Til spejderlejr: Lokalradio (FM) - Rækkevidde, sendeeffekt m.m.

Hejsa!

Jeg står for at skulle lave noget lokalradio på en stor spejderlejr -
selvfølgelig sammen med nogle andre spejdere. Vi har fået sendetilladelse
fra IT & Telestyrelsen til at sende i FM-båndet hvor lokalradioer nu hører
hjemme, og nu kommer der så et lidt tekniske spørgsmål, som jeg ikke helt
selv kan finde en forklaring på:

1) Hvor langt skal vi forvente at kunne "række" i bymæssig bebyggelse hvis
vi sender med f.eks. 10W og antennen placeres ca. 8-10 meter oppe i luften?

2) ...og ved 25W

3) ...og ved 50W

4) Hvor mange watt vil forstærkeren "trække" på 230V siden ved de 3
forskellige effektstørrelser? Jeg ved at det afhænger af sendertype m.m. men
måske er der nogle af Jer der har erfaringer. Jeg tænker på at f.eks. en
mikrobølgeovn der er mærket til at varme med 800W bruger jo mere end 800W
fra stikkontakten.

Grunden til at pkt. 4 er ret vigtigt for mig at få et skøn på er at vi skal
have dimensioneret noget nødstrømsforsyning og regnet lidt på hvor længe vi
kan køre med det kapacitet vi nu engang regner med at have til rådighed.

Jeg er ret usikker på om hvor dette spørgsmål hører hjemme, så jeg har
tilladt mig at postre det både i:
dk.fritid.hamradio + dk.teknik.elektronik

--
-Fly
doktor snipped-for-privacy@hotmail.com

I kunne jo arangere det sådan at i sender med 50W når i kører på 230V og 10W
når i kører nødstrøm.

luften?
men
skal
vi

Re: Til spejderlejr: Lokalradio (FM) - Rækkevidde, sendeeffekt m.m.
Lidt praksis erfaringer, fra Grønland.......

20W født effekt i 1 hjemmelavet lodret åben dipol med balun giver en
rækkevide i stereo på godt 5km, ved god mætning, altså at det bare fungerer
på folks transistor-radio, uden alt muligt bukken antenner hos modtager, og
hvad har vi alt.
Antennen er monteret 5m over jord, under taget, og sender lodret.

Husk at du skal bruge 3db mere for at opnå støjfri stereo, i forhold til
mono, samt at radiofoni på 3m er W-fm, altså at signalet fylder mere på
frekvensen, og derfor også letter bliver forstyrret.

Så hvis jeres primær-lyttere er spejdere på pladsen, så placer jer så
centralt som muligt, med sendemasten, så vil i ikke have problemer ved 10W,
ikke engang hvis i vil sende i stereo.
Skal i derimod ud og dække den nærmeste by og opland, så er selv 50W
ligegyldige da der ikke er nok mætning.
Gå som udgangspunkt udfra at det som i kan se fra antennepositionen er
dækket, samt 30grader under horisonten af hvad i kan se, altså jo højere jo
bedre.

Jeg kan klart anbefale at i kigger på antenne konstruktioner, når jeres
effekt er begrænset, har i feks. mulighed for selv at producere stakkede
dipoler, som er frekvensafstemte, så kan i alt efter sende frekvens på 6m
mast have 2 antenner, giver et gain på 3db, altså ved 10w ind, populært...
20w udstrålet effekt, har i mulighed for en højere mast, med flere lodrette
dipoler bliver det rigtigt sjovt, stak feks. 4 dipoler og opnå 6db, 8
dipoler for 9db, og 12 dipoler for 12db.
Regn for hver 3db's forøgelse, stiger effekten til det dobbelte, altså 3db
10w ind 20w ud, 6 db 10w ind 40w ud, 9 db 10w ind 80w ud..... ja..ja...
erp.... men det virker (-;
Regn ca 2½m masteplads pr. dipol, altså ved feks. 4 dipoler 10m mastehøjde +
løft over terræn, gerne 5-6m.

I kan som midlertiddig konstruktion nemt lave det hele i rafter, som i
binder sammen til en flexibel mast, den skal så udspændes med barduner,
mange barduner (-; sådan ca. for hver 3-4m højde.......
Så løber i masten op med stiger, og lidt træning, start med at træne med
masten uden antenner, også når det kører godt, monter antennerne......

Trick, når i laver åbne stakkede dipoler, kan de laves af almindeligt rg58
antennekabel eller lignende, spend selve dipolen ind på masten af rafter med
kabel-strips, monter udfor hver antennes fødepunkt 1 meter pind, som går i
90grader på masten, og før fødekablet ud af denne pind, inden det får lov
til at gå til combineren.
På denne måde hænger dine dipoler ikke og svæver frit i luften og bliver
ustabile, og du får født dipolen korrekt, så den virker.

Combineren finder du ud af ved at søge på nettet, ellers kontakt mig, så
skal jeg lige slå det op, og sende dig nogle forslag.

Jeg vil klart anbefale at du sender lodret, på åbne eller lukkede dipoler,
gerne stakket, for opnåelse af større udstrålet effekt, husk dog at du ikke
må komme over 160W erp, eller hvad du nu har teknisk tilladelse til.

Det mest nødvendige apparat i forbindelse at stakke lokalradioantenner er
IMHO et swr-meter, start med at bygge een antenne som har optimalt SWR på
frekvensen, kopier denne antenne, og monter begge antenner på en combiner,
på en forsøgsmast, hvor antennerne kan skydes op og ned i forhold til
hinanden, find nu den afstand imellem antennerne som giver laveste SWR, alle
efterfølgende antenner på masten monteres så med den samme afstand, eller
hvis det skal være helt vildt optimalt justeres hele stakken, til optimal
SWR, men normalvis er det nok med den først udmålte afstand.
Husk at gå væk fra antenne stakken før du måler SWR, din krop, og andre
genstande tæt på, har indflydelse på målingen, og kan give kraftig
misvisning.

Endnu et lille "trick"......

Kan i ikke placere studie og så videre lige ved siden af jeres sende mast,
så gør følgende:
Monter selve sendere på sendemasten, ca. 1½ bølgelængde fra antennernes
fødepunkt, altså ca. 4½m fra antennes fødepunkt, en 10W stereo sender er jo
en lille ting på et print i en blik-æske, med mindre i anvender prof. grej,
ellers placer senderen i et skab, ved mastens fod, således at kablet mellem
sender og antenne bliver så kort som muligt, husk selv meget godt
antennekabel har tab ved 3m-båndet som vi snakker om her, regn ca. 3db pr.
30m ved de fleste typer......
Organiser noget almindeligt 4-? tråds telefonledning, sådan en 100m rulle,
og evt. en 100m rulle 230V el-ledning, 230V-el-ledningen bruger i til at
give jeres sender lavspændingsforsyning altså 12V, telefonledningen monteres
i den ene ende med stik som passer i senderens lyd-indgang, og i den anden
ende monteres stik som passer på en Equalizer, når opstillingen kører, og
der er strøm på senderen, laver i en test-udsendelse med noget musik eller
andet lyd i kender rigtigt godt, juster så Equaliseren, således at det
signal som i får retur fra senderen lyder nogenlunde sådan som i synes at
det bør lyde, og vær så glade for det (-; (Og husk at slå folk over
fingerne, som efterfølgende lige synes der skal ændres lidt.....)
Sådan gjorde vi i gamle dage på lokalradioerne, TDC stillede noget kober til
rådighed mod skræmmende betaling, typisk almindelig telefonledning, bare
uden om alle centraler, således at vi havde ubrudt kober mellem studie og
sender, når det så var etableret, justerede vi det som vi sendet ind på
linien, sådan at det der kom retur via senderen lød som vi mente at det
burde lyde.
Løsningen giver typisk tendens til bulder-bas og manglende diskant, altså
kompenser for basen ved at fjerne bas med equaliseren, og tilføj diskant med
equaliseren.

Kører i på 12V, så vil i kunne drive det hele med cykel-generator, og holde
det kørende, alternativt hvad med solceller, og store akummulatore, som
mixer en lille Behringer bærbar, og så anvend en bærbar MP3 afspiller til
musik og interwiev afvikling, evt. bærbar computer hvis det skal være mere
prof. i vil kunne drive butikken på 12V hvis i anvender bærbart udstyr, og
med tilstrækkeligt antal solceller, og en cykel-generator til backup.

Hvis i kører uden PC'ere og med en bærbar MP3-afspiller til musik og
interwiev, så er mit gæt at i kan holde jer på 150W forbrug i timen, har i
en akumulatorbank på feks. 600ampere timer / 12V så har i 7200W til
rådighed, regn så med det halve inden batterierne dykker, altså 3600W =
24timers drift, i skal så bare cykle eller sole jer til 3600W indenfor 24
timer (-;
Kig i forbindelse med solceller på E-bay, der er rimelige priser på det
efterhånden, gætter umiddelbart at i skal bruge 3-4 80W solceller, for at få
udbytte nok til batterierne.
Regn med at bruge en hel del mere, hvis i satser på PC-drift, tænk over
muligheden for at få opkobling til 230V~ det gør mange ting lettere.......

Så stopper jeg her (-; spørg hvis der er noget du vil vide, gerne
direkte.... der er nok nogen amatører som vil mene at 3m er OT...... selvom
stakkede antenner er en "vild ting" !

Best regards !

    OX3HZ - Bo G. Christensen - Nanortalik - Grønland

afspiller
en
10W
sendetilladelse
hører
helt
hvis
800W

Re: Til spejderlejr: Lokalradio (FM) - Rækkevidde, sendeeffekt m.m.
Så er det da et ringe kabel, de bedre ligger fra 2.8-4 db/100 meter til en
pris som er lidt under det dobbelte af rg213
Erik

Re: Til spejderlejr: Lokalradio (FM) - Rækkevidde, sendeeffekt m.m.
pr.

Tjae.... Hmm..... nu bliver jeg i tvivl.... 3db pr. 100fod / 30m, mener at
de meste af de opgivelser jeg har set
er tab pr. 100fod, men måske husker jeg forkert.
Der er højere oppe diskussion om kabeltab og hvor det slås op, hmm... jep
pr. 100m, så det er 2.8-9.5 db på 100m, ved 100Mhz, så er det jo et
spørgsmål om at kunne få fat noget Ecoflex15....

Igen, ved lave effekter gælder det om så kort fødekabel som muligt, og jeg
har selv gode erfaringer med nærmest
at montere senderen for enden af dipolens bom, eller en montage med 4m
Aircom-plus mellem antennens fødepunkt og
en 20W sender på 104.4, dengang vi måtte udstråle 30W erp, da kom TS og
skruede ned for senderen )-; (Antenne-setup frekvenskåret og stakket foldede
dipoler ;-)

Best regards !

    OX3HZ - Bo G. Christensen - Nanortalik - Grønland

Site Timeline