Thule forstærker giver konstant 50hz br um i højttalerne - hjælp? - Page 2

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz br um i højttalerne - hjælp?
$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk:

jeg
høre
mand),
og

Det kan være indstrålingsstøj som ofte kan "helbredes".

Undersøg om alle stik sidder korrekt monteret. Både strømstik,
interconnects og højttalerstik skal sidde korrekt.

Prøv at rydde op i kabler så ingen interconnect, strømforsyningskabler og
højttalerkabler indbyrdes krydser hinanden eller løber parallelt.

Prøv at sikre at ingen fordelerdåser ligger lige neden under eller i
umiddelbar nærhed af din forstærker eller andre komponenter som er fysisk
eller elektrisk i nærheden af forstærkeren.

Prøv at flytte forstærker til en anden stikkontakt.

Prøv at flytte forstærker fysisk så den står på en anden hylde eller i en
anden reol.

Prøv at lade forstærker og/eller andre komponenter der fysisk eller
elektrisk er i nærheden af forstærkeren strømforsyne af skærmede kabler.

Prøv at jorde forstærkeren og/eller andre komponenter der fysisk eller
elektrisk er i nærheden af forstærkeren.

Prøv at sikre at køleskabe, frysere, støvsugere, airconditionanlæg,
vaskemaskiner og andre el-apparater, som kan mistænkes for netstøj, ikke
er koblet på samme gruppe i el-installationerne i huset som
stereoanlæget.

Prøv, hvis intet af ovenstående "helbreder" dit problem, at låne en anden
forstærker og se om problemet løses derved.

Er det udelukkende den sidste løsning der virker er der en stor chance
for at din forstærker har en defekt.

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz br um i højttalerne - hjælp?

Har prøvet "alt det nævnte" - og det hjælper ikke

Nu bor jeg på kollegie, og så vidt jeg ved deler jeg min fase med 4
andre værelser, så jeg aner ikke hvad de har af apparater, men det burde
et netstøjfilter vel tage?

Desuden har jeg ikke mulighed for at jorde forstærkeren, ud over måske
at trække en ledning til radiatoren

Der er intet problem med brummen når jeg benytter min billige Sony
surround receiver koblet til samme stikdåse, med samme højttalere og
samme signalkilde

Netop - derfor spørger jeg her...

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Klip......

Jeg ku' osse godt finde på at mistænke lytterne, specielt da du fortæller at
den sjældent er slukket. Hvis den står og er smålun i tomgang, så vil
lytterne hurtigere tørre ud. Det er tit og ofte varmen der ta'r livet af
dem.

mvh Ebbe

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Det lyder som om der er et sæt ensrettere og lytter til hver kanal, så det
er ikke sandsynligt begge kanalers lytter er gået samtidig.

Jeg synes det lyder lidt som om brummet stammer fra magnetisk udstråling fra
forstærkens egen trafo. Måske er der en stelforbindelse der er afbrudt et
sted, eller der er kommet en ekstra stelforbindelse pga. en kortslutning. Da
jeg byggede en forstærker for nylig havde jeg samme problem, det skyldtes at
der var stelforbindelse mellem indgangsbøsningerne og kabinettet, og jeg
samtidig havde lavet en stelforbindelse til kabinettet, ved
strømforsyningen. Derved inducerede nettrafoen brum i den stelsløjfe der var
opstået, med sit magnetfelt, så der kom til at gå brumstrøm i
indgangsledningernes skærm. Problemet var her størst med kortsluttet
indgang. Da jeg afbrød stellen ved strømforsyningen forsvandt problemet.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Jeg havde et lignende problem med en IA50b der på det pågældende
tidspunkt havde ca 10 år på bagen. Fik skiftet udgangstrinnets lade
eletrolytterne og den blev fin igen.

Problemet startede som du beskriver og blev gradvist værre i løbet af
et par mdr til der kun var brum og ingen lyd.

--
Morten Reippuert Knudsen :-)                <http://blog.reippuert.dk

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Okay - mindede det også om de iaggtagelser jeg har gjort i det følgende
indlæg her: ?
http://groups.google.com/group/dk.teknik.elektronik/msg/18824d8b31ddfc39

[...]

De Thule-modeller jeg har set var rene lyt-kogere. Der er brugt
kortlivede typer, og de er tilsyneladende placeret så tæt på varmekilder
som overhoved muligt. Skift dem alle, specielt alle SMD-lytterne, de er
af speciel kort levetid... Selv ladelytterne kan forventes at være skudt
(de står og hygger sig med ensretterbroerne.) De andre jeg har set har
også en lyt i DC-filteret foran nettrafoen, den bør nok også skiftes.
Det er godt nok den eneste jeg ikke har set dårlig 8)

    Mvh
        Kimjand

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Skifte ALLE lytterne? jamen... okay?

er det bare de 12 små og de 4 store på dette billede???
http://www.student.dtu.dk/~s032225/amp/100_5390.jpg

eller er der flere som jeg ikke lige kan se?
de små runde metalfætre som er sorte i den ene side, er det også lytter?

mht. SMD lytter, hvordan ser de ud? Og er det ikke ret risikabelt at
begynde at lodde på SMD komponenter, og tilmed på et dobbeltsidet print?

Min loddeerfaring er begrænset til et par mindre byggesæt fra brinck, et
par hulbræt, samt hjemmelavede kabler, strømforsyninger mv.

har lige smidt et par flere billeder af indmaden her:
http://www.student.dtu.dk/~s032225/amp /

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Rolig nu.

Dybest set.

http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/klaus/thulelyt.jpg

Alt markeret med rødt er elektrolytter.

Nej, gør som sædvanlit.

Læg mærke til den lyt jeg har mærket med grønt, den har skiftet farve på
plastic'en udvendig. Den har været varm, varm lyt = kort levetid. Den
samme lyt i den anden side ser ud på samme måde - skiiiift.

Og vent så med resten, eller i det mindste prøv at mål vekselspænding
over dem når apparatet kører.

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Jeg kan se at SMD lytterne har "3.3 50s 8F6" stående - hvad skal jeg
lede efter hvis jeg skal finde en erstatning? 3,3µF 50V? hvad står S og
8F6 så for?

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Faktisk er der ved nærmere gennemsyn tale om at der er 2 lytter i hver
side som har skiftet farve. De sidder ved siden af hinanden, og er
placeret lige imellem 2 spændingsregulatorer (LM317/LM337) og den første
udgangstransistor - kan det tænkes at de simpelthen sidder på det
varmeste punkt i forstærkeren og dermed er døde først?

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Jeps. Mit bud er at skifter du dem er din fejl væk.

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?
Hej!

Jeg reppede engang en Thule forstærker. Samtlige lytter i den var
dårlige :-(

Thule sux hvis du spørger mig :(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Darn - det er ret ekstremt. De må have fået et billigt parti fra dem der
havde lavet suspekt elektrolyt (?). Ellers er det da underligt, at de dør
samtidig - der burde være forskellige ripplestrømme/temperaturer?

Mvh.
 Anders

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Ja, når nu du er i gang 8) Som allerede nævnt kan du se på plastic'en
hvor varmt nogle af lytterne har haft det... Min erfaring er at
ladelytterne (de 4 store) også er dårlige. Det kan godt være at de måler
ok, men når først de er ude kan man se at de har lækket lidt.

Jæps, det er SMD-lytterne. Hvis du har et ESR-meter, så vil du nok
opdate at de er døde hele banden. Faktisk lidt utroligt at de
forstærkere næsten virker med så mange, så dårlige, lytter.

Hvis ikke du har den store øvelse, så ville det nok være smart at starte
med at skifte smd-lytterne og de små lytter. De store ladelytter er de
værste at få ud, det er snap-in-typer. Det vil sige at de har tykkere
ben der holder dem fast i printet.

Husk at købe nye 105 graders kvalitetslytter til bæstet.

    Mvh
        Kimjand

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Hvordan kan du sådan på stående fod vurdere at de alle er døde?

Igen, hvor svært er det at skifte SMDerne? jeg har kun en alm 15watts
spids loddekolbe og har som sagt aldrig loddet på SMD eller
dobbeltsidede prints... sidder SMDerne loddet fast ved de små klatter
loddetin som er lige ved siden af den sorte bund de står i? dvs. på
overfladen af printet?

Okay - hvordan fungerer det? Hvis jeg suger al tin væk efter at have
opvarmet det, hvad skal der så mere til?

Hvor ser jeg temperaturen angivet? De steder jeg har været inde og lede
efter 10000µF/63V lytter har der intet stået om temperatur

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Hvis du er usikker på opgaven, så find en prof der er villig til at
klare opgaven for en ramme et-eller-andet.

Hvis jeg boede i nærheden ville jeg gerne kaste mig ud i opgaven :-)

Jesper Poulsen

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

den har været konstant tændt i flere år, så der er lagt mange timer ved
høj temperatur på dem alle. Men det er selvfølgelig kun et gæt, eftersom
jeg ikke har målt på din forstærker... ret skal være ret 8)

Ja, de har en flig i hver side, så med lidt behændighed kan du skiftevis
varme i den ene og den anden side, og så skubbe lytten væk når tinnet er
varmt nok. Det er selvfølgelig nemmere med en loddetang...

Ikke så meget mere, men du kan nok ikke lodde dem ud med en 15W
loddekolbe, der skal en del varme til i en fart, ellers når printet at
tage skade. Men hvis du kan smelte tinnet relativt hurtigt, så er der
ikke noget problem. De tykkere ben på snap-in'erne leder varmen væk
hurtigt, og holder lytten fast i hullet med lidt fjederkraft. Det gør
dem sværere at lodde ud. Pas på med at hive for meget i dem, så smutter
gennempletteringerne med ud.

Der skulle gerne være angivet temperatur, f.eks. 85 eller 105. De to er
de mest almindelige angivelser. Se f.eks hos www.rsonline.dk varenummer:
339-7076

    Mvh
        Kimjand

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Fair nok :)

Lyder jo til at overkomme :) Tror faktisk jeg vil give mig til at måle
modstanden over dem med det samme, da jeg jo kan komme til terminalerne
uden at splitte forstærkeren ad, så kan jeg da få bekræftet om de også
er døde...

Ville det være en overkommelig opgave med en større loddekolbe, fx 40W?
Har intet imod at tage i harald nyborg og bruge 150 kr på en større,
skal jo alligevel bruge et par hundrede på nye lytter

1000 tak, har ellers været derinde og lede men det er ik ligefrem en
overskuelig måde man søger på

Site Timeline