Thermopile Detectors/Sensorer, hvor kan man finde dem?

Hej!,

Jeg er ved at lave et system til at stabiliserer et RC-fly,
og har valgt at den skal bruge thermopile sensorer til at "se" horisonten,
i det infrarøde område.
(Evt andrer ideer?)
Thermopile sensorer findes bla i temperatur sensorer(dem man kan "pege
med").

Nogen der ved hvor de kan fås som samples eller købes billigt?
Evt nogen der har noget de vil sælge?

Skal bruge 4-8stk.

Dem der findes i "Bevægelses sensoren"(Pyroelectric detectors) kan ikke
bruges da de er AC koblet.
(Rigisterer kun bevægelse)
http://www.fuji-piezo.com/Thermopile.htm

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Thermopile Detectors/Sensorer, hvor kan man finde dem?

nu ved jeg ikke hvor meget plads du har etc...

men hvad med en lille magnet i en snor og så nogle hall effekt transistor
til at bestemme hvor magneten er..

eller måske en kugle af en art der kører på en matrix på en eller anden måde
?

Kasper

Re: Thermopile Detectors/Sensorer, hvor kan man finde dem?

ca. 20x4x6cm men kan varierer...

måde
Har selv tænkt på noget lign. man kan bla få nogen små sensorer der
indeholder væske,
hvor man så kan se vinkel ifht tyndekraften, med problemet er at de er
følsomme over for G-krafter.
Hvis flyet drejer skarpt bliver kuglen/magneten/væsken "trykket" over i den
ene side,
bare af G-kraften...og den drejer endnu mere den forkerte vej indtil den nok
vender på hovedet...

Men det kan godt være det ender med sådan noget,
da flyet bare skal flyve ligeud+dreje ligeså stille engang imellem.

Hvike systemer bruger man egentlig på rigtige fly?

Man skulle også kunne stabilere det ved hjælp af jordens magnetfelt,
men så giver det nok problemer hvis der er jern/magneter mm på flyvet...

Piezo-Gyroer kan også bruges men de "drifter" ligeså stille+dyre
(Så skal der en reference til hvad der er neutral en gang imellem)

Andre billige muligheder?
-Kamera der ser horisonten.
-Optisk mus sensor (Virker den i det infrarøde område?)
-Hvad men "photodiode" arrayen i en CD/DVD  kan den bruges i IR området?

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Thermopile Detectors/Sensorer, hvor kan man finde dem?
Hej et lille bidrag !

jeg fløj svæve flyvning for en del år siden, og har en lille praktisk viden
om hvadfor nogle kræfter man er oppe i mod.

Og det er tyngde kraften (TK) og centrifugal (CK) kraften,
når man flyver lige ud er man kun påvirket af TK.
men i det øgeblik man begynder af dreje bliver man også udsat for CK.
men der er umuligt at mærke hvilken en man er påvirket af, dvs.lukker man
øjnene kan man ikke vurdere hvad der i realiteten er op og ned,
der er kun en sikker indikation på hvad der er op & ned og det er at man kan
se horisonten, og den kan man selvfølgelig lave kunstigt med en gyro.
Så den der læsning med accellerometer har jeg ikke megen tiltro til !

/Carsten

> [...]

  > se horisonten, og den kan man selvfølgelig lave kunstigt med en gyro.
  > Så den der læsning med accellerometer har jeg ikke megen tiltro til !

  Og, - det har jeg også, - fløjet svævefly.
  Flyver man korrekt, ligeud og drej, er det ALTID nedad, der, hvor man
sidder. det er horisonten, der er skæv, når man drejer. Bedst forklaret er
vel, at det er nøjagtigt som på f.eks. en motorcykkel der i et sving, alt
efter hastighed i forhold til svingets karakter, ligger mere eller mindre på
siden. Manden sidder i samme stilling som cyklen. Ud fra dette, vil det være
særdeles vanskeligt at bruge nogen form for lod til at indikere maskinens
hældning. Hvis jeg laver et 60° drej, (maskinen krænger 60°) vejer jeg det
dobbelte, altså 2G, og sidder dog "lodret" i sædet. Altså, - Horisonten,
eller gyro, eller lignende form.

  Hilsen   Erling

begin 666 p.gif
M1TE&.#EAH0`1`( ````3S/___R'Y! $```$`+ ````"A`!$```+_C(^IR^T/
MHYRTVHNSWKS[#X9B!I0.D*"(JJBL]"[ES,54;#_Y>>P!GF*X*C[#JSA:!9._
M)>UGZCFC-%34>+4VH;9CTY6%8J7;K_BL-&)96JYZ+0VWR$ E^TU];Z_ENCJ/
M!X:G9R581M@WEC@4. AW=\@UT[:'Z+0D,VE9:<EHMHD("4E'ZABG&0DDNHG:
MQ:=')NFYNAC;M=>Z`DC+&3>7YNO(Z_D;:UM,>S=Z2PP;/'R<F!J4S&CHYQ?=
MFQPLC0G]UVG\!*?H#,:FQ6?2[(8Y+B>=SJX-['[X-%_/Q-_OCS$IH,"!! L:
:/(@PH<*%#!LJ_ <QHL2)%"M:O(@Q8X8"`#L`
`
end

Re: Thermopile Detectors/Sensorer, hvor kan man finde dem?

være

Altså dur det med lodet ikke, medmindre med IKKE drejer(Hvilket jo ikke er
så sjovt..)
Det bliver nok lidt en blanding af at en sensor "se" horisonten+gyro(eller
måske accelerometre),
da gyroen alene ville "drifte"(flytte neutral referencen) over tid,
så man skal have en reference i form at feks horisonten.

Det er et krav at det skal virke over længere tid,
så det skal kalibere sig selv ifht horisonten.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Thermopile Detectors/Sensorer, hvor kan man finde dem?

Har du microproccesor eller microcontroller i flyet ?

Hvis ja, så måske MEMS sensorer til accelerometre og gyroer, ADXLxxx fra
Analog Devices, nogle fåes gratis samples :-)

http://www.analog.com/en/subCat/0,2879,764%255F800%255F0%255F%255F0%255F,00.html

--
mvh / regards

Christian

Re: Thermopile Detectors/Sensorer, hvor kan man finde dem?

Ja, det kommer der, til at styre bla GPS og
Altimeter/servoer/modtager/sender osv.
(PIC16F628 eller noget større)

http://www.analog.com/en/subCat/0,2879,764%255F800%255F0%255F%255F0%255F,0
0.html
:-)

Hvordan kan man bruge dem til det?, hvor mange sensoren kræver det,
og "drifter" de ikke ligeså stille?

Jeg har en enkelt "MMA2300D 250g X-axis acceleration sensor" fra
Freescale(Motorola),
kan den bruges til noget?

PS.
Husk at der kommer Told+25% moms af "værdien af pakken" og "toldservice"
administrations gebyrer på ca 125,- hvis man bestiller gratis samples i
IKKE
EU-lande som feks USA(Freescale),
medmindre "værdien af pakken" er under "bagatelgrænsen" på de 80,- ...

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Thermopile Detectors/Sensorer, hvor kan man finde dem?

Jeg ved ikke så meget om det.

Det gør der ikke :-)
Jeg har modtaget MANGE mange samples, så sent som i sidste ud.

--
mvh / regards

Christian

Re: Thermopile Detectors/Sensorer, hvor kan man finde dem?

ok, jeg kigger lidt mere på det,
men det bliver nok for dyrt, ifh til thermopile sensorer.

Fra hvilke firmaer?, hvor er de sendt fra?

Jeg blev også lidt overrasket!, da jeg skulle betale ca 220,- for
told+moms+gebyr til FedEx,
for nogle få samples fra Freescale, fordi værdien var på ca
46USD+forsendelse(selvom det var gratis).
Men det er nok fordi de er sendt direkte fra USA, eller måske har
toldskat/FedEx lavet en fejl?

Jeg har også før modtaget samples fra Maxim/Dallas og der skulle jeg ikke
betale noget,
men de blev også sendt fra England som jo er medlem af EU.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Thermopile Detectors/Sensorer, hvor kan man finde dem?
Hej Johannes,

På en del "sample-sider" står der at de opgiver en toldværdi og du kan så
være uheldig at en emsig tolder øjner din pakke (jeg har fået betydeligt
dyrere pakker leveret uden toldafgift fra non-europæiske destinationer).

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg kunne forestille mig, at du kunne bruge et 3D accellerometer i stedet
for ?

-og dem ved jeg noget om :-)

Bo //

Re: Thermopile Detectors/Sensorer, hvor kan man finde dem?

Ja, måske, må kigge lidt nærmere på den mulighed.

Så er du jo den rette at spørge :-)

Hvordan virker det?, er det ikke noget med at man kan måle vinklen,
hvor accellerationen går til?

Men vil den ikke "drifte" til en side over lang tid? ligesom gyroer gør,
eller vil den hele tiden kunne føle "vinklen til tyndekraften",
uden at bliver påvirket at andre krafter(feks skarpt drej)?
Kort sagt har den en fast "reference" at gå ud fra,
eller skal man have en anden enhed til det?
(Sensor der kan se horisonten eller jordens magnetfelt osv...)

Det er fordi at rc-flyet skal kunne flyve af sig selv uden kontrol i feks
10minutter,
så man kan ikke bare "kaliberer" det væk en gang imellem, som man nok ellers
ville kunne..
Og ligegyldig hvordan flyvet vender (på hovedet),
skal den straks rette op til normal flyvestillig.

Hvis det kunne lade sig gøre med accleration sensor vil det også være bedre,
da man så ikke er afhængig af temperatur forskelle mellem jord/luft,
som med jo er med thermopile sensorer.

Man kan købe en "lidt dyr" enhed, der bruger 4 thermopile sensorer(2axis),
som virker
(DST60 nogen der har datasheet?)
https://www.fmadirect.com/site/products.htm?cat20 %

Fandt også noget på:
http://www.nec-tokin.com/english/product/3d/construction.html
der kombinere gyroer+accellerometer.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Thermopile Detectors/Sensorer, hvor kan man finde dem?

ADXL kredene ?
Ved du noget om dem ?

--
mvh / regards

Christian

Re: Thermopile Detectors/Sensorer, hvor kan man finde dem?

Hej, bare en lille ide!

Jeg går ud fra det kun drejer sig om at stabilisere flyet under "lige ud"
flyvning, skal lige siges jeg ikke har skid forstand på fly.

Trikket kunne være at få en 3D-acc. sensor. (eller 2 stk en-dimentions acc
sensore) Under helt lige flyvning er der kun en kraftpåvirkning fra neden
(tyndekraften).

Ønsker du at dreje til siden, kommer der et input fra fjernkontrollen til at
påvirke servoen til styring af haleroret (eller hvad der nu styre drejningen
af flyet), dette bliver registret af en microcrontroller der nu ignorere alt
input fra acc. sensoren og fastholder den servo til højde styring (hvis den
da ikke også benyttes under drejningen). Når drejesignalet fra
fjernkontrollen ophører (eller er tæt på en "ligeud" referance), begynder
microcontrolleren at korigere og stabilisere flyet til vandret position,
vha. servoerne der styre drejning.

Dette virker ikke fungere i praktisk hvis acc. sensoren måler resulterende
kraft, fordi det teoratisk vil kunne lade sig gøre at hælde flyet i en
vinkel på 45 og samtidig have en sådan hastighed at centripital kraften er
helt lig trynde kraften, den resulterende kraft vil snyde flyet tilk at tro
det flyver lige!!

Måske kan det redes vha. en gyro eller retningsbestemte acc. sensore, hvis
det kan fås.

Hjalp det nogen...?

Er der egentlig ikke stabiliserings kredsløb som standart på nogle
fjernstyret fly?

Mvh Thomas

Re: Thermopile Detectors/Sensorer, hvor kan man finde dem?

Ja i starten, men senere er det meningen at det også skal kunne styre sig
selv automatisk,
vha MCU+GPS+diverse. (En slags UAV)
Man flyver flyvet op i en god højde manuelt,
trykker på en "knap" så skal flyet selv flyve hen til et valgt GPS punkt,
dreje og så flyve tilbage(automatisk),
hvorefter den landes manuelt.
Hvis det da kommer tilbage hehe :-)

Til det vil jeg bruge følgende:
-Holde sig stabil ifht horisonten men Krængeror(ailerons) og holde højden
med Højderoret(elevation).
Det er et højvinget fly, så det hjælper også lidt på stabiliten,
men hvis nu vinden får den rundt på hovdet eller lign, skal den helst finder
tilbage til "level"!,
med noget styring som jeg netop mangler at finde helt ud af..

-Dreje og blive styret med "sideroret(rudder)"
  Den klarer MCU+GPS+Mig.

acc....
Ja!

Jo på nogen enkelte dyre modeller,
ellers kan man købe noget styring ved siden af man kan sætte på.
(gyroer mm)

Men jeg tror bare jeg køber en FMA Co-pilot ind til videre og så bygger
videre på den,
så det passer til mit formål.
Det kommer nok også en gyro+accelerationmetere på.

Tak for hjælpen alle sammen!

Det kan være jeg opdaterer jeg om projektet, en gang når det virker :-)

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Site Timeline