Tilbud om FET's

Jeg leser om fets. Jeg ønskar å bruke dem som spenningsstyrte motstander og som forsterkerer med (meget) høy inngangsmotstand.

Derfor ber jeg om tilbud på en liten pose forskjellige (små) typer jeg kan leke meg med for å få noe praktisk erfaring. Gjerne resirkulerte.

Nå håper jeg at noen henviser meg til den rette gruppen, fordi jeg ikke får kontakt med den via nyhetsleseren min, Thunderbird :-(, men jeg mottar gjerne tilbud fra leserene av denne gruppen også!

Et tilleggsspørsmål: Jeg har ikke arbeidet med FET's før, men jeg har hørt at alle ben skal være kortsluttet inntil transistoren er loddet inn i kretsen. Er det fortsatt regelen, eller er de bare like følsomme som gamle CD4000?

HM

Reply to
Harald Mossige

Harald Mossige wrote: =2E..

kal=20

Hej Harald

CD4000 serien og 74HC.., 74AHC.. og andre komponenter der indel MOSFET=20 tra skal iloddes med jordet loddekolbe - eller i det mindste have samme =

potentiale som den ledende m=E5tte, du samler kredsl=F8bene p=E5. Du skal= ogs=E5=20 "jordes", s=E5 du har samme potentiale som m=E5tten.

MOSFET holdige komponenter skal blive i ledende poser, indtil de kan=20 h=E5ndteres p=E5 et jordet omr=E5de.

-

Bipolare og JFET transistorer er ikke s=E5 f=F8lsomme, men det skader ikk= e=20 at v=E6re forsigtig.

/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst