Tilslutning af stepmotor.. men hvordan??

Hejsa.. jeg har en lille stepmotor, som jeg skal have lavet så den både kan
køre højre og venstre om,, men den motor jeg har fundet...  (min gamle canon
printer måtte donere) jeg målte lidt på den da den sad i maskinen, men det
blev jeg kun meget mere forvirret af.. så hvis der er nogle der kunne
fortælle mig hvordan den skal tilsluttes for at køre den ene vej, og hvordan
for at køre den anden vej. vej ved at den oprerer ved ca. 5VDC   der er
billeder af motoren her: http://www.badazz.dk/step/step.htm (siden er tung
at hente)

hvis det kan hjælpe nogle. er det en motor fra en Canon Bubble Jet 200
blækprinter. i printeren kunne den køre begge veje. så det burte man jo
kunne få den til igen.. :)

Mvh Brian

Re: Tilslutning af stepmotor.. men hvordan??
kan
canon
hvordan
tung

Det ligner en bipolar stepmotor, så du må starte med at finde en driver
kreds til en bipolar stepper.
Hvis du vil vide noget om stepmotorekan du starte her:
http://www.epanorama.net/links/motorcontrol.html#stepper

--
Hilsen
   Peter N Petersen
Re: Tilslutning af stepmotor.. men hvordan??

kan
canon
hvordan
tung

En stepmotor kan ikke køre ved bare at tilslutte strøm. Du er nød til at
tænde for de forskellige viklinger efter tur.

Du kan købe færdige kontrollere (evt. som byggesæt), eller du kan lave noget
selv (Søg lidt på google).
Links:

En del af en simpel kontroller: http://peteropfinder.dk/_konst/motor/step1 /
Nogle generelle elektronik links:
http://hjem.get2net.dk/hkj/ElectronicShops.html hvor du bl.a. kan finde
byggesæt.

Re: Tilslutning af stepmotor.. men hvordan??
Hej igen.. jeg troede jo bare man kunne sætte det til som man ville..  men
åbentbart nej..

Kan man evt få andre almindelige dc motore som kan styres i begge
omløbsretninger. de eneste krav jeg har, er at den skal kunne køre begge
veje. og så skal den stoppe med det samme strømmen bliver afbrudt.. den må
også grene køre langsomt rundt,, evt. hvis man kunne købe noget førdigt med
et gear på..

Mvh Brian

ellers har jeg kikket på denne her..:
http://www.velleman.be/common/product.Aspx?id33%7828 kan den bruges bare
alene? nogle der ved det?

Mvh Brian

kan
canon
hvordan
tung

Re: Tilslutning af stepmotor.. men hvordan??

Tonsvis, du bytter polerne, så løber den den anden vej. Holder selv en
25 stykker i gang på samme tid vha pc og styreleektronik.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Tilslutning af stepmotor.. men hvordan??

med

Og hvis den skal stoppe omgående, så kobler du den om ved hjælp af
2 relæer der er koblet således at ankeret i motoren er kortsluttet når
ingen af relæerne er trukket.

Mvh Max

Re: Tilslutning af stepmotor.. men hvordan??

kan det ikke også gøres ved at sætte en lille pære(glødetråd) over poler på
motor skal naturligvis tåle spæningen mener at have set det et eller andet
sted, for
at undgå "efterløb"

venlig hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Tilslutning af stepmotor.. men hvordan??

Det kan også gøres, så poster man bare effekt i pæren samtidigt med at
man driver motoren, slukker man for motoren, vil den virke som en
generator, der belastees (bremses) af pærens forbrug.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Tilslutning af stepmotor.. men hvordan??

Elektor havde en artikel "Sstepper Motors Uncovered" i nov+dec 2003
numrene. De kan sikkert findes på dit bibliotek.
Der var blandt andet forklaret forskellige stepper typer, hvordan de
virker og så var der diagram osv. til en kontroller.

- Lars

Site Timeline