Trafo

Jeg har en sekundærvinding fra en 230V trafo, 16,4V, 0,9A. Jeg har behov
for 12V til en kjølevifte og noe 5V, men det blir mye efekt å brenne
bort dersom jeg tar det på den enkle måten: likeretter, kondensator,
7812, 7805. Derfor tenker jeg meg en trafo. En ferittkjerne fra
powertilførselen på et PC-power, D22, d13, L6,5. Hvor mye effekt kan en
slik kjærne overføre ved 50 Hz, og hvor mange tørn/V kan være passende?
Kanskje jeg skulle bruke to kjerner?

HM

Re: Trafo

Hvis det er en af de ferritkerner, som sidder på tilledningen til tragoen,
kan du ikke bruge den til en trafo til 50Hz. Det er en
støjdæmpningskomponent og er ikke velegnet til 50Hz, derimod kan den *måske*
bruges til en DC-DC-converter ved en langt højere frekvens.

Mvh Kurt

Re: Trafo

Neivell. Men om jeg velger en tilsvarende kjærne fra "innsiden" av
poweret da?

Selv om den ikke er "vellegnet", så vill den vell fungere? Jeg har ikke
bruk for allverden av effekt, men tar imot det jeg får.