TL072 <-> TL082 <-> LM833

Kan man udskifte en TL072 med en TL082 OPAMP eller måske en LM833?

Jeg har en halvdefekt guitar forstærker, og det lader til at være OPAMPen
som sidder mellem forforstærker og effektforstærker som opfører sig
mærkeligt (tak til Michael for diagrammer...).
Det er en TL072 type der sidder i, men jeg har kun TL082 og LM833 i mine
skuffer. Kan de mon bruges og spare mig for en tur i byen?

pft
Kåre

Re: TL072 <-> TL082 <-> LM833

TL082 vil sikkert kunne bruges.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

OPAMPen

'082 har lavere strømforbrug, men lidt højere støj
Ellers er de tæt på ens

Bo //

Re: TL072 <-> TL082 <-> LM833
Hej Bo,

Ja, det står der nogle steder, men støjtallet i databladende er ens ?

Kan du, eller amdre, give en henvisning til materiale der be- eller
afkræfter hvorvidt der faktisk er forskel ?

(Det har undret mig i årevis, bare ikke nok til at jeg har gjort noget
radikalt ved det ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Ha, der fik du mig !

Har lige checket de nyeste datablade fra TI, og 1/f støj til 10kHz,
strømstøj og spændingsstøj er ens. Selv THD er ens, hvad jeg ikke havde
ventet, med en lavere strøm i udgangstrinet.. Den eneste væsentlige forskel
er svjks, at den garanterede mindsteforstærkning er lidt større for
072'eren.

Jeg har ikke brugt dem i mange år, men mindes i starten af 1980'errne, hvor
de var ganske nye, at der var forskel, når vi brugte dem i EKG forstærkere.

Husker jeg forkert, at det var TL062, der var synderen og at TL082 blev
introduceret som et dyrere lowpower alternativ til TL072 ?

Jeg har ikke længere mine trykte databøger fra dengang, så beviserne er
borte :-))

Bo //

Re: TL072 <-> TL082 <-> LM833
Hej Bo,

Rart at vide det ikke er mig der har læst forkert et sted :)

OK, det er så undsluppet min opmærksomhed, sikkert fordi jeg kun bruger
det tal når det gælder Av/bw-produktet.

Det kan vel tænkes at de dengang blev selekteret til deres betegnelser og
at produktionsprocessen siden er blevet mere homogen ?
Men selv _små_ forskelle betyder jo også en hel del i ExG-forstærkere.

Jeg kan godt nok ikke huske i hvilken rækkefølge de kom, men det lyder da
logiskt at de er kommet i stigende numerisk orden.

TL062 er jo low-power-udgaven og det har givet haft nogle omkostninger på
støjsiden, i hvert fald da den blev sat i produktion.

:)

--
Venlig hilsen,
Søren

OPAMPen

Den _kan_ bruges. TL082'eren regnes enddas for lidt bedre, hvor TL072 ofte
er set i mindre krævende opstillinger/produkter.
Karsten H. Jensen

Re: TL072 <-> TL082 <-> LM833

Du kan roligt bruge TL082 - eneste forskel er at TL072 - ide hele taget
TL07x serien af operationsforstærkere er en anelse mere støjsvag end TL08x
serien, men det er næppe hørbart i din forstærker.

/Lars

Re: TL072 <-> TL082 <-> LM833

Har skiftet OPAMPen, og nu spiller den igen. Dejligt når det lykkes!

Og nej, der er ikke nogen hørbar forskel i støjniveau. Sådan en forstærker
står alligevel altid og suser lidt.

Kåre

Re: TL072 <-> TL082 <-> LM833
Den Wed, 28 Apr 2004 08:54:39 +0200. skrev Kåre Kjeldsen:

<snip>

Er der flere opamp's? Prøv at skift dem. TL072 går der vesterhav i efter
5-10 års tro tjeneste.

Christian Treldal

Re: TL072 <-> TL082 <-> LM833

Du er lidt for sent ude der.
Jeg havde prøvet hvis jeg havde fået rådet lidt tidligere.
Men nu spiller den igen, og er samlet igen.
Orker ikke at skulle pille den fra hinanden igen.
Den har drillet længe (har stået i kælderen i et par år...)
Så nu gider jeg ikke mere.

Men ellers tak for tippet. HVIS den nu skulle blive ukampdygtig igen, så får
den skiftet alle sammen.

Kåre

Site Timeline