Tid for total strømstyrke i batteri

Jeg skal have lidt hjælp til at regne den her ud:

Jeg har to pære på 21W = 42W ialt på 12V det giver så 3,5A

Hvis jeg så vælger et blybatteri på 12V og 5,0Ah

Hvordan dælen regner jeg så ud hvorlænge pæren kan lyse ?

//Brian

Reply to
EL-Trikker

Du gir opp! Isteden får du til databladet og ser i belastningskurvene. Finn den kurven som tilsvarer 3,5A og les av tiden.

Den andre metoden, som gir feil svar er:

0,5AH / 3,5A = 0,17 time.

HM

Reply to
Harald Mossige

EL-Trikker skriver:

Ved at se, hvor langt du vil aflade batteriet. Eller den lette der giver det grove svar 5/3,5. = 1,4 time

Ja, hvis man lige ser bort fra det faktum at blybatterier er temmelig følsomme for belastningen. Var det NiMH ville det kun være en bagatel højt sat ved den styrke. Ville ikke undre mig om vi er helt nede på 1 time med et blybatteri af den kapacitet med det strømstræk. Trækker du derimod en strøm svarende til 1/10 af kapaciteten ville det formentlig passe ret præcis sålænge batteriet "er nyt".

Som andre siger, skal man kigge i databladet for batteriet. Er det så billigt at der ikke findes et datablad, må man kigge i bladet for et tilsvarende af samme type og kapacitet og håbe på at det man har købt trods alt er så lav kvalitet at det ikke er helt ved siden af.

Mvh Morten

Reply to
Morten