Tid, retningsendring av motor?

"Enfase"-gear-motor for portåpner.
Trefase + kondensator, 2,5A
Ett enpolt rele for opp og et rele for ned. Motoren skal ekifte
dreieretning; Hvor lang tid må jeg gi fra oppreleet slipper til nedreleet
slutter?

HM

Re: Tid, retningsendring av motor?

Har du relækontakter nok (et sæt ekstra),
laver du gensidig spærring.
Det burde være ok.
Man plejer ikke at lave andet.

Erling

Re: Tid, retningsendring av motor?

nedreleet

Neida. Det er en gammel styring der bare 2 rele finnes.

HM

Re: Tid, retningsendring av motor?

OK, jeg glemte, at det var en kondensatormotor.
Det er nok klogt, at motoren er stoppet før reversering.
Rotationsvagt en mulighed. Igen afhængig af,
hvad motoren trækker. En port, eller et stort svinghjul.

Erling

Re: Tid, retningsendring av motor?

nedreleet

Den trekker en garasjeport, aå svinghjulsefekten er liten..

HM

Re: Tid, retningsendring av motor?

Hejsa.
Ja, det var også der, jeg var henne, og hvad betydning har det så.
Jeg mener, - tjah, - hvad mener jeg?
Det, jeg tænker er, at hvis du har to trykknapper (tre) til betjening,
og du stopper køreretningen for at returnere, altså, tiden, der går
fra du flytter fingeren fra stopknappen, og til den nye start, burde være
nok.
Det samme burde gælde en evt fjernbetjening.
Da der jo ikke forefindes to faser, sker der jo ingen egentlig kortslutning.
Hvis kondensatoren er lige bette nok, og motoren ikke er gået i stå,
kan du højst risikere, at den bare fortsætter i samme retning,
men du har måske andre ting inde i billedet ???

Erling

Re: Tid, retningsendring av motor?

kortslutning.

En fjernbetjent garasjeport har bare en  betjeningsknapp. Den har også en
gensebryter for oppe , en for nede og så en sikkerhetsbryter som stopper og
returnerer når porten møtet motstand på veien ned.

Det kan diskuteres om det er bra med automatisk retur ved belastning. Jeg
har valgt å legge det inn.

Det er en TINY15 som styrer porten.

HM

Re: Tid, retningsendring av motor?

Beklager. Så står jeg af. Jeg er fra dengang med relæer og ledning.
Suk

Erling

Re: Tid, retningsendring av motor?

Hvordan har du implementeret denne "automatisk retur ved
belastning"-funktion?

Re: Tid, retningsendring av motor?

Jeg

Det er en mekanisk fungsjon som aktiverer en mikro-SW.

HM

Re: Tid, retningsendring av motor?
Hej Harald

Du skal sørge for at der er tid til at motoren stopper med 100%
sikkerhed, ellers har du ingen garanti for reverseringen.

Den dag du ligger under porten skal du nok kunne se fornuften i
automatisk returnering.