Toner transfer og modificering af laserprinter, måske en ide?

Har lige lavet et par små print med tonertransfer, og går stadigt og
funderer lidt over den metode.

Ide:
Hvis jeg nu modificerer en laserprinter (ret omfattende) således at
papirvalserne trækker lige igennem maskinen, istedet for i et siksak
mønster, og evt øger afstanden mellem valserne med varme med en smule, så
kan jeg jo tage en stump printkort og stoppe det direkte i printeren.....

Vil toneren hænge på, OG fuse fast på kobberet på denne måde??

Overvejer at forsøge om alufolie kan få toneren til at hænge fast...det kan
da ihvertfald køre igennem som den er nu...

Tåbelig ide?

Mvh
Henrik

Re: Toner transfer og modificering af laserprinter, måske en ide?
kan

Husk at holde fingrede langt væk fra folien når printeren har taget fat i
det, tonerne overføres fra "foto" tromlen til arket ved at arket bliver
ladet op til en spænding det er højere end den der er på tromlen "læs KV.".

I teorien skulle det kunne lade sig gøre som du beskriver. Hvis du laver
forsøget i en anmendelig laser printer skal du nok fjerne de kul børster der
er monteret efter varme-valserne.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

der

Vil varme valserne kunne "nå" at varme printet op
og fixere toner, jeg mener printet er noget tykker
en papir og der med kræver det måske mere varme
og der med længere tid i valserne ?

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Da toneren overføres med et elektrisk felt, vil jeg tvivle på at du kan
skrive på en elektrisk leder.

Bo //

Re: Toner transfer og modificering af laserprinter, måske en ide?

Måske, men den lyder sjov nok til at bør prøves.

HP LaserJet 5 og 6 M (eller også er det P) har en klap i bagenden der kan
åbnes, så papiret kører lige igennem, uden at blive bukket. Valserne er
temmelig flexible, så mon ikke de kan æde en printplade, uden at man piller
ved dem?

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Re: Toner transfer og modificering af laserprinter, måske en ide?
piller

Arh....sådan een stod der på genbruget for en uges tid siden, men jeg tog
den selvf. ikke med hjem...Grr....efterlad aldrigt sådan noget! Hvis man er
et sekund i tvivl så tag det med, det må være lektien. :-(

Har kigget grundigt på min oki4 printer, men der er det ikke sådan bare lige
at lave det om. Skal vist på genbruget igen for at lede.

Mvh
Henrik

Re: Toner transfer og modificering af laserprinter, måske en ide?

Tja, jeg overvejde samme projekt men med en InkJet printer i stedet. Det
er nok nået nemmere at modificere sådan en. Det kan godt være der skal
findes en anden farve at fylde i tonerpatronerne. Hvis man i stedet
benyttede en vandfast ville man kunne smide printet direkte i syrebadet.
Skulle man lave det rigtigt raffineret så lavede man et syrebad og
efterfølgende et skyllebad som printet kører igennem bag efter og vupti,
man har en print printer. Et stykker råprint ind i den ene ende og et
færdigt print ud i den anden.

- Lars

Re: Toner transfer og modificering af laserprinter, måske en ide?

printeren.....
kan

Jeg har en HPplotter stående, og har undret på, Er det mulig å plotte
direkte på printet og så la printet gå i fremkalleren - - -. Eller å plotte
på print uten fotobelegg og lat det gå videre til syrebadet?

Noen som har forsøkt?

HM

Re: Toner transfer og modificering af laserprinter, måske en ide?

Ja, det har jeg. Stor fiasko.

Når plotteren skal tegne noget der er tykkere end den pen du har valgt
gøres det jo ved at regne frem og tilbage en masse gange, lidt forskudt
naturligvis.

På en ikke sugende overflade, som print plade jo netop er, medfører det at
pennen kommer til at skrabe noget af den forrige streg af.

Endu værer går det når to streger krydser hindanden.

Jeg forsøgte med et utal forskellige pentyper, men godt blev det aldrig.

/Morten %-)

Re: Toner transfer og modificering af laserprinter, måske en ide?
plotte

Ja, jeg har brugt teknikken i størstedelen af den tid jeg har rodet med pcb.

Pilot SC-OHF tuschen er nok den mest velegnede til formålet, men der er
nogle forudsætninger:

Printpladen skal være pudset med meget fin "kornstørrelse" da blækken kan
løbe i en ridse.
Det hjælper gevaldigt at forvarme printet med en lille gasbrænder. Så er
fugten drevet ud af kobberets overflade, og tuschen skriver pænere.
5-15cm er en passende fart på tuschen.

Det virker egentligt godt, men et nogenlunde pakket 10*16 print kan tage op
til 40minutter at udskrive, og så kommer problemet: blækken tørrer på det
første der er plottet, og hvis der skal trækkes en streg fra en tørstreg så
skal der retoucheres bagefter.

Til små print på 10*5cm så går det fint.

Staedtler lumocolour RED skulle også være fin til formålet.

Det kommer dog ikke i nærheden af tonertransfer metoden mht fart,kvalitet og
komfort.

Mvh
Henrik

Re: Toner transfer og modificering af laserprinter, måske en ide?

plotte

Jeg mener at jeg engang har hørt at man kunne få penne til formålet???

Mvh
//zigge

Re: Toner transfer og modificering af laserprinter, måske en ide?

Jeg er ret sikker på at toneren bliver på valsen (da kobberet er ledende vil
det elektriske felt være svagt, da ladningen fra koronaen fordeles over hele
pladen) og fixer-rullen kan næsten med garanti ikke nå at varme en kobberplade
op til den nødvendige temperator. Her er papiret også isolerende sammenlignet
med kobberets gode varmeledningsevne.

    Kimjand

Site Timeline