Thule forstærker giver konstant 50hz br um i højttalerne - hjælp?

Min dejlige Thule Spirit PA150B effektforstærker er begyndt at opføre
sig underligt.

Den er begyndt at lave en en 50 hz brummen i højttalerne.

Tidligere kom der kun en smule "hvid støj" i højttalerne når
forstærkeren koblede højttalerne ind efter et par sekunders opvarmning.
Denne støj var meget svag og intet problem. Men i forbindelse med at jeg
for 14 dage siden flyttede til en anden bolig, var min forstærker
afbrudt i en times tid, efter at have stået med strøm i 2 måneder
konstant (og generelt har den været tændt altid siden jeg købte den i
september 06).

Da jeg satte den til igen efter at have flyttet anlægget, kunne jeg høre
at der var en 50hz brummelyd sammen med den normale baggrundsstøj.

Denne brummen forsvandt dog efter 20-30 minutter så vidt jeg husker. I
denne uge havde jeg så forstærkeren kortvarigt tændt i forbindelse med
at jeg flyttede højttalerkablerne, og da jeg tændte den igen, brummede
den igen, uden at stoppe efter noget tid som ellers.

Det er en svag brummen som overdøves af musikken når man skruer op, men
som kan høres når der er stille i rummet, og den er generelt generende,
det forhindrer mig i at lytte seriøst til musikken, når jeg ved at de
små detaljer bliver ædt af brum.

Den forekommer uanset om jeg har tilsluttet en signalkilde eller ej, og
uanset om forstærkeren er sat til at bruge Phono eller XLR indgangen.

jeg forestiller mig at det er en eller anden komponent i forstærkeren
som med tiden er blevet ustabil og måske er stået helt af nu, hvilket
forklarer at den i en periode har brummet i noget tid, og nu brummer
konstant.

Når jeg afbryder strømmen fra forstærkeren, spiller musik/baggrundsstøj
videre i ca. 5 sekunder mens den aflades, men brummen forsvinder i det
øjeblik jeg afbryder strømmen. Altså kan jeg konstatere at den brummen
kommer et sted fra dens strømforsyning, efter som den holder op når
forstærkeren spiller på reststrømmen i elektrolytterne...?

Jeg har spurgt min far til råds (som en gang var elektronik hobby mand),
og han mener jeg bør checke den for løse lodninger, og ellers skal jeg
sandsynligvis udskifte elektrolytterne, da det kan være disse som ikke
udglatter PSUens strøm ordentligt længere.

Er folk her enige? Eller er der andet jeg bør undersøge inden jeg
splitter den helt ad? Det er trods alt et apparat til mange tusinde som
jeg ikke bare vil waste... I øvrigt er dens print dobbeltsidet, det ser
i hvert fald ud til der både er baner over og under, så er det
overhovedet sikkert at jeg evt. ville kunne skifte elektrolytter eller
reparere løse lodninger med en alm loddekolbe?

Jeg har pillet låget af forstærkeren og kigget på opbygningen, hvis det
er til nogen hjælp, kan jeg oplyse at dens trafo yder 2x 44V/250VA,
herefter sidder der 4 brokoblede ensrettere, 4 lytter på 10000µF/63v, og
for hver kanal sidder der 4 transistorer kaldet C4278 samt 4 kaldet
A1633. Desuden sidder der en masse små SMD komponenter som jeg nødigt
ville skulle til at røre med en loddekolbe...

FUT sat til dk.teknik.elektronik

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?
Hej Esben

Dårlige lytter bør give 100 Hz brum, så kik efter en defekt
ensretterbro.

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Nu har jeg ikke målt frekvensen men det lyder som den samme tone som
fremkommer, hvis jeg fx. sætter fingeren på et signalkabel eller lign.

Da forstærkeren er balanceret opbygget, ser det ud til at der er sådan
ca. dobbelt af det hele mht komponentantal, men vil det stadig betyde at
en defekt lyt vil give 100 hz og ikke 50?

Og hvordan konstaterer jeg at en ensretter er defekt?

Og HVIS den er defekt, vil apparatet så overhovedet kunne spille? Lige
nu spiller den jo fint og i begge kanaler, bortset fra den brummen som
man høres når den ikke får noget signal

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

hmmm...  hvis den ene del af broen er smuttet til himmels - er det så
75Hz ?

--
Jan_stevns

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Garantireperation......

Baggrundsstøj ?

Kortslut en indgang - er der stadigvæk støj ?

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Den er fra 2001 og købt brugt sidste år så den går nok ik.

Ja, en svag susen som kun kan høres når man sætter øret op til
enhederne, og som altid har været der. Den nye brummen er en del
kraftigere, og høres lettere.

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Okay - "lytsygen" ingen tvivl, ike nødvendigvis de store powerlytter,
men det kan sagtens være noget hjælpespænding.

Jeg vil jo nærmest betegne den som værende defekt. Min gamle Denon PMA
920 havde absolut ingen egenstøj.

Din far var noget elektronikkyndig ?
Bed ham måle AC spænding på alle lytter.

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Så har Du ikke effektive højtalere :-/ Alle! forstærkere suser på en T825
:-)

Orla Pedersen
Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Joooo, Dali4

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Host... Jeg skrev effektive...

Orla Pedersen
Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Sammenlignet med de fleste konstruktioner af i dag - så er de.

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Det lyder måske totalt gak, men jeg leder efter en sætning i dit
indlæg, hvori der fortælles om den brummen kommer fra dine højttalere,
eller er noget mekanisk brum, fra selve forskrækkeren

Hvis lytterne er trætte, så spiller den nok ikke ret længe, efter
strømmen er hapset

Du kan have noget DC-offset på dit lysnet, der laver sjov, eller lide
under en brumsløjfe (stelforbindelserne)

--
Jan_stevns

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Det er brummen fra højttalerne.

måske ikke 5, så i hvert fald 1-2 sekunder afhængig af lydstyke - den
baggrundssusen jeg nævner fortsatte dog i måske 5 sek - mens brummen gik
væk så snart jeg tog strømmen

Jeg har prøvet at sætte et netstøjsfilter fra brinck i serie med den, og
det hjalp ikke - desuden ser det ud til at forstærkeren selv har et
netstøjsfilter siddende ved sin AC indgang...

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Nej, det hjælper sku sjældent noget som helst.......

> [...]

| sandsynligvis udskifte elektrolytterne, da det kan være disse som ikke
| udglatter PSUens strøm ordentligt længere.

Ja, det lyder sandsyneligt, at det er brum der sniger sig igennem på grund
af et par udtørede lytter.
Har du mulighed for at måle på lytterne?

Hilsen
Thomas

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Ved ikke hvordan dette foregår, jeg har et standard digitalt multimeter
til et par hundrede som kan måle
spænding/strøm/modstand/diode/transistor, kan det bruges? Kræver det
afmontering af lytten eller blot adgang til dens ben?

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Adgang til benene.

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?
Nu har jeg lige fået lidt flere erfaringer:

Jeg pillede forstærkeren fra tidligere i dag, og kigggede lidt ind i
den, og har nu sat den til igen på mit skrivebord (så jeg kan teste
lidt) her, 1-2 timer senere.

Her oplevede jeg så noget andet spøjst, der kom ingen lyd i højttalerne
overhovedet, heller ikke når jeg tilsluttede en signalkilde. Til sidst
fandt jeg ud af, at den spillede ca 1 sekund når jeg afbrød strømmen.
Når jeg herefter tilsluttede strømmen igen, var den stadig tavs, indtil
jeg igen afbrød strømmen og fik musik i 1 sekunds tid.

Jeg lod den stå i med strøm og signal på og ca 10-15 minutter senere,
kom der musik ud af højttalerne igen, og forstærkeren så ud til at
fungere som normalt, dog stadig med brummen.

Det er meget tydeligt at denne brummen forsvinder i det øjeblik jeg
piller strømmen fra, mens den svage susen fortsætter i et par sekunder.

Der er således en konstant "blød" brummen i begge kanaler, også når jeg
kortslutter indgangene.

Dog med den undtagelse, at når indgangsvælgeren står til Phono, er der
også en "spids" brummen i venstre kanal, som kan fjernes ved at
kortslutte venstre phono indgang.

Når indgangsvælgeren står til XLR, er der samme brummen i begge kanaler.

Giver det en mere tydelig beskrivelse af problemet?

Uden at være ekspert på området, ved jeg at en balanceret forstærker som
denne er "dobbelt" opbygget så den både har en positivt og negativ del,
og efter som venstre kanals brummen er forskellig mellem XLR og phono
indgangene, kan det så ikke forestilles, den "spidse" brummen i venstre
kanal, skyldes at den positive/negative del har et problem, men at
problemet kun fremtræder når det bruges på den måde som der gør, når et
ubalanceret signal sendes ind via phono indgangen? eller er det en
misforståelse?

Re: Thule forstærker giver konstant 50hz br um i højttalerne - hjælp?

Prøv at flytte lidt rundt med højtalerkablerne. Brum kan i sjældne tilfælde
"indstråles" ad bagvejen. Fjern højtalerledningerne fra evt. parallelt
førte lysnetsledninger/installationskabel.

Alternativt, flyt forstærkeren tilbage til sin oprindelige placering, og se
om fejlen optræder der, med andre ord, mistænk i første omgang de ændringer
Du har lavet, mere end apparatet som sådan.

Orla Pedersen, en Thule får ikke lytsyge :-/
Re: Thule forstærker giver konstant 50hz brum i højttalerne - hjælp?

Det er prøvet af, den opfører sig ens uanset hvilke højttalere, kabler
osv. jeg sætter den til. Lige nu står den ved siden af mig på
skrivebordet, og jeg har sat mine surround baghøjttalere til... Deres
følsomhed er en smule højere end mine stereohøjttaleres, og jeg kan høre
at brummen er lidt kraftigere nu.

Site Timeline