V og red 0V kobles til blue 0V

--

/Torben
Reply to

Er der ikke en lille prik, punkt eller kreds ved siden af farveangivelser? Det plejer ellers være måden transformernes viklingsretning bliver mærket op.

Det er i det mindste et godt gæt.

/Klaus

Reply to
Klaus Bahner

Den onsdag den 21. august 2013 12.09.01 UTC+2 skrev Poul C:

er

Du kan med et scope se om de er i fase eller ej.

Børge

Reply to
Børge Larsen

Hej Poul

Lav en formodet seriekobling.

Sæt en ca. 100 ohms 1/4W modstand over hele den formodede seriekobling. DU MÅ IKKE RØRE selve modstanden, da den ved korrekt seriekobling futter af.

Futter den ikke af i første forsøg bytter du tilledningerne til den ene vikling.

Afsat effekt ved ca. 30V: 30^2/100 = 9W.

Når seriekoblingen er korrekt, har du lukket elektronikrøgen ud(TM) af modstanden.

:-)

/Glenn

PS: En røvsyg måde at tjekke serieforbindelsen, er at måle AC-spændingen over hele den formodede seriekobling.

Reply to
Glenn

Hej igen

Mange tak for de mange - og hurtige - svar. Jeg havde også selv overvejet at prøve mig frem, og så blot måle den resulterende udgangsspænding, men var lidt nervøs for at ødelægge noget. Men dette er vel slet ikke muligt sålænge sekundær siden er ubelastet. (?)

Mvh Poul C

Reply to
Poul C

Poul C skrev:

Så længe du ikke forbinder to ledere fra samme sæt vindinger, kan der ikke løbe strøm.

Eller hvis du forbinder mere end eet par sammen.

Det værste der kan ske, er at sikringen på primærsiden i dit apparat springer.

Leif

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

Den onsdag den 21. august 2013 12.09.01 UTC+2 skrev Poul C:

er

Kig her en god side om transformere:

M.v.h.

Børge

Reply to
Børge Larsen

Sæt evt. en 230V glødepære, der hvor sikringen sidder. Så kan man pjatte med sekundærene uden der sker noget. Hvis man kortslutter noget, så lyser pæren bare.

--
Ulrik Smed
Aarhus