Tilslamning af elektroder?

Jeg har lavet et simpelt styresystem til en grundtvandspumpe,  hvor jeg via
nogler rustfrie stålstænger måler vandstanden i brønden. Når vandet når
stængerne går der strøm fra den ene til den anden og systemet reagerer fint.
Problemet er, at jeg min. 1 gang om året skal rense stængerne (
un  -elektroden)for en aflejring, der breder sig til  + elektroden og danner
kortslutning. Ikke fordi aflejringen i sig selv synes ledende, men fordi den
er yderst porøs og holder på vandet(fugtigheden) og på den måde danner
forbindelse.

Elektroderne har en tykkelse på 3,0 m.m. i diameter. - Og jeg kan se, at 0
elektroden er svundet ind til 2,65 m.m. på to år.  De sidder i en afstand
fra hinanden på ca 1,5 cm og der går strøm gennem vandet (alm grundvand på
max 0,5 mA.

Aflejringen er porøs (smuldrer let) er gullig og ligner i farven noget kalk.

Har nogen en ide om, hvad det er der sker og kan det undgås?

Jørgen

Re: Tilslamning af elektroder?
Hej Jørgen

At du kan måle gennem vandet skyldes at dit grundvand indeholder salt,
rent vand er ikke ledene, saltet gør så at du på grund af strømmen får
galvanisk tærring.

kalk.

Det er sikkert okker, det findes i undergrunden overalt i DK.

Køb nogle read rør (små glasrør med kontakter der kan påvirkes
af en magnet) støb dem fast med passende mellemrumi et plastrør,
magneten der så skal påvirke readrørene limer du på en styropor
klods der kan svømme op og ned af plastrøret.

Mvh Max

Re: Tilslamning af elektroder?

Det er i hvert fald noget der opstår pga elektrolyse.

Nu ved jeg ikke bruger strækningen mellem de to pinde som en modstanc,
og har denne i serie med en anden modstand, som spændingsdeler, og kører
  den delte spænding ind i en comparator ?

Du skal nok lave noget med at skifte strømretningen i en 50% - 50% duty
cycle - altså at skifte den ene pind mellem + og - nogle volt, og
samtidigt styre "noget" i comparatoren (f. eks. sætte en forstærker med
styrbar +1 eller -1 gange forstærkning foran) for at kompensere.

Du kan også bare ignorere input når "vekselstrøms"pinden er, f. eks. i
-, og have en timer til "lappe over hullet", hvis du ved hvad jeg mener.

Skifte-frekvensen kan være så lav du vil have den, bare mere end 1
periode pr 2 år hvis det er årligt du skal rense pinde af nu :) Det
vigtigste er at ladningen der vandrer fra den ene pind til den anden
holder sig nær 0 (stiger når pinden er i plus, men ryger ned igen når
pinden går i minus). Derfor er det nok bedst at sætte en 1-bit tæller
efter oscilltoren og bruge dens output, det vil gøre et ikke-50/50
firkantsignal til et 50/50 (med den halve frekvens).

MVH
Søren

Re: Tilslamning af elektroder?
Tak Max for ideen.

Og til også til Søren, selvom jeg ikke helt forstår alt, hvad du skriver.
Men strømmen, der går fra den ene pind til den anden anvendes til indput på
en transistor, der forstærker strømmen op og ganske simpelt trækker et relæ.
Jeg har så et andet kredsløb, der styrer når pumpen skal stoppe.
Strømmen i vandet kommer direkte fra en trafo efter en broensretning.

Faktisk kunne jeg vel ændre strømmen i vandet  til velselstrøm  og senere
ensrette den for styring af transistoren.
Kunne  det  mon ophæve elektrolysen?

Jørgen

Re: Tilslamning af elektroder?
Hej Jørgen,

En lille oscillator koblet via en kondensator og en anden kondensator på
pind #2 (+ 2 dioder og en kondensator til ensretning/integrering *), så
slipper du for elektrolytisk tæring, men om det klarer aflejringen er så et
andet spørgsmål (vil tro at det hjælper, men ikke standser det helt).

Hvis du har mulighed for at adskille pindene til den dobbelte afstand
(eller mere) vil det helt sikkert gavne.

* Enkeltensretning på "udgangspinden" er ikke nok. For at få lige stor
elektronvandring hver vej skal der være samme belastning. Det er kun
tæringen du nedsætter, elektronerne drøner nu begge veje i stedet for kun
en - hvis du måler på den elektrode der ikke er gnavet af kan du _måske_
måle en lille fortykkelse, havde de fx. været af kobber ville elektroden
have fået stort set alt det kobber der forsvandt fra den anden (minus
vædskens indhold og elektrodeslam), men rustfrit stål er ret inaktivt og
ikke en god kollektor, derfor bruges rustfri elektroder til
elektrostripping (ikke et nyt tiltag på nettets skumle sider, men den
omvendte funktion af elektrogalvanisering)

--
Venlig hilsen,
Søren

Du har givet indput til lidt yderligere eksperimenter.

Og det er i grunden ikke så tosset!.

mvh

Jørgen

Re: Tilslamning af elektroder?
Hej Jørgen

I de gamle Melita kaffemaskiner (og sikkert også andre) var der en
kviksølvskontakt i glasrør monteret på en flyder, denne kontakt vil kunne
trække din pumpe uden brug af relæer hvis pumpen ikke bruger mere end ca
1200W

Mvh. Poul

Re: Tilslamning af elektroder?
Der er faktisk en flydeafbryder på pumpen i forvejen, som jeg har sat ud af
funktion, da jeg ville have en funktion uden bevægelige dele, og hvor pumpen
kun skulle pumpe i et mindre interval.
Mit nuværende systen fungerer faktisk fint, bortset lige fra den omhandlende
elektrolyse, som jeg skal prøve på at nedsætte.

Jeg ved også godt, at man kan købe alverdens flydeafbrydere m.m., men det er
nu sjovere at fixe lidt selv.
Men jeg har med tak noteret dit indlæg.

Velbekomme og held med det :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg ved knap nok hvor jeg skal putte mit svar ind...

Men hvis det er ledende væsker og elektroder det drejer sig om, gælder følgende:

Styring af pumper, hvad enten det som her er udpumpning eller indpumpning, laves
normalt med tre elektroder af rustfast stål.

Elekroderne er en lang som fælles, en noget kortere for det laveste miveau og en
endnu kortere for det højeste niveau.

Ved udpumpning starter pumpen når alle tre elektroder i vandet og stopper første
når den midterste ikke længere er i vandet.

For at mindske tæringen bruges der altid AC til målingen.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Tilslamning af elektroder?
Jamen, det er da fint nok. - Mit system er netop bygget på den måde du
skriver, med de tre elektroder og funker godt. Men jeg skal rode lidt med AC
målingen.

Men nu skal der lige pludselig males hus ...og jeg ved ikke hvad.
Så foreløbig er elektroderne renset og så har jeg vel  et halvt års frist
igen?

mvh
Jørgen

følgende: