Tidsafhængig/styret modstand

Hej!

Det jeg leder efter er en modstand, der de første sekunder efter, der er sat
strøm til, er tæt på nul og derefter stiger kraftigt. Findes der sådan en
komponent?
Eller hvordan laver man let sådan en funktionalitet?

På forhånd tak!

Mvh.
Kim

Re: Tidsafhængig/styret modstand
Hej Kim

sat

Det hedder en PTC modstand  (positiv temperatur coficient).

Mvh Max

Re: Tidsafhængig/styret modstand
Tak for svaret, men er en PTC-modstand ikke bare afhængig af temperaturen
(og ikke af tiden)?
Jeg fandt i øvrigt en anden løsning på mit problem ved ganske simpelt at
bruge en elektrolyt.

Mvh.
Kim

en

Re: Tidsafhængig/styret modstand
Hej Kim

Jo den er afhængig af temperaturen, måden man bruger den på er at man
finder en værdi der passer til den egenopvarmning der sker på grund af
strømmen gennem den, på den måde kan man styre tiden.

Mvh Max

Re: Tidsafhængig/styret modstand
Ok, tanken strejfede mig godt nok. Det er vel kun smart så længe at den
omgivende temperatur ikke svinger meget og modstanden bliver forholdsvis
varm af sin egenopvarmning pga. af der løber meget strøm igennem den...

temperaturen

Re: Tidsafhængig/styret modstand
Hej Kim

Nu skrev du jo ikke hvad du skulle bruge det til, f.eks. til degauss spolen
monitore er de jo en fin løsning og så er glødelamper jo også PTC modstande.

Mvh Max

Re: Tidsafhængig/styret modstand
Nej, jeg burde have skrevet hvad jeg skulle bruge det til, men nu har jeg da
fundet ud af at der findes PTC-modstande... det skal jeg nok få brug for i
fremtiden :-)
Tak for svarene!

Mvh.
Kim