Trækning af kabler, signaltab og indbyrdes påvirkning

Hej gruppe

Jeg skal have trukket flg. 4 slags kabler mellem hus og værksted:

- UTP Cat 5 til 100 mbit netværk, længde 40 m
- Telefon kabel (her anvender jeg også UTP Cat 5), længde 25 m
- Antenne kabel, 75 Ohm, 7 mm, m. flettet + folie skærm, længde 25 m
- Audio kabel, rundt, 4 leder + 1 skærm, længde 35 m

På ca. 14 meter af strækningen (heraf 5 meter nedgravet) vil kablerne
dele samme 3/4" flexrør.

Mine spørgsmål er derfor:

1: Er 40 m for stor en strækning mellem router og RJ45 vægudtag?

2: Hvor meget støj på de forskellige signaler vil der forekomme som
følge af kablerne indbyrdes påvirkning i flexrøret, hvor de ligger
helt tæt?

På forhånd tak for svar!

Mvh

Ken Sørensen

Re: Trækning af kabler, signaltab og indbyrdes påvirkning
Nej, det kan du sagtens.

Ikke noget problem. Men du kan godt glemme at trække det audiokabel så
langt. Det skal være balanceret hvis du skal kunne gøre det! hvis du endelig
vil prøve skal lederne være isoleret individuelt.

--
M.v.h. Peter Andersen.

Re: Trækning af kabler, signaltab og indbyrdes påvirkning

go fornøjelse.. husk at trække kablerne i røret inden du graver det ned og
fastgører det, ellers kan du godt regne med problemeer :) (bare et godt råd)

Nej det kan sagtens lade sig gøre.. køb evt. cat 5E eller cat 6 nu du er
igang.

Da det hele er signalkabler tror jeg ikke der er den store støj imellem dem,
prøv dog at holde dem et stykke væk fra elkabler (bare nogen få cm er nok)

Mvh
René

Re: Trækning af kabler, signaltab og indbyrdes påvirkning

Det er fint, normalt siger man op til max 100 meter på et Cat 5 kabel, til
100 Mbit netværk. Skal man over skal man ind på noget repeater værk, men det
er jo ikke nødvendigt her.

Som en anden skriver kræver det balanceret drift af audio kablet, for at få
noget som helst lyd ud på den afstand, ellers vil det forsvinde i støj og
crosstalk fra de andre kabler! Hvis du vælger et signalkabel af god kvalitet
med god skærm og kører balanceret, burde der dog ikke være store problemer
forbundet hermed. Har du ikke mulighed for balanceret drift af audio
så du alligevel kan sende signalet afsted balanceret.

Telefonen burde ikke give problemer, med mindre kabel bundet ligger lige op
af en stor forsyningsleder...

Antennen ville jeg vælge i rigtig god og kraftig kvalitet, køber du Haralds
den billigste har du med garanti sne og alt muligt på billede i den anden
ende. Det skal være skærmet godt, og helst være rimelig stift når nu det
skal under jorden... Det gælder for øvrigt også de andre kabler. Jeg har
selv brugt 8 mm kobberskærmet kabel, m. strømpe og folie i kobber, folien
var meget tyk. Det er trukket voer en strækning på 45 m uden problemer!

--
MVH Troels
www.broendbjerg.dk

Re: Trækning af kabler, signaltab og indbyrdes påvirkning
Med hensyn til audiokablet:

Prøv at lave kablet og prøv det af, før du graver det ned...

Hvis ikke du kan lave det balanceret, som de venlige folk foreslår, så prøv
en pseudo-balancering:

Brug 2 signal-ledere til hver kanal og en fælles skærm.
Du bruger så den ene af signallederne (fra hver kanal) som stel.
Skærmen forbinder du sammen med disse  stel-ledere, men KUN i den
lavimpedante ende, dvs. i "afsender"-enden (typisk udgang fra
forforstærker).

Held og lykke!

Lars

Re: Trækning af kabler, signaltab og indbyrdes påvirkning
Har du overvejet:
At trække ekstra kabler i røret/ektra tom rør(med træksnor)
Jording i(mellem) bygninger.
Om det er tid til at få et (lille) krydsfelt.
/hjj

Re: Trækning af kabler, signaltab og indbyrdes påvirkning
Det må jeg sige, jeg er virkelig imponeret over så mange svar og gode
råd allerede, det skal I alle have mange tak for! :-)

Lidt opsummering og foreløbige konklusioner:

- UTP Cat 5 til 100 mbit netværk, længde er OK. Jeg har nem adgang til
Cat 5, men ja - Cat 6 er værd at overveje, nu jeg er i gang.

Ingen nævneværdige støjproblemer, udmærket. Er med på at holde afstand
til div. el-installationer.

- Telefon kabel, ingen problemer.

- Antenne kabel: Jeg burde nok vælge en bedre kvalitet, med alt i
kobber. Men så er kablet for tykt, hvorfor jeg må trække det separat.
Samtidig bliver det så en type, der kan tåle at være nedgravet, så det
er nok den løsning jeg vælger. Det giver mere 'luft' til de 3 andre
kabler.

- Audio kabel: Ja, her er sandelig problemer! ;-) Det er primært tænkt
til anvendelse mellem lydkortet i husets PC og det aflagte Hi-Fi
udstyr i værkstedet. Det er en god ide, at afprøve det først, før jeg
trækker det/graver det ned.

Hvis jeg laver en pseudo-balancering, som Lars foreslår, så mister jeg
jo to af de 4 kanaler, og det var jo ikke lige meningen... For rent
teoretisk kunne jeg jo få brug for at sende lyd retur FRA værkstedet,
TIL huset...

Men her må jeg nu afsløre min ringe hukommelse, for hvordan er det nu
lige, man laver en ægte balancering...?? ;-)

Som svar til Hans Jørgen:
Jeg har eet 3/4 rør tilbage til rådighed fra fundament ved værksted
til loft. Alt hvad der ikke kan trækkes her, må gå uden om bygningen
og ind andetsteds.

Den eneste jording jeg har, er den fra el-installationen, og som
naturligvis er fælles bygningerne imellem.

Mht. krydsfelt, så bliver der faktisk sådan et, men kun forbundet til
samtlige ind- og udgange på de forskellige audio apparater i
værkstedet.

Mvh

Ken Sørensen

Re: Trækning af kabler, signaltab og indbyrdes påvirkning

<K. Sørensen> skrev

Vælg et vaselinekabel, så er risikoen for vandindtrængen mindre.

Træk et ekstra netværkskabel, så har du 5 parsnoede "kanaler" , med nogle
lavimpedante trafoer, vil det være en velfungerende løsning.

Trafo, eller aktiv elektronik.

Mvh.

Re: Trækning af kabler, signaltab og indbyrdes påvirkning
Hej Ken

Har du overvejet om du har brug for audiokabel, man kan jo sende
det via netværk.

Mvh Max

Re: Trækning af kabler, signaltab og indbyrdes påvirkning

Ditt rør er alt for lite. Tre kabler i et 3/4" K-rør som vi kaller de i
Norge (Korrugert) blir meget problematisk. Røret er ca 15 mm invendig, og
kablene ca 8 mm utvendig. Bare glem det. Lag en liten grøft rett i bakken,
25 cm dyp, og legg kablene der. Legg så en 1x4" planke over som beskyttelse.
Nå blir ikke kablene liggende i vann, som de ellers har en tendens til å
gjøre i et rør som fyller seg. Røret ditt kan du senere bruke som en
reserve, men legg helst inn en nylon trekkesnor nå.  Det er intet problem å
bruke en skjermet cat 5 kabel til lyd. Din små 40 meter er ingenting. Jeg
gjør det på 4000 meter.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Trækning af kabler, signaltab og indbyrdes påvirkning

Trækker du et almindligt phono udgang fra eks. en
forforstærker/lydkort/cdafspiller ud på 4000 m, og stadig har et glimrende
signal i den anden ende? Det vil jeg godt høre mere om hvordan man gør! For
så er der noget jeg ikke har lært endnu.

--
MVH Troels
www.broendbjerg.dk

Re: Trækning af kabler, signaltab og indbyrdes påvirkning
For

Troels .

Jeg kan godt lære deg dette.
Generelt er det intet annet en Ohms lov.

M en jeg gjør det ikke på news.

Med hilsen
Arne Offenberg