Tilslutning af subwoofer?

Hej NG.

Jeg har købt en ældre rørforstærker ( Luxman LV 105u ) og ville gerne
tilslutte active subwoofer sammen med mine små højtalere.

Der er ingen sub. tilslutning, de er heller ingen Pre-out. Som jeg har
fundet ud af kan det umidelbart ikke lade sig føre.

Kan man lave en " Pre-out intermistisk dvs. ved selv at lodde ledning på
printet og føre et phone stik til bagbeklædningen, og hvordan gør man?

Mvh. Hammel

Re: Tilslutning af subwoofer?

De fleste subs med indbygget forstærker har to typer indgange. Den du
beskriver og så et par højtaler indgange, som du kan forbinde direkte til
højtalerudgangen på forstærkeren.

Ellers må du lave noget med et par modstande, der laver en passende deling
af spændingen fra din forstærker.

IMHO hører subwoofer heller ikke til musikanlæg. Og slet ikke en
rørforstærker, men pågældende har vel nok rør i forforstærkeren og
transistorer i udgangen og vel ikke at betegne som "rigtig" rørforstærker
:o)
Vil du endeligt bruge sub til musik og rør, så bør du bruge et aktivt
delefilter, som sættes mellem forforstærkereren og hhv. effektforstærker til
hovedhøjtalere og effektforstærker til sub.
Men det kan vist ikke umiddelbart nemt lade sig gøre med din integrerede
forstærker på elegant vis (man kan godt bare sætte volumekontrollen og så
lade være med at pille ved den og dermed lege den er effektforstærker, ej
det er elegant løsning).

Mvh
Morten

Re: Tilslutning af subwoofer?

Ja, hvis man ved, hvor man kan tage signalet.

Klaus

Re: Tilslutning af subwoofer?

Efter en hurtig "googling" fandt jeg et billede af ovennævnte forstærker.
Det er da en hybrid med rør i forforstærkeren og effekttransistorer i
udgangen.

Som Morten skriver, kan du tage signalet fra udgangen fra
forforstærkerrørerne via enten en kondensator eller endnu bedre en
interstage-transformer. Hvilke rør sidder der i kassen?

Men hvis din aktive subwoofer er aktiv, skal den vel bare ha' et line-out
signal fra forstærkeren? Det gør det vel lettere at stille volumen på
subwooferen alene, og så slipper man for at bore huller i den pæne
forstærker.

-Joachim

Site Timeline