Thule forstærker giver konstant 50hz br um i højttalerne - hjælp? - Page 3

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Hov! Du kan ikke få noget ud af den måling, med mindre du bruger et
ESR-meter, som f.eks. http://members.ozemail.com.au/~bobpar/esrmeter.htm

Det burde være ok, så længe du er forsigtig med at varme kort tid ad
gangen. Printet kan godt være ret skrøbeligt, da der jo er varmekilder
lige i nærheden af lytterne (ensretterbroerne).

Det kan godt være svært at finde det man har brug for hos RS... men de
handler tilgengæld med private... held og lykke med det.

    Mvh
        Kimjand

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Jeg havde ellers læst mig til at det var muligt at lave en "nogenlunde"
måling med et multimeter, ved at se på om modstanden stiger løbende til
enten uendelig eller et fast niveau (kommer jo an på hvilke komponenter
der sidder omkring kondensatoren) - Jeg har netop målt på SMD lytterne
som ser ud til at opføre sig som beskrevet, men hvis det er bedst at
udskifte dem også, er det da fair nok også at få det gjort.

Ok, tak for tip

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Nej, det har stort set intet at sige i forhold til helbredstilstanden,
det er kun ESR der kan bruges i praksis. Det du måske har set er en
måling på lækstrømmen, det er næsten en meningsløs parameter for
strømforsyningskondensatorer. Det har kun betydning hvis man f.eks.
bruger dem som koblingskondensatorer i signalvejen.

    Mvh
        Kimjand

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Ja, bare du ikke overopheder noget. Faktisk skal der en
temperaturreguleret loddekolbe til at lodde SMD, ellers risikerer man at
sidde tilbage med et print uden loddeøer.

Jesper Poulsen

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?
HEj Esben
Jeg har en tilsvarende Thule med samme samme sygdom.
Det var en stømforsyning omkring de 4 lytter i hvert hjørne der var i
stykker.
Det er som jeg husker det en spændingsdobler. Der sidder også et par små
modstande i kanten af printet som sikkert ser varme ud..

MEN jeg snakkede med Thule som indrømmede at der var flere fejl i denne
konstruktion, så de ville ombytte hele printet med det nyeste design, (det
blev lavet på aut. værksted med garanti) jeg mener prisen var omkring 1800,-

\michael

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Hvorfor kommenterer du mit indlæg, når det er Esben du henvender dig til?

Der er end ikke noget i mit indlæg som du laver tilføjelser til. :-/

Og så kan du heller ikke finde ud af at skrive dit indlæg som alle andre
i denne tråd - det virker som om du bare vælter noget af uden at tage
hensyn til det allerede skrevne... :-(

Jesper Poulsen

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?
Hey folkens

Jeg har fået den til at opføre sig normalt igen :) :) :)

Nu er brummen væk, og relæerne slår til med det samme man tænder den, i
stedet for at vente 10 min hvis den er kold...

Jeg skiftede de 4 misfarvede lytter som sad ved de 2
spændingsregulatorer der er pr kanal, og det hjalp.

Min lokale biks (brinck lyngbys efterfølger) havde ik lige nogen 100µF
50V så jeg fik nogle 150 µF 63V som fylder det dobbelte men så tåler de
til gengæld også 105C.... Så de sidder lidt klemt og akavet inde i
forstærkeren, men den fungerer da nu :)

Det var nogenlunde ligetil at skifte dem, og det tog kun ca en times tid...

Jeg tror ik jeg gør mere ved den i denne omgang, måske effektlytterne
får en tur en dag jeg har overskuddet, men indtil videre spiller den jo
godt igen :) Tak for hjælpen...

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Faldt lige over tråd'en...
På et ad billederne i starten af tråden, er det tydeligt at se at de to
spændingsregulatorer er svagt misfarvede (varme) i plastikken...
Hvis du kan komme til at klippe et passende stykke gardinstang til
og spænde det på dem, uden at lave kortslutninger, kan det hjælpe til med at
lede varmen væk fra lytterne. - Og dermed forlænge deres levetid...
Og så det væsentlige. Ventilation!!! - Husk masser af luft omkring
forstærkeren! - Og helst ikke nogen sol...

mvh. og tillykke med reparationen...
Tonni

Site Timeline