trådløs fjernbetjening

Jeg mengler en trådløs fjernbetjening til en lille løbekran til værkstedet.

2 knapper - den ene til OP den anden til NED - de skal holde nede for at
køre op eller ned

Smart-Kit har et byggesæt med 3 knapper, men jeg kan ikke få oplyst om
knapperne skal
holdes nede eller ikke.

Ved nogen af jer dette - eller har I et link til en anden konstruntion -
både sender og modtager.

Mvh KS

Re: trådløs fjernbetjening

Pas på med at købe for billigt, hvis nu systemet svigter, mens du hejser
ned.....
Hvis det ikke er privat, er arbejdstilsynet sikkert også
interesserede........

-Søren

Re: trådløs fjernbetjening

En fjernbetjent centrallås og et relæ....

Michael Petersen
Re: trådløs fjernbetjening

Og når der så holder en bil ude på vejen som aktiverer kranen, hvad mon
arbejdstilsynet siger til det?

Det er direkte tåbeligt at lave den slags...

Claus

Re: trådløs fjernbetjen ing
On Sat, 30 May 2009 17:36:35 +0200, "Claus Tersgov"

Brug en kablet betjening, så er der ikke den slags problemer at tage i
betragtning.

/Hans

Re: trådløs fjernbetjening

Hvad er rækkeviden?
Jeg bruger selv en fjernbetjænt centrallås, til at låse mit værksted med,
låser ved hjælp af pneumatik cylindre, som låsepaler.
Jeg har bemærket at rækkeviden på modtageren begrænses kraftigt af at komme
ud af den stålkasse, som hedder en bil.

Næste..
I fb. kran, skal der jo mere end en puls til før den rokker sig 2 mm..
derfor relæet..

Det er så din holdning..

Michael Petersen
Re: trådløs fjernbetjening

Og statens holdning og EUs holdning.

Det er direkte ulovligt at lave den slags, det *skal* kunne EU
sikkerhedsgodkendes via den store CE mærkning!

Claus

Re: trådløs fjernbetjening

CE reglerne gælder mig bekendt kun hvis KS ønsker at videresælge det færdige
produkt.
Så længe KS er privatperson og bygger styringen til sin egen kran, til sit
eget værksted, kan jeg ikke se at de regler gælder..

Michael Petersen
Re: trådløs fjernbetjening
Hej Claus

Aktivere din centrallås andre centrallåse ?

Det er tåbeligt at forestille sig at et centrallåsesystem
ikke er kodesikret.

Re: trådløs fjernbetjening

Det laver man ikke selv!!
Det er direkte ulovligt.
Det *skal*  CE godkendes som sikkerhedsmateriel...

Hvad mon arbejdstilsynet siger til, at din kran ryger ned, fordi naboen
åbner sin garageport eller bruger sin ringeklokke?

Claus

Re: trådløs fjernbetjening
Hej Claus

Det er dog nogle tåbelige udtalelser at komme med.

Re: trådløs fjernbetjening

Kom igen, når du kan vise et krancertifikat!

Så ved du hvad du egentlig ævler om.

Jeg har for mange år siden taget  krancertifikat, har du???

Claus

Re: trådløs fjernbetjening
Hej Claus

Jeg har bygget dem.

Re: trådløs fjernbetjening

Og så ved du ikke bedre LOL!

http://www.arbejdstilsynet.dk/sw23671.asp

Læg dertil EU transpordirektiv/maskinanlæg. Det er det, der er lovgrundlaget
for de danske regler.

Claus

Re: trådløs fjernbetjening
Hej Claus

Og så skal du lige vise mig de paragraffer der siger at man
ikke må bygge det selv.

Re: trådløs fjernbetjening

Hvad er det så, du ikke forstår ved det følgende:

2.6.
Modtageren skal være beskyttet mod signaler fra "fremmede" sendere. Dette
kan fx gøres ved en effektiv kodning og acceptcheck af overføringssignaler.

2.7.
Hvis et signal afbrydes, forstyrres eller udebliver (fx ved svigt i sender
eller modtager), skal det normalt medføre stop af alle bevægelser, og
hjælpemidlets bremser skal automatisk træde i funktion; som eksempel kan
nævnes, at ved normal krankørsel accepteres afbrud af kodet signal på højst
2,0 s for at undgå utilsigtet stop af kranen.

Hvis batterispændingen i senderen ikke mere kan sikre en sikker forbindelse,
skal alle farlige bevægelser stoppes efter afgivelse af et optisk eller
akustisk advarselssignal.

2.8.
Der skal være den nødvendige dublering og overvågning af
start-/stopfunktioner samt af andre funktioner, som har sikkerhedsmæssig
betydning.

2.9.
Anvendte sikkerhedsrelæer skal normalt være tvangsførte, det vil sige, at en
sluttekontakt og en brydekontakt aldrig kan være sluttet samtidigt.

2.10.
Styreenhederne skal være således udført, at de fungerer korrekt i den
sammenhæng, som de er beregnet til at indgå i.

2.11.
Hjælpemidler med trådløs styring skal være forsynet med
hovedafbryder/reparationsafbryder o.l. for diverse energitilførsler.

Afbryderen skal være aflåselig.

2.12.
Tekniske hjælpemidler med trådløs styring skal være forsynet med det
nødvendige antal nødstop. Det kan være nødvendigt med ekstra nødstop, når
hjælpemidlet styres trådløst.

2.13.
Andre former for manøvreorganer på maskinen må ikke kunne betjenes samtidig
med den trådløse styring. Dette skal sikres ved aflåsning med en
nøglebetjent omstillingsanordning, som skal have en tydelig markering, der
angiver dens funktion i hver enkelt stilling.

3. Montering/installering

3.1.
Ved montering af trådløs styring på et teknisk hjælpemiddel skal det sikres,
at føreren eller betjeningspersonalet er placeret således, at de altid har
det fulde udsyn over hjælpemidlets bevægelser. Kan dette ikke opnås, skal
der træffes særlige sikkerhedsforanstaltninger.

3.2.
I forbindelse med installering eller flytning af et trådløst styresystem
skal brugeren sikre sig telemyndighedernes godkendelse efter disses krav.
Brugeren skal træffe alle nødvendige forholdsregler for at forhindre
forstyrrelser på andre styresystemer eller radioudrustninger i nærheden.

EU reglerne kan du selv slå op

Re: trådløs fjernbetjening
Kunne I fodslæbende nar-hoveder ikke lave jeres egen tråd til mudderkastning
mod hinanden !

Mvh KS

Re: trådløs fjernbetjening

Tak, du er dog en dejlig dreng.

Re: trådløs fjernbetjening
Det var da en udmE6%rket henvisning, Claus, efter flere indlE6%g, kom med,
- disse funktionskrav med 'holdetryk', stop ved signalfejl/
batteriefejl, aflE5%sbar afbryder osv.
At dem der virkelig ved noget lE6%gger ud med en vurdering hF8%rer til
vidensbesiddelsens indbyggedde - hmm.  krav om modspil.
Har i iF8%vrigt bygget en, som jeg vist, i sagens alvor ikke skal
fortE6%lle mere om.

Re: trådløs fjernbetjening

Har du generelt haft store problemer med at beslutte hvad du skulle lave i
dit liv? Jeg synes at uanset hvad folk skriver, så har du en uddannelse der
er langt bedre.. Du har langt længere erfaring alle emner, end alle andre
har tilsammen.. Er der noget på denne jord du *ikke* har erfaring med?

For mig lyder du efterhånden mest som dem i børnehaven: "min far kan banke
din far".

/Hauge

Site Timeline