Til- og frakobling af spænding via microcon troller

Hej!

Situationen: Jeg har en microcontroller som jeg gerne vil have til at
kunne tænde og slukke for en anden microcontroller ved at koble
spændingen fra og til. Kan dette realiseres via en FET som jeg trigger
via en pin på min microcontroller? Jeg har fundet flg. FET som jeg ville
bruge til formålet:

http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irfr4105zpbf.pdf

Den har meget lav Ron hvilket er vigtigt, idet microcontrolleren skal
have 5V +- ca. 2%.

Men vil det virke i praksis? Får jeg problemer da jeg har 5V på gaten
såvel som på source? Og hvad med on-modstanden, er den 24 milliohm bare
jeg er over tærskelspændingen på de 2-4V?

Kunne selvfølgelig bare bruge et relæ, men jeg ville egentligt helst
undgå det.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Til- og frakobling af spænding via microcontroller
Hvor stor en strøm skal bruges? Kan en7805 bruges i opstillingen?

Hvis du har fx 8volt til rådighed, kunne du jo skifte disse 8volt ind med
fet'en, og så regulere med 7805.

Eller har du -5 volt kunne du slukke ved at sænke midterbenet på 7805'eren
til -5v, altså med en simpel transistor, og derved benytte 7805 som "effekt"
omskifteren.

Christen

Re: Til- og frakobling af spænding via micr ocontroller

Hvilken micro snakker du? Har den ikke et reset ben du kan hive i fra
den anden micro (det er billigt i strøm)?

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Til- og frakobling af spænding via micr ocontroller
Hej!

En Silicon Laboratories c8051F340 skal cycle strømmen til en Analog
Devices MicroConverter, ADuC845. Dog er en reset ikke "nok" af praktiske
årsager, desværre :(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Til- og frakobling af spænding via microcontroller

Der er en Nchannel, du skal ha noget der ligner 5 volt mere pE5% gate20%
end source
for at den leder

nE6%rlE6%s databladet men nE6%ppe, det er sikkert ved 10volt g-s. TE6%ske20%
spE6%nding er
ved fE5% hundrede uA

se et eksempel pE5% hvordan det kan gF8%re: http://www.ftdichip.com /
Documents/DataSheets/DS_FT2232C.pdf
figur 12.

hvis du har mere end 5volt tilrE5%dighed ku' du vE6%lge en af de 117
spE6%ndingsregulatorer der har et enable ben ....

-Lasse

Re: Til- og frakobling af spænding via micr ocontroller
hej!

Se det var jo sådan noget jeg ledte efter. Det bliver vist lige til lidt
cut n paste. En SOT-23 transistor fylder jo også en anelse mindre end et
relæ ;o)

Tja, men nu har jeg allerede en fin stabiliseret 5V i kredsløbet som jeg
hellere vil bruge.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Site Timeline