"trække" et x-tal ned i freq. ?

Hej i gruppen.

Jeg er i syv sind... Er der nogen der tør gi' et bud på, om jeg vil ha' chancer for at trække dette x-tal:

ned på 1825 / 1826 Khz ?

Det er så længe siden jeg har fusket med noget lignende, så jeg vil lige høre eksperterne her, før jeg bestiller :-)

mvh Ebbe

Reply to
Ebbe (7000)

Ebbe (7000) skrev:

Hmmmm hvad skal du bruge det til? Er det serie eller parallelresonansen du bruger?

20 khz lyder af meget og trække det. mvh Erik
Reply to
ER

"Ebbe (7000)" skrev i en meddelelse news:47934955$0$90264$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

No chance.

Hilsen Sven

Reply to
Sven Lundbech

ER wrote: ||| ||| || Hmmmm hvad skal du bruge det til? Er det serie eller || parallelresonansen du bruger? || 20 khz lyder af meget og trække det. || mvh Erik

Det er parallelresonansen, og jeg havde faktisk selv en fornemmelse af at det var for meget at "hive" ned, så tanken er hermed droppet :-)

mvh og tak. Ebbe

Reply to
Ebbe (7000)

Sven Lundbech wrote: ||| || || No chance. || || Hilsen Sven

Kort og kontant, tak for det. Jeg var nok selv inderst inde klar over at der ikke er så meget "elastik" i x-tallet, så det ville du'.

mvh Ebbe

Reply to
Ebbe (7000)

"Ebbe (7000)" skrev i en meddelelse news:47934955$0$90264$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Jeg husker en gang i fordums dage, at hvis vi skulle ændre frekvens på et X-tal, "skrev" vi lidt på plaketten med en blød blyant (B2), og sleb forsigtigt, hvis vi skulle den anden vej i frekvens, men selvfølgelig, det var den gang, det var HC6 huse eller de store X-.taller fra Grot, hvor du ligefrem kunne skrue låget af.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

Hej Ebbe

Er det nødvendig med et krystal, hvad skal frekvensen bruges til ?

Karsten H. Jensen wrote: ||| || Jeg husker en gang i fordums dage, at hvis vi skulle ændre frekvens || på et X-tal, "skrev" vi lidt på plaketten med en blød blyant (B2), || og sleb forsigtigt, hvis vi skulle den anden vej i frekvens, men || selvfølgelig, det var den gang, det var HC6 huse eller de store || X-.taller fra Grot, hvor du ligefrem kunne skrue låget af. || -- || Med venlig hilsen || Karsten H. (7870) || Vil du med rette have ry som lærd || Så søg det lette - og gør det svært (Piet Hein)

Jeg har et enkelt af de gamle x-taller liggende for sjovs skyld. Skruet sammen og med fjederanordninger mm. Det bli'r ikke det jeg skal bruge :-)

mvh Ebbe

Reply to
Ebbe (7000)

Max wrote: || Hej Ebbe || || Er det nødvendig med et krystal, hvad skal frekvensen || bruges til ? || || -- || Mvh Max

Hej Max.

Jeg sidder godt nok og leger lidt med en vfo, der ser rimeligt stabil ud, men tror heller jeg må køre med krystal i rævesenderen. Modtageren derimod, kunne sagtens køre vfo, men med x-tal er der ingen risiko for at "newbies" ryger udenfor frekvensen ;-)

mvh Ebbe

Reply to
Ebbe (7000)

Ebbe (7000) skrev:

Lav det med en simpel syntese, 3 cmos kredse og den er hjemme, jeg har diagram, pris under 100,kr. alternativt bestil krystallet hos eska. mvh Erik

Reply to
ER

Hej Ebbe

Hvis det er den officielle rævefrekvens, ja så burde der da findes masser af krystaller derude ?

Egentlig troede jeg at rævene var flyttet op på 80 eller 2 meter.

Max wrote: || Hej Ebbe || ||| Jeg sidder godt nok og leger lidt med en vfo, der ser rimeligt ||| stabil ud, men tror heller jeg må køre med krystal i rævesenderen. || || Hvis det er den officielle rævefrekvens, ja så burde der da findes || masser af krystaller derude ?

Desværre nej, de gemmer sig ihvertfald godt.

Ork nej, der er en del aktivitet endnu, heldigvis :-)

mvh Ebbe

Reply to
Ebbe (7000)

ER wrote: ||| ||| ||| || || Lav det med en simpel syntese, 3 cmos kredse og den er hjemme, jeg || har diagram, pris under 100,kr. || alternativt bestil krystallet hos eska. || mvh Erik

Det kunne da være interessant at se. Mit eneste møde med hjemmegjort syntese er "syntese uden besvær" fra OZ engang i halvfjerdserne, det var ingen succes. ( for mig altså, hi )

mvh Ebbe

Reply to
Ebbe (7000)

Hej Ebbe

Tyskerne og englænderne er jo glade for 80 m rævejagt, det er jo nemmere at bygge udstyret ved den højere frekvens. Prøv at kikke på den her

Max wrote: || || Tyskerne og englænderne er jo glade for 80 m rævejagt, || det er jo nemmere at bygge udstyret ved den højere || frekvens. Prøv at kikke på den her || ||

Det ser såmænd osse spændende ud, men indtil videre kører vi 160m for fuld tryk herhjemme stadig. Om det ændrer sig med tiden, det er muligt, men jeg er egentlig godt tilfreds med disse frekvenser, der kan selv jeg dårligt lave noget galt, hi :-)

mvh Ebbe

Reply to
Ebbe (7000)

Hej Ebbe

Ja lidt underligt at 160m stadigvæk bruges herhjemme, alle andre steder er man skiftet til 80m eller 2m for længe siden. I 1967 og deromkring gik jeg selv på rævejagt og det var også på 160m og der må være lavet i tusinder af modtagere efterhånden og derfor forstår jeg heller ikke at det krystal du mangler ikke er til at få fat på, har du prøvet dk.fritid.hamradio ?

Max wrote: || || Ja lidt underligt at 160m stadigvæk bruges herhjemme, alle andre || steder er man skiftet til 80m eller 2m for længe siden. I 1967 og || deromkring gik jeg selv på rævejagt og det var også på 160m og der || må være lavet i tusinder af modtagere efterhånden og derfor forstår || jeg heller ikke at det krystal du mangler ikke er til at få fat på, || har du prøvet dk.fritid.hamradio ? || || -- || Mvh Max

Nej, jeg har godt nok kun prøvet markedsgrupperne dk.marked.privat.hamradio og dk.marked.privat.elektronikløsdele...osv.

Det bliver nok osse omkring 6 modtagere der skal laves, samt to sendere med automatik, så selvom jeg fandt et par enkelte, så forslog det ikke. Jeg har forøvrigt selv været vældig godt tilfreds med min egen modtager, model 5ZH med vfo, men den vi skal i gang med i afdelingen, det bli'r en EU79.

mvh Ebbe

Reply to
Ebbe (7000)

Hej Ebbe

Grib knoglen og slå op i OZ og ring rundt til lokalafdelingerne og spørg efter gamle modtagere der kan skrottes for at få krystallet, ligeledes er der vel også rævejagtudvalget, kan de ikke hjælpe, det drejer sig jo om at holde liv i hobbyen.

Max wrote: || || Grib knoglen og slå op i OZ og ring rundt til lokalafdelingerne og || spørg efter gamle modtagere der kan skrottes for at få krystallet,

Uha, mit hjerte ville bløde ved tanken om alle de timer og al den sjæl der er lagt i sådan et projekt :-)

|| ligeledes er der vel også rævejagtudvalget, kan de ikke hjælpe, det || drejer sig jo || om at holde liv i hobbyen. ||

Jeg har et par muligheder åbne, jeg skal nok gøre mit til at holde liv i jagterne. Har fået et tilbud fra en medamatør, som får lavet x-taller i Irland til rimelige penge, om at være med på et indkøb.

mvh Ebbe

Reply to
Ebbe (7000)

Hej Ebbe

Jeg kan sagtens følge dig, men somme tider er man nødt til at tænke fremad :)

Ok, men jeg mener faktisk at EDR burde føle sig forpligtet til at have den slags på lager, det er jo en fin ingangsvinkel for at hverve nye medlemmer.