trådløs fjernbetjening

Jeg mengler en trådløs fjernbetjening til en lille løbekran til værkstedet.

2 knapper - den ene til OP den anden til NED - de skal holde nede for at køre op eller ned

Smart-Kit har et byggesæt med 3 knapper, men jeg kan ikke få oplyst om knapperne skal holdes nede eller ikke.

Ved nogen af jer dette - eller har I et link til en anden konstruntion - både sender og modtager.

Mvh KS

Reply to
KS

Pas på med at købe for billigt, hvis nu systemet svigter, mens du hejser ned..... Hvis det ikke er privat, er arbejdstilsynet sikkert også interesserede........

-Søren

Reply to
Søren

En fjernbetjent centrallås og et relæ....

--

Med venlig hilsen
Michael Petersen

Det laver man ikke selv!! Det er direkte ulovligt. Det *skal* CE godkendes som sikkerhedsmateriel...

Hvad mon arbejdstilsynet siger til, at din kran ryger ned, fordi naboen åbner sin garageport eller bruger sin ringeklokke?

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Petersen Michael skrev bl.a.:

Og når der så holder en bil ude på vejen som aktiverer kranen, hvad mon arbejdstilsynet siger til det?

Det er direkte tåbeligt at lave den slags...

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Brug en kablet betjening, så er der ikke den slags problemer at tage i betragtning.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Hvad er rækkeviden? Jeg bruger selv en fjernbetjænt centrallås, til at låse mit værksted med, låser ved hjælp af pneumatik cylindre, som låsepaler. Jeg har bemærket at rækkeviden på modtageren begrænses kraftigt af at komme ud af den stålkasse, som hedder en bil.

Næste.. I fb. kran, skal der jo mere end en puls til før den rokker sig 2 mm.. derfor relæet..

Det er så din holdning..

--

Med venlig hilsen
Michael Petersen

Hej Claus

Aktivere din centrallås andre centrallåse ?

Det er tåbeligt at forestille sig at et centrallåsesystem ikke er kodesikret.

Hej Claus

Det er dog nogle tåbelige udtalelser at komme med.

Inden du finder på noget underligt, skulle du måske læse teksten på nedenstående side.

Og er du ligeglad med det der står på ovenstående side, kan jeg da komme i tanke om noget med en remotecontrol som bruges til fjernstyrede biler/fly, servorene kan vel smides i en kasse, så de kan aktivere en kontakt der kan få kranen til at køre i de retninger der nu er nødvendig for dig.

Men jeg ville nok kontakte

Det kunne jo være de har pillet noget ned et sted som kan købes til en rimelig pris.

Reply to
Leo

Petersen Michael skrev bl.a.:

Og statens holdning og EUs holdning.

Det er direkte ulovligt at lave den slags, det *skal* kunne EU sikkerhedsgodkendes via den store CE mærkning!

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Max skrev bl.a.:

Kom igen, når du kan vise et krancertifikat!

Så ved du hvad du egentlig ævler om.

Jeg har for mange år siden taget krancertifikat, har du???

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Hej Claus

Jeg har bygget dem.

Max skrev bl.a.:

Og så ved du ikke bedre LOL!

Læg dertil EU transpordirektiv/maskinanlæg. Det er det, der er lovgrundlaget for de danske regler.

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Max skrev bl.a.:

Hvad er det så, du ikke forstår ved det følgende:

2.6. Modtageren skal være beskyttet mod signaler fra "fremmede" sendere. Dette kan fx gøres ved en effektiv kodning og acceptcheck af overføringssignaler. 2.7. Hvis et signal afbrydes, forstyrres eller udebliver (fx ved svigt i sender eller modtager), skal det normalt medføre stop af alle bevægelser, og hjælpemidlets bremser skal automatisk træde i funktion; som eksempel kan nævnes, at ved normal krankørsel accepteres afbrud af kodet signal på højst 2,0 s for at undgå utilsigtet stop af kranen.

Hvis batterispændingen i senderen ikke mere kan sikre en sikker forbindelse, skal alle farlige bevægelser stoppes efter afgivelse af et optisk eller akustisk advarselssignal.

2.8. Der skal være den nødvendige dublering og overvågning af start-/stopfunktioner samt af andre funktioner, som har sikkerhedsmæssig betydning. 2.9. Anvendte sikkerhedsrelæer skal normalt være tvangsførte, det vil sige, at en sluttekontakt og en brydekontakt aldrig kan være sluttet samtidigt. 2.10. Styreenhederne skal være således udført, at de fungerer korrekt i den sammenhæng, som de er beregnet til at indgå i. 2.11. Hjælpemidler med trådløs styring skal være forsynet med hovedafbryder/reparationsafbryder o.l. for diverse energitilførsler.

Afbryderen skal være aflåselig.

2.12. Tekniske hjælpemidler med trådløs styring skal være forsynet med det nødvendige antal nødstop. Det kan være nødvendigt med ekstra nødstop, når hjælpemidlet styres trådløst. 2.13. Andre former for manøvreorganer på maskinen må ikke kunne betjenes samtidig med den trådløse styring. Dette skal sikres ved aflåsning med en nøglebetjent omstillingsanordning, som skal have en tydelig markering, der angiver dens funktion i hver enkelt stilling.
  1. Montering/installering
3.1. Ved montering af trådløs styring på et teknisk hjælpemiddel skal det sikres, at føreren eller betjeningspersonalet er placeret således, at de altid har det fulde udsyn over hjælpemidlets bevægelser. Kan dette ikke opnås, skal der træffes særlige sikkerhedsforanstaltninger. 3.2. I forbindelse med installering eller flytning af et trådløst styresystem skal brugeren sikre sig telemyndighedernes godkendelse efter disses krav. Brugeren skal træffe alle nødvendige forholdsregler for at forhindre forstyrrelser på andre styresystemer eller radioudrustninger i nærheden.

EU reglerne kan du selv slå op

Reply to
Claus Tersgov

Hej Claus

Og så skal du lige vise mig de paragraffer der siger at man ikke må bygge det selv.

Kunne I fodslæbende nar-hoveder ikke lave jeres egen tråd til mudderkastning mod hinanden !

Mvh KS

Reply to
KS

Hej

Tak, du er dog en dejlig dreng.

astning

Det var da en udm=E6rket henvisning, Claus, efter flere indl=E6g, kom med,

- disse funktionskrav med 'holdetryk', stop ved signalfejl/ batteriefejl, afl=E5sbar afbryder osv. At dem der virkelig ved noget l=E6gger ud med en vurdering h=F8rer til vidensbesiddelsens indbyggedde - hmm. krav om modspil. Har i i=F8vrigt bygget en, som jeg vist, i sagens alvor ikke skal fort=E6lle mere om.

Reply to
Benny Andersen

Har du generelt haft store problemer med at beslutte hvad du skulle lave i dit liv? Jeg synes at uanset hvad folk skriver, så har du en uddannelse der er langt bedre.. Du har langt længere erfaring alle emner, end alle andre har tilsammen.. Er der noget på denne jord du *ikke* har erfaring med?

For mig lyder du efterhånden mest som dem i børnehaven: "min far kan banke din far".

/Hauge

Reply to
Hauge