Timer til skoleklokke

jeg skal have vores skoles klokke til at ringe ved hjælp af en computer -
det vil sige, at jeg skal kunne programmere klokken til at ringe 5-6 gange
om dage i 5-10 sekunder, weekends undtaget. Findes der noget hardware med
relæer eller lignende (jeg skal forsyne klokken med 30 VDC fra en ekstern
strømforsyning) og tilhørende program, så jeg kan løse denne opgave?

/Bo

Re: Timer til skoleklokke

Et 5V relæ der styrer 30V signalet til klokken. Forbind relæet til et
databen på parallelporten (printerporten). Softwaren der sender signalet er
simpel at lave i C - check http://www.beyondlogic.org der er alt hvad der er
værd at vide om denne opgave! Mere specifikt er det porttalk jeg tænker på:
http://www.beyondlogic.org/porttalk/porttalk.htm , men resten af siden er
spækket med info.

-Thomas

Re: Timer til skoleklokke
er
er
på:

Jeg ville nu nok vælge en PLC (eller selv bygge en dims ;-). Og så få lavet
noget software der (kun) kommunikerer med denne når tiderne skal ændres...
Det giver et mindre system, højere driftssikkerhed, lavere stømforbrug osv!

/Anders

Re: Timer til skoleklokke

Hvorfor? PCerne står jo alligevel tændt på skolerne.

--
Calle.

Re: Timer til skoleklokke

Svineri!
Men de får stadig vira, crasher, bliver hacket osv?

/Anders

Re: Timer til skoleklokke
Mon ikke de har en ordentlig firewall sådanne steder

--
Calle.

Re: Timer til skoleklokke

Nej

Re: Timer til skoleklokke

Tak, men maskinen kører Win98, og porttalk virker vist kun på NT/2000/XP?

/Bo

Re: Timer til skoleklokke
At den kører 98, gør det kun lettere, da du da kan programere printerporten
direkte

--
Calle.

Re: Timer til skoleklokke

Hvis du kører Win98 behøver du slet ikke porttalk, så kan du tilgå porten
direkte. Men jeg vil holde med de andre i denne tråd - du får et mere
driftsikkert system, hvis det kører uafhængigt af computeren, og denne kun
bruges til at downloade nye tider, hvis de skal skiftes. Men det er
selvfølgelig ikke ligeså nemt at lave...

-Thomas

Re: Timer til skoleklokke
et relæ kan smadre porten, da det ofte trækker for megen strøm. Brug
solidstate, så har du samtidig en galvanisk adskillelse så du ikke brænder
PCen af.

--
Calle.

Re: Timer til skoleklokke

Det har man nu netop med et almindeligt mekanisk relæ! Og ikke nødvendigvis
med halvledere ;-)
Men en lille optokobler er jo altid et hit!

/Anders

Re: Timer til skoleklokke
Solid state er jo netop en forstørret optokobler.
Det relæer der er så små at porten kan trække dem direkte er nok ikke
kraftige nok til at trække alle skolens klokker :-(

Calle.

Re: Timer til skoleklokke

Solid state betyder vist bare "uden mekaniske dele"...
Hvis du så skriver "solid state relæ", er der op til grænsende stor chance
for, at de reelt er galvanisk adskilt - men jeg ville ikke garantere noget
;-)

Nej, men de har nok et relæ i forvejen (?) ;-) Og et relæ vil de fleste
relæer kunne trække!

/Anders (der godt ved at han kværulerer en anelse *sorry*)

Re: Timer til skoleklokke
har nu aldrig set solidstate der ikke er galvanisk adskilte. Det er jo stort
set en forstørret optokobler
--
Calle.

Re: Timer til skoleklokke
stort

Argh! Læs dog at jeg kværulerer lidt! Du kan få gamle audio forstærkere, der
står "solid state" på (uden rør). Når du snakker om /relæer/ er jeg
tilbøjelig til at give dig ret. Men at satse hovedløst på det, er som at
sige "bremserne virker altid på en bil" - det gør de i reglen, men man er
dum, hvis man ikke checker dem mere end en bremselængde før muren ;-)

Mvh.
 Anders

Re: Timer til skoleklokke

Sørg for at sikre at klokken "ikke går fast"  Hvis du f.eks bruger et
portben fra en printerport, så få lavet hardwaren og softwaren, så det er et
pulserende  signal som aktiverer relæét. Hvis en pcér går ned, låser den
typisk portene i sidste valgte stilling. Det kunne give et forfærdelig
ringeri ;-)

mvh
JBH

Re: Timer til skoleklokke
Køb en relæboks der kan styres via comporten og skriv et program i f.eks
Visual Basic

--
Venlig hilsen

Viggo

Re: Timer til skoleklokke
Det er nok at sætte et solidstate relæ på printerporten

--
Calle.

Re: Timer til skoleklokke

Et lille print med en uP der forbindes til en com-port, programmet på
computeren overfører så en string der indeholder et tal der fortæller uP'en
hvor lang tid klokken skal ringe, uP'en tænder så for klokken ved hjælp af
et relæ eller ligende.

Fordele:
A) Klokken ringer kun i den tid computeren bad om også selv om computeren
går ned mens der ringes.
B) Næsten alle programmerings sprog kan bruge en com-port til at sende og
modtage data uden brug af tredeparts port-drivere.
C) Kan laves så der kan styres flere udgange.

--
Hilsen
   Peter N Petersen