Touchkontakt på B&O-anlæg

Jeg har fået en gammel Beocord 2000 type 2921 fra
engang i første halvdel af firserne og den har
sådan nogle sjove touch-kontakter. Jeg kunne så
godt lide at vide, hvordan de egentlig virker. Jeg
har nemlig tænkt mig at bruge kabinettet
(kassetteenheden er defekt nemmerlig) til noget
andet og ville gerne bevare kontakternes funktion.

NS

Re: Touchkontakt på B&O-anlæg

Så vidt jeg husker, hvis det er samme model er det den støj din krop samler
op den måler og forstærker op

Kasper

Re: Touchkontakt på B&O-anlæg

På Beomaster 1900 er der en 100kHz oscillator der sender en tone ud på
tastefelterne. Når man rører afleder man noget af energien ved at virke som
antenne der dæmper signalet. Det fald i amplituden der så kommer bliver
registreret. Eller også er det den lille 100kHz strøm der går ud af feltet
og over i ens finger der bliver målt, kan ikke helt huske det.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Touchkontakt på B&O-anlæg

Så avanceret er det vist ikke. På printet til
kontakterne sidder der bare en transister med
basis koblet til emitter gennem en modstand og
samtidig har touch-kontakten forbindelse til
selvsamme basis. Så jeg tror mest på den med den
opsamlede støj.

Iøvrigt er det da en grov stor mængde print og
komponenter der i sådan en gammel svend når man
tænker på det bare er en kassettebåndoptager :).
Der er intet mindre end fire store, brune print og
et et stort og tungt løbeværk i den. Plus en masse
sejt firser lysshow :).

NS

Re: Touchkontakt på B&O-anlæg
Hej NS

Hvorfor tror du den blev kvalt af CD afspilleren :)

Mvh Max

Re: Touchkontakt på B&O-anlæg
Den Mon, 10 Apr 2006 23:44:45 +0200, "Max"

Ja det kan man jo godt undre sig over.

De første CD afspillere var ikke mindre komplicerede og kostede ~10000
kr. Desuden kunne de ikke optage lyd, men det var måske også gået af
mode på det tidspunkt.
--
Jens   OZ2JP   www.oz2jp.dk
Why FOLLOW the crowd...you can see better if you lead!

Site Timeline