THSLUG1 - hvad er det for een?

Hej,

Jeg skulle indsætte noget mere ram i min computer og har derfor haft
memory-boardet ude. Jeg er stødt på en mærkelig "komponent" på boardet
med navnet 'THSLUG1' - af ren nysgerrighed, hvad er det for een? Den har
ingen ben på bagsiden af printet, men hvad der er under den ved jeg af
gode grunde ikke.

Er det som navnet antyder bare en klump metal? - hvis ja, hvad er dens
formål? TH- får mig straks til at tænke på noget med temperatur, men ..?

Har I nogen ideer?

Mvh Jonas

Re: THSLUG1 - hvad er det for een?

Og her er billedet: <
http://jalling.net/IMG_2906.jpg

Mvh Jonas

Re: THSLUG1 - hvad er det for een?

Hmm, det ligner ikke nogen komponent jeg har set før.

Mest af alt minder det om en massiv klump metal som ikke har nogen
elektrisk funktion.

Et gæt kunne være at der måske er komponenter der skal af med en masse
varme gennem printet og din slug er en art køleplade.

Et andet gæt kunne være at man ved reklamationer gerne vil kunne opdage
at temperaturen er blevet meget for høj ved RAM'en og en manglende
metal-klump virker som indikator.

Måske virker slug'en som et støttepunkt for tunge RAM
køleplader/moduler, den har jo ca. samme placering og højde som
kondensatorerne ved det andet slot.

Har alle RAM slots lignende features?

  Kom til indflytterfest i hackerspacet i Århus: http://fest.osaa.dk /

Re: THSLUG1 - hvad er det for een?

Vel nærmere en spolekerne, men til hvilken spole?

Tomas

Re: THSLUG1 - hvad er det for een?

Spolen kan være udformet som printbaner under spolkernen i
multilayer-printet og er ikke nødvendigvis synlig på bagsiden.
Om formålet kan kun gættes men det kan være en drosselspole til
støjdæmpning eller spolen i en spændingsconverter. Det er sikkert lavet
sådan hvis det er billigere og nemmere at producere end med en
konventionel spole ligesom det kan have en lavere fejlrate fordi man
undgår nogle ekstra lodninger i lederbanerne.

/Lars

Re: THSLUG1 - hvad er det for een?

Thermal Slug?

Men hvorfor er den placeret mellem de to DIMM slots?

Kai

Re: THSLUG1 - hvad er det for een?
On Sat, 11 Sep 2010 09:44:02 +0200, Kai Harrekilde-Petersen

Vel for at fjerne varme fra den TO23 der har en kraftig printbane
dertil.
--
OV1A Jens

 Remember, If you're not in bed by 22:30..... go home!

Re: THSLUG1 - hvad er det for een?

Øv, jeg kan ikke se den på din NAS, for jeg har ikke password. Jeg ku'
godt tænke mig at kigge med, for nysgerrighed :-)

Bo //

Re: THSLUG1 - hvad er det for een?

Sådan Bo,

Jeg har lige opdateret min NAS, og havde ikke fået fikset alle
indstillingerne.

Mvh Jonas

Re: THSLUG1 - hvad er det for een?

Som du kan se, er midterbenet på transistoren forbundet til den, det er
for at give termisk forbindelse.

det er præcis en Temperatur "klods" (Slug betyder klods på amerikansk)

Transistoren bruges som temperaturmåler, og klodsen stabiliserer
læsningen. Smart nok egentlig.

// Per.

Re: THSLUG1 - hvad er det for een?
Hej Per,

Det er da genialt - det havde jeg ikke tænkt på.

Tak til alle for hjælpen.

Mvh Jonas

Site Timeline