TMP36

Nogle der har erfaringer med denne ?

Jeg smed lige en på min hjemmeside server i går, men den siger der er 3
grader varmere end sådan et OBH innde/ude termometer, og jeg  tror ikke på
der var 26 grader her i går aftes som den tmp36 sagde, både via min uC og
målt med multimeter var der vidst 758mV som svarer til :
758-500 = 258 / 10mV = 25.8 grader

der sagde OBH 22,5 ca..

de siger i databladet +/- 1 grad ved 25 grader.. ??

tjekkede lige med multimeteret der ikke var en ac overjeret, men skal lige
have det tjekket ordenligt med scopet...

nogle ideer ?

Kasper

Re: TMP36

Forhold taget i betragtning så kunne det lige så godt være dit OBH der
skulle kalibreres. Jeg så sidste uge Det tårnhøj helvede på video og
der viste mine 2 termometre 31 grader kl 21, så som sagt alt efter
forhold er de 26 nok gode nok.
Hvis det rum du måler i er direkte i solen hjælper det jo også lidt.
En korrekt temperatur måling SKAL laves i skygge i læ og minimum 1
meter over jorden (i henhold til meteorologiske institut'er). Og det
fandes besværligt med en server at lyfte den og så videre :-).

Mvh
  Klavs.

Re: TMP36

Det har jeg også over vejet, men jeg ville bare også mene jeg ville have
haft det varmere hvis der var 26 grader, så på det grundlag tror jeg mere på
obh'en....

Jeg så sidste uge Det tårnhøj helvede på video og

det var klokken 1 om natten, så ingen sol (her i al fald)

jae ikke meget vind her på kollegieværelset

 og minimum 1
de stod begge på min skrivebord, på 1. sal

Og det

Den er nu ret lille min server...

Kan ses på http://rapzak prik mine prik nu

Kasper

Re: TMP36

Når man sammenligner to termometre er det tilstrækkeligt, at de er samme
sted (uden sollys/træk). Sammenligningen påvirkes ikke at om de er mere
eller mindre end een meter over jorden.

Bo //

Re: TMP36

og
lige
Begge dine temperaturfølere skal fysisk befinde sig nøjagtigt samme sted,
dvs nærmest klistret sammen ellers vil luftcirkulation, varmelednings
evne(træghed) osv påvirke din sammenligning. Og husk en måling alene gør det
ikke. Du skal nok plotte over 24 timer fx hvert 10/20/30minut eller hvad der
nu passer dig.
Hvis ikke begge elementer reagerer lige hurtigt, vil det hurtige vise hhv
højeree/lavere temp mens en temperaturændring finder sted.
Sammenlign ved flere forskellige temperaturer, som du holder stabile indtil
ovenstående er opfyldt.
Håber det kan hjælpe lidt.
(ps meteoroligsk foreskriver måling i skygge, uden direkte vindpåvirkning i
2 meters højde. En såkaldt engelsk hytte bruges til formålet.)
Erik

Re: TMP36
Erik Rasmussen said the following on 13-04-2005 22:16:

Klimaskærme ved meteorologiske målinger er en videnskab(/religion), men
beskyttelse imod (og kontrol af)indstråling er ret vigtig. Det kan nemt
give forskelle på flere grader.

/carsten

OT:Re: TMP36

pga af skift af internetudbyder til cybercity, er jeg nødt til at bruges
news.cybercity, men her tager det timer for mine indlæg at nå frem, derfor
bruger jeg nu også news.sunsite.dk. Imidletid er cybercity ikke complet, der
er grupper der ikke er indlæg længere tilbage end 14 dage. Hvor skal jeg
brokke mig, bortset fra cyber city?
Erik

Re: OT:Re: TMP36

Hvad er der ivejen med at bruge sunsite?

/carsten

Re: OT:Re: TMP36

Intet, ser ud til det er den eneste der virker:-)
Erik undrede mig bare: news.cybercity dk.elek... 4304
indlæg,newsbin.cybercity:1445,sunsite: 17405, og dette for samme
nyhedsgruppe
Erik(forhenværende netværksingeniør med hang til elektronik :-)  )

OT:OT:Re: OT:Re: TMP36
Jeg vil smutte har lige fået at vide jeg skal være bedstefar, frem med cigar
og cocgnac.
Vender tilbage O(n) T(opic imorgen)
Erik

Re: OT:OT:Re: OT:Re: TMP36