Trådløst signal

Jeg skal  finde en måde at overføre et signal fra én enhed til en anden. En
slagtet trådløs ringeklokke er en nærliggende idé, men da jeg skal have
fremstillet en hel del er det ikke en løsnings mulighed.
Problemet er så at jeg _ingen_ forstand har på det, med trådløse ting. Og
det er jo ærgerligt.
Findes der nogle simple chip's el.lign. der uden videre kan bruges og som
der ikke nødvendiggøre at den færdige enhed bliver testet og godkendt (jeg
tror nok at det er IT & Telestyrelsen der har med det at gøre)?
Det handler blot om et digitalt signal der kan fortælle modtageren når
kontakten i "den anden ende" er sluttet og afstanden er sølle 15 meter - men
gerne mere. Dog skal det kunne kodes eller på anden måde undgå at "trigge"
andre modtagere inden for rækkevidde. Hvis, især senderdelen, ikke fylder
ret meget vil det også være en klar fordel.
Er der nogen der har en god ide?

--
[4990] Thomas Demant

Re: Trådløst signal
Der findes en masse radio moduler på 433-434MHz, desværre er de ulovlige
at bruge i Danmark, uden en radio licens hvis de ikke er godkendt, som
du skriver (Spurgte it&t for et par måneder siden).

IR er lovligt at bruge, men kræver at enhederne kan se hinanen.

Nu skriver du ikke hvor mange "en del" er, og om det er til proff brug
(altså salg), eller noget hjemmefusk.
Hvis det er under 10-50stk til hjemmefusk vil jeg nok se på ringklokke
løsningen (eller bruge de radio moduler, selvom de er "ulovlige").

Med radio modulerne får du et serielt interface, og du sætter så din mcu
til at bruge en qualifier før det de sender, så du ikke fanger forkerte
ting, denne kan du så kode, så flere enheder kan være i samme område.

Der er også zigbee( http://en.wikipedia.org/wiki/ZigBee
http://www.zigbee.org/ ) , men tror desværre ikke de smutter forbi den
latterligt danske lovgivning på 433-434MHz frekvensen (Både radio
modulerne og zigbee er lovlige at bruge i størstedelen af EU, men ikke
Danmark).

/Jan

Re: Trådløst signal
Hej Jan

Når man påtænker at jeg f.eks. må poste 1 kW ud i en 18 dB yagi
antenne på de frekvenser, ja så er det latterligt at bruge disse
frekvenser til styrringsformål, så den danske lovgivning er faktisk
meget fornuftig. Brug 868 MHz eller 2,4 GHz til styrringsformål, de
er mere velegnet til det.

Snak lidt med

http://www.it-tronic.dk /

og se hvad løsninger de kan tilbyde.

http://www.wireless-products.dk/Index-Radio-Modules.htm

Re: Trådløst signal

Det er set at en bilalarm/fjernbetjening er gået i baglås af en 70cm radio.
Det var vel at mærke en radio med 20W output, så det kan også gøre det.

--
mvh Uffe

Re: Trådløst signal
Alligevel bruger rigtig meget forbruger elektronik disse frekvenser, at
du med radio licens må sende med højere styrke skulle jo gerne betyde du
også har lært ikke at misbruge det, og kan respektere at andre har
udstyr der bruger samme frekvens, som gerne skal virke stadigvæk.

433mhz moduler er så udbredte og brugt mange steder i hobby fusk, at det
er ret så irriterende man ikke kan acceptere at folk kan sende med lav
styrke, om det så er 0.1W eller 1.0W man beslutter sig for.

Og de må bruges uden licens, så kunne det være jeg skulle finde nogle
moduler til dem istedet :)

/Jan

Re: Trådløst signal
hehe Max... man kunne jo også sige at det er "latterligt" at disse
frekvenser må bruges til radio-folket når nu der er så mange andre steder
der er plads til jer... :-)

Rasmus
Re: Trådløst signal
Hej Rasmus

Nu må du meget gerne fortælle om hvad disse mange andre steder er ?

Re: Trådløst signal
135,7-137,8
1810-1830
1850-2000
2025-2045

Jeg stopper nu, vi kan begge læse frekvens planen.

/Jan

Re: Trådløst signal

2G4 og 868M (ISM) båndende er "frie".
Men generelt er det en ond verden at lave semi-kommercielt småfusk i...

[...]

Skulle ikke være et problem. Zigbee ligger også i ISM båndene - og ikke i
4xxMHz...

A'hvad? Kan du ikke generelt uddybe det?

Mvh.
 Anders

Re: Trådløst signal
Havde ikke undersøgt hvad zigbee bruger, men i det meste af eu er det
lovligt, for folk uden radio licens at sende med disse lav watt moduler,
måske netop fordi 433mhz er så overbefolket i forvejen, at udstyr der
kører der, skal kunne acceptere meget støj.

Det er ikke alt der kan det, og nogle enheder opfører sig ikke specielt
pænt, f.eks. at sende alt for hurtigt eller tit.

/Jan

Re: Trådløst signal

Tak for alle svarene. Det ser fint ud, især nogle af de links der er sendt.
Som der bliver spurgt om, kan jeg bekræfte at det er planen at det gerne
skulle udvikle sig fra noget små-hjemmefusk til noget kommercielt hvorfor
ringeklokke løsningen ikke er optimal.

--
[4990] Thomas

Site Timeline