"trække" et x-tal ned i freq. ?

Hej i gruppen.

Jeg er i syv sind... Er der nogen der tør gi' et bud på, om jeg vil ha'
chancer for at trække dette x-tal:  http://www.elsupply.dk/?Gid45%&Vid82%22
ned på 1825 / 1826 Khz ?

Det er så længe siden jeg har fusket med noget lignende, så jeg vil lige
høre eksperterne her, før jeg bestiller :-)

mvh Ebbe

Re: "trække" et x-tal ned i freq. ?
Hmmmm hvad skal du bruge det til? Er det serie eller parallelresonansen
du bruger?
20 khz lyder af meget og trække det.
mvh Erik

Re: "trække" et x-tal ned i freq. ?

Det er parallelresonansen, og jeg havde faktisk selv en fornemmelse af at
det var for meget at "hive" ned, så tanken er hermed droppet :-)

mvh og tak.
Ebbe

Re: "trække" et x-tal ned i freq. ?

No chance.

Hilsen Sven

Re: "trække" et x-tal ned i freq. ?

Kort og kontant, tak for det. Jeg var nok selv inderst inde klar over at der
ikke er så meget "elastik" i x-tallet, så det ville du'.

mvh Ebbe

Re: "trække" et x-tal ned i freq. ?

Jeg husker en gang i fordums dage, at hvis vi skulle ændre frekvens på et
X-tal, "skrev" vi lidt på plaketten med en blød blyant (B2), og sleb
forsigtigt, hvis vi skulle den anden vej i frekvens, men selvfølgelig, det
var den gang, det var HC6 huse eller de store X-.taller fra Grot, hvor du
ligefrem kunne skrue låget af.
Karsten H. (7870)
Re: "trække" et x-tal ned i freq. ?

Jeg har et enkelt af de gamle x-taller liggende for sjovs skyld. Skruet
sammen og med fjederanordninger mm. Det bli'r ikke det jeg skal bruge :-)

mvh Ebbe

Re: "trække" et x-tal ned i freq. ?
Hej Ebbe

Er det nødvendig med et krystal, hvad skal frekvensen
bruges til ?

Re: "trække" et x-tal ned i freq. ?

Hej Max.

Jeg sidder godt nok og leger lidt med en vfo, der ser rimeligt stabil ud,
men tror heller jeg må køre med krystal i rævesenderen.
Modtageren derimod, kunne sagtens køre vfo, men med x-tal er der ingen
risiko for at "newbies" ryger udenfor frekvensen ;-)

mvh Ebbe

Re: "trække" et x-tal ned i freq. ?

Lav det med en simpel syntese, 3 cmos kredse og den er hjemme, jeg har
diagram, pris under 100,kr.
alternativt bestil krystallet hos eska.
mvh Erik

Re: "trække" et x-tal ned i freq. ?

Det kunne da være interessant at se. Mit eneste møde med hjemmegjort syntese
er "syntese uden besvær" fra OZ engang i halvfjerdserne, det var ingen
succes. ( for mig altså, hi )

mvh Ebbe

Re: "trække" et x-tal ned i freq. ?
Hej Ebbe

Hvis det er den officielle rævefrekvens, ja så burde der da findes
masser af krystaller derude ?

Egentlig troede jeg at rævene var flyttet op på 80 eller 2 meter.

Re: "trække" et x-tal ned i freq. ?

Desværre nej, de gemmer sig ihvertfald godt.

Ork nej, der er en del aktivitet endnu, heldigvis :-)

mvh Ebbe

Re: "trække" et x-tal ned i freq. ?
Hej Ebbe

Tyskerne og englænderne er jo glade for 80 m rævejagt,
det er jo nemmere at bygge udstyret ved den højere
frekvens. Prøv at kikke på den her

http://www.ardf.btinternet.co.uk/80mrx.html

Re: "trække" et x-tal ned i freq. ?

Det ser såmænd osse spændende ud, men indtil videre kører vi 160m for fuld
tryk herhjemme stadig. Om det ændrer sig med tiden, det er muligt, men jeg
er egentlig godt tilfreds med disse frekvenser, der kan selv jeg dårligt
lave noget galt, hi :-)

mvh Ebbe

Re: "trække" et x-tal ned i freq. ?
Hej Ebbe

Ja lidt underligt at 160m stadigvæk bruges herhjemme, alle andre steder
er man skiftet til 80m eller 2m for længe siden. I 1967 og deromkring gik
jeg selv på rævejagt og det var også på 160m og der må være lavet i
tusinder af modtagere efterhånden og derfor forstår jeg heller ikke at
det krystal du mangler ikke er til at få fat på, har du prøvet
dk.fritid.hamradio ?

Re: "trække" et x-tal ned i freq. ?

Nej, jeg har godt nok kun prøvet markedsgrupperne dk.marked.privat.hamradio
og  dk.marked.privat.elektronikløsdele...osv.

Det bliver nok osse omkring 6 modtagere der skal laves, samt to sendere med
automatik, så selvom jeg fandt et par enkelte, så forslog det ikke. Jeg har
forøvrigt selv været vældig godt tilfreds med min egen modtager, model 5ZH
med vfo, men den vi skal i gang med i afdelingen, det bli'r en EU79.

mvh Ebbe

Re: "trække" et x-tal ned i freq. ?
Hej Ebbe

Grib knoglen og slå op i OZ og ring rundt til lokalafdelingerne og spørg
efter gamle modtagere der kan skrottes for at få krystallet, ligeledes er
der vel også rævejagtudvalget, kan de ikke hjælpe, det drejer sig jo
om at holde liv i hobbyen.

Re: "trække" et x-tal ned i freq. ?

Uha, mit hjerte ville bløde ved tanken om alle de timer og al den sjæl der
er lagt i sådan et projekt :-)

Jeg har et par muligheder åbne, jeg skal nok gøre mit til at holde liv i
jagterne. Har fået et tilbud fra en medamatør, som får lavet x-taller i
Irland til rimelige penge, om at være med på et indkøb.

mvh Ebbe

Re: "trække" et x-tal ned i freq. ?
Hej Ebbe

Jeg kan sagtens følge dig, men somme tider er man nødt til
at tænke fremad :)

Ok, men jeg mener faktisk at EDR burde føle sig forpligtet til
at have den slags på lager, det er jo en fin ingangsvinkel for
at hverve nye medlemmer.