Thomson TFT TV med 'indbrænding'?

Jeg har et lidt ældre Thomson TFT TV stående som jeg lige ville prøve som
monitor i aftes. Kørte med den en times tid på en PC og da jeg skulle lukke
og havde et tomt blåt skærmbillede så jeg der var aftryk af en masse grafik
og text øverst på skærmen. Prøvede at køre 'sne' fra tuneren nogle sekunder,
men det gik ikke væk. Til gengæld er det væk nu, da jeg prøvede af efter det
har stået slukket i nat.

Kan der være en spænding som er skredet til panelet, som gør at det udsættes
for forkert DC eller noget lignende, der kan medføre sådan en midlertidig
indbrænding? Eller er (var) det et generelt problem på nogle ældre skærme?

Jeg har tidligere skiftet en hel dynge lytter i PSU og backlight der var
tørret ud, TV'et bliver ret varmt og har åbenbart været meget varmt meget
længe, tidligere. Der sidder to blæsere i, som jeg ikke har set/hørt køre.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Thomson TFT TV med 'indbrænding'?

Der sidder en trimmer på selve LCD panelet der sætte BIAS, men det
frarådes stærkt at pille ved den, du kan nemt ødelægge panelet totalt
ved at justere på den.

Panelet indeholder sin egen SMPS der laver en høj kontrastspænding, det
er den der justeres via trimmeren - spændingen ind i panelet er ikke så
kritisk, SMPS'en regulerer selv.

Det er da muligt at nu hvor panelet er ældet, at BIAS burde justeres,
men det er nok kun fabrikken der ligger inde med hvad spændingen bør være.

// Per.

Re: Thomson TFT TV med 'indbrænding'?

Det lyder meget interessant, synes jeg. Der er ikke så meget at tabe, så man
kunne måske prøve at flytte trimmeren en smule og køre lidt mere med TV'et,
og se om tendensn bliver bedre eller værre. Tendensen var øverst på skærmen,
og det var også en formørkning af billedet øverst. Måske fordi det bliver
varmest i den øverste halvdel...?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Thomson TFT TV med 'indbrænding'?

Det lyder meget sansynligt at varme spiller ind. Du kunne evt. prøve at
stille kassen på hovedet for at af- eller bekræfte det, det kunne være
sjovt at se om det vitterlig er det der påvirker panelet.

Resultatet bliver dog nok "lidt" farvet, da elektronikken i panelet også
sidder i toppen.

// Per.

Site Timeline