Tilpasning af IC kreds til højere spænding

Hej alle.

Er der en der kan løse dette problem.

Jeg har en Ramtron hukommelseskreds med I2C interface. Kredsen er
specificeret til 3.3 VDC.
Jeg vil gerne bruge den i etkredsløb hvor spændingen er 4.2 VDC.

Hvordan kan jeg reducere både forsyningsspændingen og I2C interfacet således
at
kredsen ikke brænder af og interfacet alligevel virker?

På forhånd tak

med venlig hilsen

Poul Thomsen

Re: Tilpasning af IC kreds til højere spænding
således

Du har sikkert slet noget problem, mange af Ramtron's kredse virker fra 2,7
til 5V, og de kredse der er beregnet til 3.3VDC har som regel en maximal Vdd
på 5V, check databladet under "Absolute Maximum Ratings"

René

Re: Tilpasning af IC kreds til højere spænding
Lav forsyningen til kredsen med en 3.3V Zener og en modstand.

Sæt en modstand i hver af I2C signalerne og sæt en clamp diode (1n4148 ell.
lign.)  til 3,3V VCC på "Memkredssiden" af hver modstand.

Mvh
Henrik

således

Re: Tilpasning af IC kreds til højere spænding

ell.

Tak til jer begge for gode svar.

Til Henrik:
Jeg vil prøve dette forslag selv om det kræver en del test for at sikre at
spændingsniveauer/flanker ligger rigtigt. I2C bussen kan være drilsk m.h.t.
timing.

Til René:
Jeg har spurgt Ramtron, og de vil (selvfølgeligt) ikke garantere for
funktion/holdbarhed af kredsen når spændingerne ligger udenfor deres maks.
værdier. Men jeg er interesseret i at høre om du har prøvet at køre en kreds
ved højere spænding og om den holdt til det i længere tid?

mvh

Poul

Re: Tilpasning af IC kreds til højere spænding
Hej,

Jeg har selv gjort det med godt resultat. Dog var det med en "bitbanged" SW
I2C og ikke en integreret I2C controller.

Men intet slår en test....:-)

Mvh
Henrik

m.h.t.