Told og moms fra dk.digikey.com

Hej alle,

Er der nogen her som har erfaringer (gode samt dårlige) med at bestille
komponenter fra Digikey's danske side? Jeg har siddet og læst deres
betingelser, men jeg synes ikke at det fremgår helt klart om der er
betalt told og moms eller ej når bestillingen afgives.

Fra <http://dkc1.digikey.com/dk/da/mkt/Terms.html>
"4.  Valutainformation.  Det danske katalog og Digi-Key's danske webside
er designet eksklusivt for Danmark og indkøb i euro. For ordrer til
andre destinationer end Danmark og/eller andre valutaer end euro bedes
du bruge Digi-Key's katalog med amerikansk valuta på webside
www.digikey.com eller relevant landsspecifik webside..

(Digi-Key udgiver også et katalog og en webside i amerikansk
valuta,www.digikey.com. A US currency catalogue is available upon
request. Et katalog i amerikansk valuta kan fås ved forespørgsel. Når en
ordre afgives i amerikansk valuta, er kunden ansvarlig for alle
forsendelsesomkostninger, afgifter, told, mæglergebyr og moms, hvis
relevant.)"

Der står i sidste del at kunden er ansvarlig for alle omkostninger, hvis
ordren afgives i US valuta - men hvad hvis ordren afgives i EUR?

Dog står der i pkt. 9:
"9.  Afgift.  Moms samt ethvert gældende mæglergebyr er forfalden til
betaling ved levering."

Jeg har tænkt mig at kontakte dem snarest, men hvis nogen har erfaring
at dele ud af, er jeg lutter øren.

Mvh Jonas

Re: Told og moms fra dk.digikey.com
Jeg har brugt http://dk.digikey.com mange gange i firma. (ikke
www.digikey.com)

Varerne kommer 40 timer efter, hvis man bestiller om aftenen. Og så
endda gratis levering over euro65.

Jeg har ikke set nogen efterregning.
Men har set et enkelt brev fra fragtmanden senere (særskilt brev) på
omkring 20 sider, idet hver enkelt dims er udpenslet i egen toldkode.

Christen

Re: Told og moms fra dk.digikey.com

Det skyldes måske at beløbet ikke er så stort at der opkræves told.
Der er ingen tvivl om at der skal betales både told og moms, idet leveringen
sker fra Thief River Falls, som jo ligger uden for EU.

Det samme får jeg hver gang jeg har bestilt noget fra Digikey, og det
bekræfter også at der skal betales told og moms.
For mit eget vedkommende er jeg moms-registreret og importør-registreret, så
der skal ikke opkræves moms. Told har hver gang udgjort så lille et beløb,
at Skat ikke har opkrævet det (men jeg får 20 sider told-papirer alligevel,
som skal sættes gemmes til regnskabet).

Re: Told og moms fra dk.digikey.com

Samme her, med registrering.
Jeg plejer at købe for min euro65, og typisk mere end 1000 kroner.
Om det er småt, tja

For private er det vel det samme som at købe på eBay.com, bortset fra at
det ikke er posten der kommer med pakken

Re: Told og moms fra dk.digikey.com

Hvis du kikker på importtoldspecifikationen, udgør told ved det beløb kun
nogle ganske få kroner, som ikke opkræves (sidst jeg handlede ved Digikey,
købte jeg for omkring 5000 kroner. Told blev beregnet til 35 Kr. som ikke
opkræves).
Momsen slipper du for fordi du er moms-registreret og importør-registreret.

Som privat vil der blive pålagt 25% dansk moms af alle omkostninger (varens
pris + forsendelse + told), det sker også hvis man handler med en sælger
uden for EU på eBay.c

Re: Told og moms fra dk.digikey.com

Hej Jonas

Det er ikke valutaen som bestemmer om du skal betale told og moms, men
derimod afsendelsesstedet. Så forvent fuld pakke på told & moms.

Der står i Orderbetingelser afsnit 7 at: "Forsendelsesomkostninger er fra
Digi-Key's Produkt Fordelingscenter i Thief River Falls, MN.", så forvent
at der sendes fra USA til dig.
Forvent, fordi der desuden står i afsnit 5 at: "Digi-Key Corporation
indkøber alle produkter direkte fra den oprindelige producent." hvilket kan
betyde at afsendelse sker fra et hvilket som helst sted på kloden, også
selv om fragten beregnes fra Minnesota.

- jørgen

Re: Told og moms fra dk.digikey.com
Nej, det er jeg klar over. Jeg undrede mig bare over at der var forskel
på om man bestilte i USD eller ej. Der står jo netop udpenslet at HVIS
man betaler i USD, skal man selv stå for afregning af told mm.

Jeg tvivler nu på at jeg får små delleverencer fra de enkelte
producenter ved bestilling af flerer varer. Derfor kan jeg vel også gå
ud fra at min pakke kommer fra USA.

Mvh Jonas

Re: Told og moms fra dk.digikey.com

Alt kommer samlet fra Thief River Falls

Når du har købt, da skal du angive nogle toldoplysninger i klar tekst,
fx "automotive" "prototype developement", ...

Christen

Re: Told og moms fra dk.digikey.com

Told er med i prisen i det danske katalog, moms er derudover. UPS har
haft problemer med at opkræve de rigtige beløb, så check dem før du
betaler :)
Hvis du benytter dig af deres tilbud om fri forsendelse (større varekøb)
skal du holde på ikke at betale moms af det. UPS har haft bonnet mig for
det, efter varierende udregningsmetode. Men det skal man selvfølgelig
ikke betale for. Digikey refunderede faktisk de beløb UPS opkrævede
forkert (checket hos SKAT).

    Mvh
        Kim Johan Andersson

Re: Told og moms fra dk.digikey.com

Told betales til den danske stat, ikke til Digikey ;o)

Selvfølgelig skal der betales moms når varen leveres fra et "ikke EU-land".
Det kan Digikey ikke lave om på.

Re: Told og moms fra dk.digikey.com
Jeg tror at Kim her mener fragten.
Når fragten er gratis, skal der selvfølgelig ikke betales moms for
fragten - eller jo, men der skal kun betales 0kr.

Mvh Jonas

Re: Told og moms fra dk.digikey.com

Men det er ikke desto mindre indeholdt i prisen, ligesom andre når du
køber andre importerede varer.

Selvfølgelig skal man altid betale moms, nede på hjørnet eller fra USA.
Men 25% af 0 kr er stadig 0 kr.

    Mvh
        Kim Johan Andersson

Re: Told og moms fra dk.digikey.com

hvis du kigger under punkt 5 står der"Prisfastsættelse i Digi-Key's danske
katalog og danske webside dk.digikey.com er opgivet i euro og indbefatter
afgifter"
 de har en afd i enchede holland de står sikkert som importør og klare det
med afgifter så pakkerne kommer hurtiger frem til kunderne
det afgørende er ikke hvor pakken kommer fra men hvem som står som importør
har prøvet det mange gange med gods fra norge til dk hvor modtageren ikke
har toldkredit hvor pakken kommer til at ligge på toldlager indtil
afgifter/moms er betalt

Site Timeline