Tid for total strømstyrke i batteri

Jeg skal have lidt hjælp til at regne den her ud:

Jeg har to pære på 21W = 42W ialt på 12V det giver så 3,5A

Hvis jeg så vælger et blybatteri på 12V og 5,0Ah

Hvordan dælen regner jeg så ud hvorlænge pæren kan lyse ?

//Brian

Re: Tid for total strømstyrke i batteri

Du gir opp!
Isteden får du til databladet og ser i belastningskurvene. Finn den
kurven som tilsvarer 3,5A og les av tiden.

Den andre metoden, som gir feil svar er:

0,5AH / 3,5A = 0,17 time.

HM

Re: Tid for total strømstyrke i batteri

Ved at se, hvor langt du vil aflade batteriet. Eller den lette der giver
det grove svar 5/3,5. = 1,4 time

Re: Tid for total strømstyrke i batteri

Ja, hvis man lige ser bort fra det faktum at blybatterier er temmelig
følsomme for belastningen. Var det NiMH ville det kun være en bagatel højt
sat ved den styrke. Ville ikke undre mig om vi er helt nede på 1 time med et
blybatteri af den kapacitet med det strømstræk. Trækker du derimod en strøm
svarende til  1/10 af kapaciteten ville det formentlig passe ret præcis
sålænge batteriet "er nyt".

Som andre siger, skal man kigge i databladet for batteriet. Er det så
billigt at der ikke findes et datablad, må man kigge i bladet for et
tilsvarende af samme type og kapacitet og håbe på at det man har købt trods
alt er så lav kvalitet at det ikke er helt ved siden af.

Mvh
Morten

Site Timeline