Timer problem ?

Hej NG

Jeg skal bruge en timer der starter ved power-up 12 volt, og laver et
delay på nogle sekunder, og forblive on indtil de 12 volt afbrydes.

Jeg har forsøgt med en 555 men udgangen ændrer status under power-up.

Jeg fandt er diagram med en diode på ben 2,der sku kunne, men det
virker ikke.

Det må være lavet før. En der kan hjælpe med et diagram.

På forhånd tak. Erik

Re: Timer problem ?

En modstand, en kondesator og en gate.

modstanden sættes mellem forsyning og + på kondensator, kondesatorens -
forbindes til stel. Nu har du et RC led. Midt mellem de to enheder føres
en ledning til en schmittt trigger og outputtet heraf er, hvad du
ønsker.

ALternativt får der færdige kredse der kan lave det for dig (voltage
supervisors)